Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Адвокат Елица Буенова: Има порадокс и голям проблем в новите мерки срещу джигитите на пътя
Автор: Йоланда Пелова 18:11 / 10.08.2023Коментари (0)662
©
Ще отнемат автомобилите на пияни и дрогирани шофьори. Какво да очакваме от новите санкции за т.нар. джигити по пътя? Ще има ли някаква промяна, какво ще се случи след тази мярка. Интервю в предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус" с адвокат Елица Буенова, която е специалист по тежки пътнотранспортни произшествия с дългогодишен опит и тясна специализация като адвокат на пострадали при катастрофи в цялата страна 

Адвокат Буенова, как възприемате лично Вие новите правила? 

Лично аз ги възприемам изключително положително, с някои малки забележки, които депутатите ще трябва да отстранят при първа възможност. 

Можем ли да кажем кои са тези проблеми?  

Кои са проблемите, които са свързани с приетите разпоредби от Наказателния кодекс? В две групи мога да ги разделя. Едната група е свързана с предвиждането на ефективни присъди, т.е. вкарването на водачите в затвора, и другата група е свързана с отнемането на моторните превозни средства. По-скоро ще започна с първата част като последователност в Наказателния кодекс. Това, което направиха депутатите, то беше по желание на обществото, така да го кажа, тъй като не само имаше протести от опечалени родители на деца, загинали при катастрофи, но имаше и една петиция, която беше пусната в интернет. Тя събра над 12 500 подписа в подкрепа на това желание – водачите, които са причинили смърт след употребата на алкохол, наркотични вещества или грубо нарушаване на правилата за движение по пътищата, да бъдат приравнени на умишлено причинилите смърт и за тях наказанията да бъдат завишени значително, като да не се предвижда възможността да им се налагат условни присъди.

Какво беше до момента? До момента се предвиждаше от 3 до 12 години лишаване свобода, след това стана 15 години, като долната граница е важна тук. Тя беше 3 години и позволяваше на съда да отлага изтърпяването на наказанието и да налага условно присъда. По този начин много груби нарушители, пияни, дрогирани, избягали от местопроизшествието се отърваха с условни присъди или с изключително ниски присъди, в размер примерно на 3 години или 2 години при съкратено производство, което нали сами разбирате, че не е справедливо. Едва ли има някой, който би бил щастлив от този факт и би оценил тази присъда като справедлива. Затова нашето искане беше – казвам нашето, защото всъщност аз съм подготвила текстовете за петицията, затова ще говоря в такова лице, в което участвам всъщност. Нашето искане беше да бъде предвидена долна граница от 7 години лишаване от свобода, когато пътнотранспортното произшествие е причинено от пиян, дрогиран, без книжка или избягал, напуснал местопроизшествието, като бъдат включени и новите две квалифициращи обстоятелства, а именно – превишаване на разрешената скорост с над 50 км/ч и преминаване на червен сигнал на светофарната уредба.  

А мога ли да ви попитам как точно определихте тези години, тези 7 години? Защо толкова искате? 

10 години е при умишлено. Долната граница – говоря само за долна границата, защото горната граница е непостижима, няма присъди, които са дадени на максималния размер, така че той няма никаква стойност. 10 години е долната граница, когато някой умишлено причини ПТП, т.е. сяда в автомобила и съвсем съзнателно ви убива, използвайки, вместо примерно нож, използва моторно превозно средство. Т.е. неговата цел е да ви убие или както беше при ПТП-то на Милен Цветков. Там е 10 години долната граница. Тук все пак нямаме умишлено убийство. Самото убийство е по непредпазливост, но имаме умишлено нарушаване на правилата. Водачът съвсем съзнателно сяда зад волана пиян или дрогиран, управлявайки едно оръжие, защото автомобилите са оръжие. Това е средство за убиване, и то най-лесният начин да убиеш някого е с автомобил. И когато съзнателно сядаш зад волана, караш с превишена скорост, минаваш на червено, пиян си, дрогиран си и съответно или избягаш от местопроизшествието, или неправоспособен също, нямаш свидетелство, ти го правиш съзнателно и знаеш, че всички хора, включително и ти си в опасност. И заради това, тъй като няма как да е същото наказание, както е при съвсем умишлените ПТП-та, затова долната граница, която искахме, е 7 години. И това е минимумът, казвам, от 7 от до 15 години. Може да е и 15 години, съдът ще преценява, но да не може да е по-малко от 7 години.

За другите, които са обикновените водачи, и тези, които съм аз, вие, вашите слушатели, на които може да се случи ПТП – може да ви прилошее, може да има някаква ситуация на пътя, може да убиете свой собствен близък, може да убиете своето дете, за тях искахме да си остане долната граница, която и в момента е 3 години, за да може да се остави възможността те да не излизат в затвора, а да получават условни присъди. Какво направиха депутатите? Тези две групи, както са в момента заедно, те ги оставиха заедно и направиха долна граница 5 години. Къде е абсурдът? Абсурдът е в това, че ако един водач, съвестен, спазва правилата, няма никакви наказания, абсолютно примерен гражданин на това общество, кара внимателно и минава през кръстовище, на което има знак "СТОП“, на този знак "СТОП“ имаме пиян, неправоспособен, дрогиран, който с висока скорост му отнема предимството, не спира на знак "СТОП“ и му отнема предимството. Ако този водач не е имал възможност да реагира, съдът ще го оправдае. Обаче ако този водач се е разсеял или не е преценил ситуацията, не е реагирал своевременно, не е спрял и също е допринесъл за катастрофата, той ще лежи заедно с другия в съседната килия. Разбирате ли кое е несправедливото? 

Разбирам. Да разбирам ли, адвокат Буенова, че е необходима синхронизация на закона със съдебната ни система?  

Не е необходима. Просто депутатите трябваше да чуят това, което ние им казахме, защото нашето предложение беше точно такова. Те обаче искаха да си останат в старите рамки на закона, който е в момента, и не искаха да излязат извън него. Съдът ще прилага това, което законодателят му каже, т.е. съдът прилага закона. Законодателят твори, казва какви да са наказанията и съдът присъжда в тези рамки. Просто трябва с обществената нагласа и с обществената опасност на деянието да се синхронизира законодателят, защото е време тези хора да влизат в затвора. Една от причините да стават толкова много ПТП-та е чувството за безнаказаност. Всеки сяда, пие, кара си и казва "Няма кой да ме хване. И да ме хване, ще се оправя“. Да, обаче не си дава сметка, че ако убие човек, това е завинаги. И съответно тези хора трябва да бъдат спрени с едни такива агресивни мерки и с едни такива агресивни наказания. Обучението и промяната на манталитета ще отнеме изключително много време. А пак казвам, всички близки, които са загубили своите деца, своите родители, своите съпрузи в пътнотранспортните произшествия, не приемат за справедлива присъда условна или 2 години лишаване от свобода. Това е много несправедливо.  

Така е. Адвокатът Буенова, ще бъдат ли изплашени според вас най-накрая "безстрашните“, ако мога така да ги нарека? Можем ли да очакваме, че депутатите ще се вслушат в това, за което си говорихме до момента, и това, което трябва да направят, и да очакваме ли тези безумия на пътя да спрат по някакъв начин или да намалеят най-малкото? 

Моят девиз е: Един човек човешки живот да спася, все е нещо. 

Така е, да. 

Един водач да успеем да накараме да се замисли, една майка да успеем да накараме да обясни тези промени на детето си, да каже "Маме, моля те, недей да пиеш и да караш, защото ще лежиш в затвора“, и да го възпре. Толкова е евтино – такситата вече не са толкова скъпи, Drink & Drive има в големите градове навсякъде. Аз все още не проумявам как може дори и известни личности, които със сигурност не са във финансова невъзможност, да правят такива безумия. И това е, пак казвам, единствената причина е чувството за безнаказаност. И с тези строги мерки се надявам да елиминираме това чувство, или поне в голяма част от хората, ако не във всички. Защото джигитите, те имат психични проблеми. Хора като Семерджиев смятам, че имат психични проблеми, тях не можем да ги излекуваме. Нека да останат само те.

Нека обикновените хора, интелигентните хора, тези, които могат да го чуят и да го асимилират това нещо, тях поне да успеем да спрем. А с останалите след това ще търсим варианти да работим с психологическа намеса и да ги вкарваме в някакви курсове, защото нали се сещате, че все пак има хора, които ще си кажат: "Абе какво ми говорят тия глупости?“. И сега искам да обърна внимание на една друга, много важна тема, която е свързана с отнемането на автомобила. Тъй като за българина е много важно да не му вземеш собствеността – и за това са помислили народните представители, като са предвидили една разпоредба, която предвижда отнемане на моторното превозно средство, ако то е собственост на водача. В случаи, в които този водач е заловен да кара пиян, дрогиран, с над 1,2 промила алкохол, ако втори път е залавян и е с над 0,5 промила алкохол или след употребата на наркотични вещества, в тези случаи моторното превозно средство се отнема задължително в полза на държавата. В Бургас днес вече е приложено.

Имаше два случая, да. 

Така. Тук обаче къде е парадоксът и къде е проблемът, който аз виждам? Той е много голям проблем. Проблемът е в бавното правосъдие и в това, че тези автомобили ще бъдат изземвани, за да може да се обезпечи накрая прилагането на мярката, защото ако тя не ни вземат колата, аз ще я продам още на другия ден или съответно ще я прехвърля на някого. И за да се обезпечи това, налагането на тази глоба, те ще бъдат изземвани. Всички много добре знаем, че лабораториите за алкохол действат бързо, там нямаме проблем. Но когато става въпрос за наркотични вещества, повече се бавят. Всъщност и за алкохол в определени лаборатории също, но за наркотичните вещества е по-голям проблемът. Кръвните проби така или иначе се бавят между 8 месеца и 1 година. След това тепърва делото ще влезе в съда, ако не бъде прекратено, разбира се, и в този период автомобилът ми ще бъде отнет. Ако аз съм отказала да бъда тествана с дрегер, защото знаете, че дрегерите имат много фалшиво положителни проби, мен Законът за движение по пътищата ме третира като употребил.

Съответно докато ми излезе кръвната проба, прокуратурата също ме третира като употребил. И през този един период на мен автомобилът ми е иззет, той стои някъде на някакъв паркинг хвърлен. Нали се сещате какво става с тези автомобили? Първо, един автомобил, който не се управлява, той старее, той получава съответните увреждания. От друга гледна точка, в много паркинги има много случаи, в които автомобилите се обират, части от тях. Да не говорим, че има цели откраднати автомобили. И какво от това, като след година и половина или две аз докажа, че не съм употребила, защото в кръвта съм чиста, съответно делото бъде прекратено и автомобилът ми бъде върнат, в какво състояние ще ми бъде върнат?

Т.е. трябва да се помисли за още много неща особено за бавното правосъдие, за което вие казахте… 

За лабораториите. 

За лабораториите, както и след това за автомобилите, които не знаем точно как ще бъдат съхранявани, да. 

Условията, при които ще се съхраняват. Дори и аз да съм употребила алкохол и да трябва да ни отнемат автомобила, целта на отнемането е след това той да бъде продаден и това да е примерно вид финансово наказание. Обаче след една или след две години този автомобил каква стойност ще има, за да бъде продаден? И ще започне една голяма мафия в органите, които ще продават тези МПС-та, защото ще започне едно жестоко продаване на безценка, тъй като те са в някакво състояние – знаете, няма какво да си говорим, всички знаят какво става с един автомобил, който две години седи захвърлен някъде. Те ще се продават на абсолютна безценка. Дори и държавата няма да печели толкова, колкото трябва да печели от тези дела, защото няма да може да получи реалната себестойност на автомобила след две години.

Бързо правосъдие и много спешно отваряне на още лаборатории. Аз не мога да разбера какво още се бавят държавните институции и министерствата, че няма отворени поне 10 лаборатории. Тази мярка се прилага успешно в много европейски страни, много по-развити от нас, и то много успешно, защото е много голяма спирачка за пияните и дрогираните. Само че там, когато ти вземат теста, след една седмица ще ти излезе кръвната проба, делото ти влиза веднага в съда и те приключват, както казва един колега, по бързата процедура. За съжаление, в България не е така. 

Какво спира България да имам бързо правосъдие, според вас? 

По този вид дела, по които аз работя, липсата на вещи лица и в случая – липсата на лаборатории. Това е единственото, което ни спира. Няма вещи лица. Вещите лица са изключително натоварени, експертизите се бавят изключително много. Същото е и с кръвните проби. Няма достатъчен брой лаборатории, пробите стават все повече и все повече, химиците не могат да насмогват да иготвят тези проби и оттам и идва целият проблем за бавното правосъдие по дела, свързани с ПТП-та и употребата на алкохол. Разследващите полицаи, прокуратурата за един месец могат да си свършат работата. Съдът за два месеца може да приключи делото. Това, което ни бави, и това, което чакаме по всяко едно дело, свързано с ПТП, са автотехническите и съдебномедицинските експертизи, а в тези дела, в които става въпрос за употребата на алкохол и наркотици, са химическите експертизи, кръвните проби. Това са единствените проблеми. Иначе нямаме никакъв проблем едно дело да приключи за не повече от 2 месеца, минавайки и през съда. 

И тъй като с вас засегнахме и темата с подрастващите, съвета на майките към децата, на родителите към дечицата си, че всичко започва и от ранна детска възраст и трябва да се говори постоянно у нас, вкъщи за всичко това – какви други ограничения според вас ще бъдат ефективни за младите шофьори, за неопитните шофьори, които все по-често застават зад волана със собствени автомобили дори? 

При тях трябва да има задължително някакъв вид придружител. Трябва да се реши дали да бъде наставник или придружител, защото не можем да им забраним да карат нощем, поради простота причина, че в малките населени места много често те работят до късно и трябва да се приберат по някакъв начин. Трябва да се търси вариант за някакъв придружител или наставник. И другото, което според мен трябва да им се забрани – да возят хора, които не са наставници или придружители, поне в началото и поне вечер, защото най-тежките катастрофи стават вечер. Пияни млади хора, прибират се от дискотеката, трима, четирима, петима са се качили вътре в колата и тогава стават най-тежките пътнотранспортни произшествия. Това е единственото, което можем да направим, според мен. Всякакви други ограничения – било за някаква мощност на автомобилите… Ето този, който с някакъв малък "Опел Корса“, с никаква мощност на автомобила, "Сливница“ – него щеше ли да го спре това нещо? Нямаше да го спре мощността. И с малък автомобил може да вдигнеш 10 км и с 50 км може да убиеш някого.

Обучението е много лошо. Все още е много лошо, не заради друго, а защото е много малко като часове и има много така да го кажа измами в този сектор. Няма да засягам темата в по-голяма дълбочина, но има и такива случаи, и съответно, когато излязат ненаучени на пътя, тези водачи стават абсолютно опасни. Аз дори съм против да имат придружител, защото той не е обучен. Трябва да имат някакъв вид наставник, който да е минал курс, защото ако бащата пие и кара и седне като придружител, нали се сещате какъв пример ще бъде за младия водач. И другото, за което изключително много настояваме от много години, е създаването на отделен модул, който да обучава водачите как да реагират при опасни ситуации. 

Това – в част от курса за шофьорска книжка, да. 

Част от курса, абсолютно, абсолютно, да. С тренажори, с видеоклипове, със ситуации, които да се създават на специални полигони. Възрастни хора не знаят как да реагират, ако колата им се занесе на заснежен или заледен участък. Ако някой им изскочи на пътя, много често се панират. Имах преди години едно ПТП, при което жената, вместо на спирачките, беше скочила на газта. Хората не знаят как да реагират, те не са обучени, защото ние нямаме такова обучение. Ние нямаме един обикновен полигон, на който да отидеш и да получиш адекватно образование, обучение за пътна безопасност и пак казвам, за ситуации, за рискови, опасни ситуации, при които трябва да знаеш как да реагираш. Опитни шофьори с много голям стаж не знаят как да реагират и реагират неадекватно. Много често това е причината да се стига до много тежки катастрофи. Дори при едно изпреварване неправилно, когато отсреща идва кола, те, докато реагират, докато намалят, докато спрат – експертизите казват много често, че ако водачът беше реагирал своевременно, щеше да спре. Дори и при едно неправилно изпреварване на отсрещния, срещу вас, ако знаете как да реагирате, можете да го предотвратите. Има много хора, които самокатастрофират в тази ситуация.

Адекватни мерки, по-задълбочено обучение, бързо правосъдие, необходимост от лаборатории – много неща набелязахме с вас в разговора ни, които са необходими.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Парламентарни избори 2024
Природни стихии
Либерализъм и консерватизъм в Европа
Бум на коклюш в България
Преброяване на населението 2021 година
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: