Десетки хранителни продукти са жертва на шринкфлация

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (6)
09:55 / 30.06.2022
487
"Шринкфлацията“ не е ново явление. То се забелязва във време на висока инфлация, когато компаниите трябва да се борят с високите цени на суровини, транспорт и труд и така обаче прехвърлят тежестта върху потребителите.

Глаголът "shrink" от английски означава "свивам се", "намалявам".

Самият термин "шринкфлация“ описва следното: Грамажът на даден продукт намалява, но цената му се запазва. Производителите се надяват, че потребителите ще продължат да купуват стоката, тъй като са свикнали с нея. Само че по-малко количество от даден продукт за същата цена означава, че продуктът е поскъпнал.

С този термин най-лесно можем да опишем скритата инфлация – вместо повишение на цените на стоката, се намалява нейният грамаж или се променя качеството (продуктите се заместват с други, които са по-евтини). Така, официалната статистика не отчита поскъпване на продукта, но реално потребителят плаща повече за по-малко количество или по-лошо качество. Или и двете.

Явлението "шринкфлация“ е много по-масово в страни като Щатите, където учените го наблюдават от години. Потребителите там подават сигнали за най-различни стоки, в които има промени в количеството. Експерти обясняват, че "шринкфлацията“ идва на вълни, като сегашната вълна е започнала миналата есен, когато потребители започват да сигнализират за десетки продукти.

Във време на висока инфлация някои производители прилагат и трикове. За тях това е удобен инструмент, защото знаят, че ще забележим повишените цени, но в повечето случаи няма да обърнем внимание на намалените количества. Някои компании си служат и със следния трик. Правят по-малките нови опаковки по-цветни, може да сменят дори етикетите с по-ярки, само и само да привличат вниманието на купувачите. Има и друга опция – опаковките остават същите, грамажът се променя, но видът на продукта е една идея по-различен. Може да е променена само формата, например.

И все пак, това явление все още не е масово у нас. Казват го и от Асоциация "Активни потребители“. Наблюдава се при единични продукти, но пък рискът остава и затова винаги можем да сигнализираме, когато забележим подобни промени.

Виж коментарите (6)
Още новини от Национални новини:
Удрят по джоба на шофьорите с драстично увеличение на годишните т...
Поредна фишинг измама: Хакерите са все по-изобретателни, как да с...
Удариха ни по джоба, дюнерът поскъпна
Симеон Симеонов: Целта на всяка една професионална гимназия е да ...
Проф. Костадин Ангелов към ПП: Питайте си вашите хора, защо подпи...
БАБХ: Най-честото нарушение в магазините преди Великден е неясен ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).