Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Колектори търсят длъжници за дребни суми: Има ли давност за неплатени сметки?
Автор: Екип Varna24.bg 09:27 / 17.09.2023Коментари (1)1085
©
В асоциация "Активни потребители" регулярно постъпват сигнали от хора, които са притеснявани от колекторски фирми. Често обаче те претендират малки суми (50-100 лева) по задължения към доставчици от преди 5 години.

В разговора колекторът най-често заплашва потребителя, че ще бъде даден на ЧСИ, ако не плати веднага. За да издължи обаче, потребителят ще трябва да плати законната лихва за годините назад и някакво "адвокатско“ възнаграждение, най-често в порядъка на 200-300 лева, който, ако не бъде платен – ще бъде включен в разноските чрез ЧСИ-то и сумата може да нарасне значително.

Тези фактури на стойност 50-100 лева, обаче, са стари, настъпила е давност и не подлежат на принудително изпълнение чрез ЧСИ (могат да бъдат платени само по желание. Какви са правата ни и как може да постъпим и в такива случаи?

Ако получите такова обаждане от лице, което се представя за служител на фирма, на която е са прехвърлени стари фактури дължими към оператор, трябва да изискате имената му, длъжността, която заема, и името на фирмата и идентификационния номер на дружеството в търговския регистър. Ако не пожелае да сподели, която и да е от информацията – просто затворете телефона.

След това изискайте от лицето номера и датата на фактурата (запишете си ги на лист) и към кое дружество се дължат. Ако "служителят“ не пожелае да сподели такава информация – просто му затворете телефона.

В случай, че лицето сподели номера на фактурата отидете и проверете при оператора дали наистина съществува такава фактура. В случай, че такава не съществува –  споделете го с колектора, който може да ви потърси отново, и му затворете телефона.

В случай, че съществува такава фактура – проверете от коя дата е станала дължима. Особеност в правото е, че периодични задължения като сметка за телефон имат давност от 3 години. След тези 3 години, това задължение не може да бъде принудително изпълнено, но въпреки това то съществува и може да бъде платено.

Тригодишната давност не се прилага служебно, като се наблюдават случаи на издадена заповед за изпълнение от съда, срещу която не е възразено от потребителя. Ако е издадена от съда заповед за изпълнение, то тогава е от изключителна важност да се подаде от потребителя възражение срещу заповедта за изпълнение. Възражението се осъществява като се попълни бланка на гърба на листа за заповедта за изпълнение.

Имате един месец срок да подадете възражението към съда. В случай, че не възразите – заповедта ще влезе в сила и ще има силата на съдебно решение. В този случай ще дължите задълженията описани в заповедта за изпълнение.

Други особености, за които да внимавате:

Съгласно правилата за прехвърляне на вземане, операторът (кредитор по фактурата) е длъжен да уведоми длъжника (потребителя), че е прехвърлено вземането на трето лице (в случая колектор), за да породи ефект на прехвърлянето спрямо потребителя. В случая, че длъжникът (потребителят) не е уведомен – той не дължи нищо на третото лице – колектор.

Препоръка от "Активни потребители"

Ако колектор Ви позвъни – заявете, че не им дължите нищо, защото не сте уведомени от оператора за прехвърлянето на вземането.

 

В хипотезата, в която колекторът твърди, че е упълномощен от оператора (кредитора) да уведоми потребителя (длъжника), поискайте нотариално заверено пълномощно от оператора, с което да докажат, че са упълномощени да извършват такива действия и докато не Ви ги представят не смятате вземането за прехвърлено. Този похват може да бъде използван независимо давностния срок.

Асоциация "Активни потребители" счита, че прехвърлянето на дребни вземания с над 3 годишен срок на колектори, които да заплашват, тормозят и да се възползват от незнанието на потребителите, е непрофесионално и неетично. В голям процент от случаите потребителите не знаят за тази фактура и не са я заплатили именно поради незнанието за такова задължение, като най-често това се дължи на липса на комуникация с потребителя от страна на оператора.








Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 17.09.2023 г.
+2
 
 
Ще имат да вземат. На мен могат да ми вземат голите ****
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Май 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Автомобил на НСО катастрофира - Кирил Петков е бил вътре
Бум на коклюш в България
Стрелба по Роберт Фицо
Парламентарни избори 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Статистика: