Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Божидар Димитров: Не посягайте на историята заради няколко хиляди тона старо желязо
Автор: Екип Varna24.bg 15:18 / 25.05.2015Коментари (1)1015
©
По повод на проект на Наредба от Министерството на транспорта, според която фирми получават право законно да режат за скрап потънали кораби на дъното в родното Черно море, своето мнение в писмо до медиите изрази историкът Божидар Димитров.

Според него, в него през последните 100-150 г. (откакто има железни кораби) само пред нашия бряг от Дуранкулак до Резово са потънали поне 200 кораба. Повечето при военни действия през Първата и Втората световна война, други при бури, пожари и други бедствия. Разрушаването им заради няколко хиляди тона старо желязо не бива да се прави.

Директорът на НИМ привежда и три причини за това:

"Първата, корабокрушенията и останките на дъното са част от историята на страната ни. Разрушаването им и извличане като старо желязо изцяло се вписва в престъплението "дамиацио меморие" (изтриване на паметта). Освен това тези исторически паметници вече са обекти на подводен културно-исторически туризъм. Вярно, посетителите им не са стотици хиляди като в Белчин или Созопол, а само стотици, но те плащат много повече за скъпото удоволствие да слезеш на 40-50 метра под водата, за да видиш останките да речем на "Родина".

Втората, съгласно Женевската конвенция за водене на война от 1948 г., подписана и ратифицирана от България, всички военни кораби и товарни, наети от армията и военизирани, се квалифицират като военни гробища и не могат да се пипат, нито от тях да се вади нещо, освен от компетентни органи на страната, за която са воювали. Затова руснаците не дават да се доближим дори до петте подводници, потопени пред нашите брегове през Втората световна война. Около 90 % от всички потънали пред нашите брегове кораби са военни или военизирани търговски кораби, потънали в резултат на военни действия. Включително и десетте кораба на БТФ, дадени с договор на хитлеристкия флот през 1941 г. и до един потопени през войната. Международната етика не позволява (макар че няма изрично законово положение) да се нарушава покоят на загиналите в кораби, потънали в мирно време. Ето защо на "Титаник" всички експедиции само снимат, но не пипат нищо. Дотам ли сме опрели, че да нарушаваме и тези етични норми на цивилизованото общество.

И на трето място, нашето морско дъно, извън прибрежната акватория е равно (на тераси) и пясъчно. На него не могат да живеят риби, извън дребни същества, пясъчни дънни риби - барбун, писия и калкан. Във всеки потънал кораб, който обраства светкавично с миди, се оформят огромни колонии риби, характерни за скалните прибрежни райони - попчета, лихнузи, платернии, спари, лаврак и т.н. Иначе казано, се оформят нови хабитати за тези риби, които обогатяват фауната на нашето бедно на риба море. Американците в последните 20 години не режат за скрап остарелите си военни кораби (включително и самолетоносачите), а ги потапят на пустинни морски дъна именно да обогатят фауната".

"Нека да завърша с една трогателна история от Созопол. В началото на 70-те години на ХХ век започна постепенната подмяна на старите риболовни кораби с нови. Първият бракуван кораб бил извлечен в ъгъла на пристанищния залив и било обявено, че рибарите могат да си го разглобят и да си вземат каквото поискат от него. Корабът стоял няколко месеца недокоснат. Делегация от созополски рибари посетила първия секретар на БКП в Бургас (тогава от първите секретари зависеше всичко) и го помолили корабите да не се разпарчетосват, а да се погребват в морето. Мотивът: "на тези кораби сме прекарали по-голямата част от живота си, не можем да ги режем". Първият секретар излязъл човек и им разрешил. Определило се място близо до Синеморец и там в присъствието на всички останали кораби, виещи със сирените си, отваряли кингстоните на бракувания кораб и той бавно потънал под водата. Ние по-безсърдечни ли сме от иначе грубите созополски моряци", завършва проф.Божидар Димитров, като подписва писмото и като "леководолаз, републикански шампион по подводен спорт за 1962 г."









Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Бесен съм.Какво ти разбира този Ивайло Московски и цялата тази шайка около него от достойнство и чест.Нищо.Абсолютно нищо.Тях ги интересуват единствено парите,парите, парите,парите...Мислите ли,че това е случайно? Окрадоха и изнесаха де що могат.А сега посегнаха и на историята ни.Без свян.Без скрупули.Без съзнанието,че правят нещо мерзко. Така действат само безродници,готви да бягат веднага щом им запари под краката.Каквито са всъщност тези мъртвородени души.
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Май 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Лято 2024
Изграждане на Национална детска болница в София
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Природни стихии
Великден 2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Статистика: