ИПБ за правен казус: Всички глоби, платени от превозвачите, могат да си ги поискат обратно

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
09:53 / 18.02.2025
1025
Повече от 2 месеца институциите у нас – АПИ, националното ТОЛ-управление,

МРРБ и МС, мълчат за осъдително за България решение на Съда на Европейския съюз по делото "Екострой", което е постановено на 21.11.2024 г. С решението разпоредбите на Закона за пътищата и Закона за движението по пътищата, касаещи налагането на административни наказания и компенсаторни такси, са противоречащи на правото на ЕС. За това алармираха от Института по пътна безопасност. Пред БНР юристът от института Георги Гълъбов обясни какво следва:

"Всички глоби, които са наложени на превозвачите и на тези, които извършват обществен превоз, с по-големите категории превозни средства, имат право да си потърсят платените глоби. Доста голямо количество дела са образувани по тази тема. А вече образуваните дела, които са за издадени електронни фишове, които се оспорват в съда, ще бъдат отменени. Това ще доведе до огромно количество разходи за АПИ".

По думите на юриста това решение се крие: "Ние от няколко месеца се опитваме с тях да влезем в някакъв разумен диалог, да разберем какво правят, но те всъщност нищо не правят".

Гълъбов посочи кое е притеснителното в случая:

"Това дело е от 2023 г. МС са имали становище пред Съда на ЕС. Притеснителното за мен в случая е, че МРРБ и АПИ на практика 2 месеца след като това решение е излезнало, започват да организират работни групи. Защо, при положение, че е ясно какви са възможностите от това дело - или съдът щеше да потвърди разпоредбите, или щеше да ги отмени, защо това не е направено превантивно – да имаме готов законопроект, който да седи и да чака мотивите. Съдът на ЕС отменя нашите разпоредби и затова ние предлагаме нов начин, по който да се следи за спазване на задължението за плащане на ТОЛ-такса".

По думите му през 2019 г., когато се правят промените в Закона за пътищата, с които се въвежда ТОЛ-системата, законодателят създава една несправедлива форма на контрол.

"Според закона няма значение дали сте платил 2 лв. по-малко или нищо не сте платил. Според този закон, в сегашната му редакция, абсолютно всички нарушители са задължени да платят една и съща глоба, което е абсурдно. На следващо място – глобите са изключително големи. За големите категории превозни средства глобата, ако не намерите време да платите своята компенсаторна такса, глобата е 2500 лв., което доведе до това, че много от превозвачите на практика заведоха дела. След 2023 г. обемът на заведените дела от превозвачи се увеличи лавинообразно – със сигурност може да говорим за хиляди. Вероятно повечето от тези дела чакаха именно това решение на Съда на ЕС. Сега държавата се прави на ощипана, че не знае къде е проблемът, а той беше от самото начало".

Това нежелание да се постигне някаква елементарна справедливост доведе до сегашната ситуация, категоричен е юристът. Според него от АПИ крият размера на проблема.

От МРРБ отказаха събеседник, който да участва в разговора.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Даниел Митов поиска оставката на шефа на ОД на МВР Хасково
Предупреждение от Meteo Balkans: След 2 часа очаквайте...
КНСБ: Където има колективен договор, заплатата е с 14% повече
На пазара се появиха първите череши, цената е безумна
Кой колко взима в България?
Варна посрещна патриарх Даниил


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).