 © | Опасни ли са мантинелите по българските пътища и могат ли да предотвратят тежки произшествия? Въпросите възникнаха след поредна тежка катастрофа на автомагистрала "Марица", при която загина 19-годишен младеж, а дете на 13 години се бори за живота си. Тогава бус преминава разделителната мантинела между платната, преминава в насрещното движение на магистралата, къса страничната мантинела и пада извън пътя.
Темата коментира Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. По думите му е недопустимо дни след подобен инцидент железата да стоят на пътното платно и периметърът да не е обезопасен.
"Фактът, че автомобил е преминал през две прегради, говори, че обезопасяването не е ефективно, а степента на задържане – ниска. На магистрали мантинелите трябва да бъдат от най-висок клас – двуредови и с колчета през два, а не през 4 м.", посочи експертът. Друг вариант, според него, подходящ за високоскоростни пътища, са бетонни огради. "Те се поставят по-лесно и имат дълъг живот. Формата им е такава, че да връща в платното превозното средство", обясни Тодоров пред NOVA.
"Първоначалната инвестиция е почти еднаква, но срокът на годност на "джърситата" е 50 г., а на металните мантинели – 10-15 г.", подчерта експертът. От Асоциацията на пострадалите при катастрофи подозират, че икономически интереси прозират зад предпочитането на металните ограждения. По думите на Тодоров едва 3-4 фирми у нас ги произвеждат. |