Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Енергиен експерт: И производство на горива в България е поставено под риск, започва една трудна логистика
Автор: Йоланда Пелова 10:06 / 29.09.2023Коментари (2)390
©
Цените, които имаше до днес бензинът и дизелът в България, бяха с около 1 лев по-ниски от всички околни страни и на практика най-ниските в цяла Европа. Затова трябваше да се запази дерогацията, а когато тръгнеше да изтича срокът, трябваше да се иска нова. Това коментира в предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус" енергийният експерт Явор Куюмджиев по повод решението на Парламента, в което България се отказва от дерогацията за внос на руски петрол.

Куюмджиев обърна внимание, че само за месец цената на дизела се е покачила с 15 стотинки: "Точно преди един месец средната цена на дизела в България е била 2,74 лева, днешната средна цена е 2,89 лева".

По думите му сега съществуват рискове, но те не са геополитически: "Очевидно сме в лагера на свободния свят и Русия не е там. Ние сме взели нашето геополитическо решение много отдавна. Просто не смятам, че трябва българските граждани да плащат скъпа цена за това. Не го разбирам, но е така. Що се касае до корпоративни риск – имаме светлия пример отпреди година и нещо на друга рафинерия на "Лукойл“, която се намираше в Италия. Под подобен натиск, с назначаване на особен управител, накрая рафинерията беше продадена на кипърска офшорка и вече не е ясно кой стои зад нея. Вместо да имаме прозрачен собственик – швейцарска компания, може да осъмнем един ден и собственикът на рафинерията да е регистриран в Белис. Не мога да преценя, но това вече се случи в Италия.

Според енергийният експерт проблемите са в няколко посоки: "През Босфора не могат да преминават големи танкери. Има огромна разлика в това дали ще транспортираш един 200 000-тонен танкер, който си плува в Черно море само. За да ги заместят тези 200 000 тона с примерно 5 танкера по 40 000 тона, самият транспорт се оскъпява. Оттам нататък се започва една трудна логистика. Ако примерно Босфорът е задръстен, трябва да се изчака 5, 6, 10 дена. 

Няма откъде, освен през Босфора с малки танкери. Другаде – няма откъде. Така че задръстванията в Босфора – сега дали ще дойде от Саудитска Арабия, от Венецуела, от Алжир, няма никакво значение. Но за този един месец аз не съм убеден докрай, че мениджмънтът на рафинерията са способни да заместят веригите на доставки. Защото планирането на световните транспорти на суров нефт се прави за много, много месеци напред.

Сега в рамките на един месец те трябва да спрат да купуват руски петрол, да намерят отнякъде друг петрол, да намерят свободни кораби, и то не каквито и да е, а малки, за да могат да минат през Босфора. Под риск е поставено и самото производство на горива в България, което не означава, че на пазара ще има липса на бензин или на дизел, но просто ще стане още по-скъпо, защото ще трябва да се внася от рафинерии в Австрия, в Гърция, в Румъния", обясни експертът.



Още по темата: общо новини по темата: 132
09.12.2023 »
08.12.2023 »
08.12.2023 »
07.12.2023 »
07.12.2023 »
07.12.2023 »
предишна страница [ 1/22 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
-1
 
 
Какво Друго могат да Родят едни Кухи Глави! Лайна след Лайното! Гомна след Гомната! И Нищо Друго!
-1
 
 
Всичко това е от "далновидната" политика в енергийния сектор.Всички черноморски държави разработват находища за газ и нефт,ние НИЩО. Имаше проект Бургас-Александропулис прекратиха го заради лобистки интереси. Това,че имаме дерогация за нефта и тези врътки с Лукойл да не стане като миналата пролет да ни врътнат кранчето от Русия и тогава всички тези дебати ще са излишни. Интересно от къде румънците зареждат с петрол тяхната рафинерия,която е най голямата в източна Европа.
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Декември 2023 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Масови протести срещу цените на горивата
Кабинетът "Денков - Габриел"
Зима 2023/2024 г.
Конфликт Израел-Газа
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg

За реклама:
Тарифи (виж)
тел.: 0887 45 24 24
office@mg24.bg

Екип
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
©2008 - 2022 Медия груп 24 ООД. Varna24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Varna24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: