Московски:Проектът за жп линията Русе - Варна е готов

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (1)
08:45 / 16.05.2016
2291
- Г-н Московски, тествахте с премиера Борисов с 226 км в час първите 36 км от бързите релси. Кога ще бъде завършено цялото направление от Септември до Свиленград?

- До няколко месеца тази линия ще бъде готова. Инфраструктурата позволява 200 км в час. Ако всичко върви добре и в БДЖ, догодина ще може да имаме и подвижен състав, който да се движи по тези релси.

- Догодина ще има нови влакове за скорост от 200 км в час?

- Ако в края на годината приключим успешно с концесията на летище София и с парите погасим заемите на БДЖ, ще останат средства за купуване на нов подвижен състав. Колегите от БДЖ готвят документацията за поръчката.

- Кога ще я обявите?

- До края на годината. Колко мотриси ще поръчаме, зависи от това с колко пари разполагаме. Предвидено е еднократно авансово плащане от концесионера за летище София, а търгът ще започне от 570 или 580 млн. лв. 

Ако тази сума нарасне, а дълговете на БДЖ ги редуцираме, те в момента са 500 млн. лв., и ако държавата помогне малко, ще се опитаме с около 200 млн. лв. да купим нови влакове, които да пътуват от София до Свиленград и до Бургас. 

В НКЖИ вече вървят процедурите за участъците София - Елин Пелин, Елин Пелин - Ихтиман и Ихтиман - София. Жп линията София - Волуяк и Волуяк - Драгоман трябва да я приключим в този програмен период. Ако това се случи, то в Южна България до 3 или 4 г. ще имаме нови бързи релси, нови влакове и нови гари.

- Кои са заявили намерение за летище София?

- Това са летищата Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Ванси, Лион, Дъблин, инвестиционният фонд зад "Хийтроу". Катарците и китайците също заявиха интерес, от Турция има. Очакваме финансовият ефект за държавата от концесията на летището да е 1,1 млрд. лв. Освен голямото авансово плащане за държавата има плащания всяка година, инвестиции. И ако това го сравниш със сделките за американските централи, БГА "Балкан", с "Лукойл", с далаверите в "Кремиковци", то е чудовищно.

- Говорите за управлението на Иван Костов?

- Да. И даже се чудя с какъв морал и с какви очи излизат сега да критикуват, като нямат тухла върху тухла сложена, най-големият грабеж на държавата стана по тяхно време.

- А концесията на аеропорта в Пловдив?

- В средата или края на юни ще отваряме оферти. Има интерес.

- В 2020 г. свършват ли парите от Европа, какво ще се прави с жп линиите в Северна България?

- Не е коректно това твърдение, че през 2020 г. приключват европейските пари. Приключват кохезионните мерки, но ще продължат други финансови инструменти, както е сега със "Свързана Европа". Вероятно няма да бъде безвъзмездно финансиране, може да е чрез финансов инженеринг, тогава може би ще се включат и банките.

- Това означава ли, че жп линиите в Северна България остават за обновяване след 2020 г.?

- Ние имаме проектна готовност. Проектът за жп линията Русе - Варна е готов, на идейна фаза е готов проекта за Мездра - Горна Оряховица, имаме проект Видин - Медковец. Така че може да се работи по Северна България, но няма финансиране.

- Кои са проектите по "Свързана Европа" в транспорта?

- Имаме три. Те са по това направление, което вече изговорихме - в Южна България.

- Още наливаме пари в Южна България?

- А какво да направим? Да оставим дупка в незавършен жп коридор в Южна България и да отидем в Северна ли? По направлението от сръбската граница до порт Бургас парите по оперативната програма не ни стигат и затова използваме "Свързана Европа".

- Колко пари са оттам?

- 406 млн. евро.

- Преживяхте срив в автомобилната администрация - арести и скандали за подкупи. Сега обмисляте едва ли не в изолирана космическа капсула да се решават листовки.

- Казва се изпитен терминал.

- Но проблемът е системен. Преди години колега от "168 часа" си купи книжка. Всеха се мерки. После се въведоха камери, таблети и пак се купуват книжки. Два пъти арести на шефове на ДАИ. Камери в колите на пътя и пак се плаща такса "спокойствие".

- Да, има системен проблем. Местата, където се пробива системата, за да се купи книжка, са няколко. Първо фалшив документ за самоличност - човек се представя от името на друг. Ние нямаме механизъм да го установим. Ако един неграмотен е стигнал до изпит, пробил е системата, как някой не е забелязал? 

Нямаме партньорско и адекватно отношение от автошколите, които могат да ни предупредят. Трети момент - фалшиви дипломи, които няма как да проверим. Следващ момент - корупционният натиск е огромен. Но трябва да е ясно, че заплатите в тази администрация са изключително ниски.

- Какви са заплатите?

- Дадох пример с инспекторите, които са на пътя - 480 лв. са заплатите им.

- Е, трябва до 1000 лв. поне да ги докарат.

- Това казвам, това е корупционен натиск върху тях и те се поддават

- И какво правите?

- Ще ви кажа какво правим в момента. Колегите разработват анализ, който да доведе до окрупняване на контролните органи. Транспорта го контролира митницата с кантарите, министерството на земеделието с дезинфекцията, ДАИ, КАТ, пътната агенция с мобилни кантари, НАП с групите за фискалната полиция. Изговорил съм го с премиера да се обединят контролни органи. Дали ще остане един, 2-3, но не е нормално да са 6-7.

- Странно ми се вижда да се обединят митници, КАТ и ДАИ.

- Ако предоставим контролните функции от ДАИ на КАТ, то единствената разлика е, че катаджиите трябва да се научат да проверяват тахошайбите.

- И тираджиите ще дават на едно място пари.

- Както искате го наречете, но това е работещ вариант. Защо да не могат мобилните кантари на пътната агенция да се окрупнят с тези на митниците. Като мерят едно и също, да го прави един орган, а данните да се ползват от различните институции. Но пък да им се дадат по-добри заплати. 

В рамките на месец колегите ще са готови с този анализ и ще го предоставя на премиера. Това ще е едната мярка. Другата е за изпитите - така наречените изпитни терминали, които ще представляват кабини, ще има едно електронно устройство, кандидатът ще си даде отговорите и ще си излезе. Те ще бъдат звукоизолирани, ще има видеонаблюдение.

- От преди месец-два ви пратих известия, че имаме сигнали, че в Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА) се назначават некомпетентни хора, че се уволняват хора.

- Едно уточнение да направим. Няма никакви законови изисквания за длъжностите, които се заемат в ГВА. Изискванията са по длъжностни характеристики и на 100% всеки един от назначените отговаря на тях. Смяната на шефа на ГВА се наложи, защото получихме сигнали, изискахме и от специализирани органи проверка. 

От тях имаме официални доклади, че и те са констатирали административни слабости. Няма данни за корупция и закононарушения. Но това ми беше достатъчно да освободя стария директор и на негово място сложих шеф на дирекция, който отговаря на всички условия. 

Този човек (новият директор на ГВА Иван Иванов - б.р.) не само че отговаря на всички изисквания, а е сертифициран от Европейската агенция за авиационна безопасност във въздухоплаването (ЕАСА) да прави одити в други държави. За 2-3 г. е одитирал над 10 държави. И в момента е командирован за одит.

Източник: в. "24 часа"


Виж коментарите (1)

Още по темата (9):
27.05.2023 14 лева за филия с кайма и минерална вода на летище "Пловдив"
15.05.2023 Скандална ситуация на българско летище: Пилотът реши да не каца тук. Няма да дойде
14.05.2023 Изгодни полети до любими турски курорти стават възможни от летище Пловдив
11.05.2023 Летище "Пловдив" обяви страхотни новини за пътниците до Европа, а и до самия аеропорт
15.01.2023 Огромен интерес към евтините билети от Пловдив до Истанбул
23.09.2022 Летище "Пловдив" преговаря с нови авиокомпании за нови дестинации
Още новини от Национални новини:
Управител на хотел на първа линия в Слънчев бряг: Нямахме избор, ...
Експерт: Харчим повече. Морето много интензивно почна да работи
Очаква ни слънчева неделя 
Цветница е!
Масови проверки на КЗП за ПОС терминали!
Изтече краен срок, свързан с ТЕЛК комисиите


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).