Можем ли да оспорим вдигането на таксата от мобилния си оператор?

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
14:50 / 18.01.2023
5786
След като и втори телекомуникационен оператор Yettel обяви, че ще индексира абонаментните си планове за мобилни услуги със средногодишния индекс на инфлацията на цените и недоволството в социалните мрежи продължава, онлайн платформата "Ние, потребителите" призовава Комисията за защита на потребителите да разгледа клаузата в общите условия към договорите с абонатите, която позволява тази промяна.

Според общите си условия операторите имат право да индексират веднъж годишно цените на услугите си с обявената от Националния статистически институт официална годишна инфлация за предходната година. Същевременно потребителят няма реална възможност на това основание да се откаже от договора си, без да дължи неустойки.

"Повечето абонати имат срочни договори и ако решат да се прехвърлят при някой от другите телекоми, ще трябва да заплатят до три стандартни месечни такси, тъй като пренасянето на номера при друг доставчик е равносилно на прекратяване на договора с настоящия. Ако пък при сключването на договора са закупили и крайно устройства като мобилен телефон или лаптоп с отстъпка, ще трябва да заплатят и разликата между пазарната му цена и заплатената за придобиването му“, обясни пред БНР Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите“.

"Още повече, че тук говорим за промяна в движение на едно от най-важните условия по действащ договор – цената. Изискване към всеки търговец е да осъществява своята дейност с необходимата добросъвестност и професионална компетентност. Т.е. да има очакваните за неговата сфера на дейност специални познания и умения и да положи нужните грижи спрямо потребителя в контекста на пазарните практики. Това означава, че може да се очаква от дружеството при предлагането на определени условия, когато се сключват срочни договори, да е в състояние да предвиди и промените, които могат да го засегнат в рамките на този период. И като по-силната страна в тези договорни отношения, да поеме тежестта, ако такава е налице“, добави тя.

Потребителите трябва да бъдат активни и да подават жалби в Комисията за защита на потребителите, на която са вменени правомощия да анализира общите условия за наличие на неравноправност. При установяване на уговорки, които нарушават равновесието между правата и задълженията на двете страни, контролният орган може да изпрати до търговеца писмо и да му предостави 14-дневен срок да отстрани неравноправните клаузи. Ако това не се случи, следващата стъпка е да сезира компетентния съд с искане за обявяването на клаузите за нищожни.

Тъй като въпросната клауза присъства и при трите телекома, добре е казусът да се разгледа и от Комисията за защита на конкуренцията за евентуална съгласуваност на действията. Защото, дори и потребителят да има възможност при повишаване на цените на услугите по действащи договори (заради инфлацията) да прекрати взаимоотношенията си с неговия телеком, при кого ще отиде?

Виж коментарите (0)

Още по темата (74):
18.04.2024 ЕС обмисля обединяване на телекомуникационните оператори 
25.03.2024 Супер новина! Ето кога ще имаме право да се откажем от мобилни услуги без плащане на неустойки
19.03.2024 "Ние, потребителите": КЗП не изигра картите по най-добрия за нас начин в казуса с  телекомите 
18.03.2024 Договорите на телекомите ще гарантират повече баланс и реципрочност за потребителите
21.02.2024 ПП-ДБ предлага договорите с мобилните оператори да могат да се прекратяват, ако те вдигат цените
20.02.2024 А1 обяви новите тарифи и предложи компенсации – ще го усетим през март
Още новини от Национални новини:
Още преди началото на летния сезон "дерат кожи" по Южното Черномо...
Василев отговори на Борисов: Нека да видим програмата му и ще гов...
Моторист е загинал при катастрофа в Лясковец
Служебният здравен министър: Имаме данни за епидемично разпростра...
Богомил Пешев: Киното създава паралелна реалност и ни дава възмож...
Нинова: Честита Цветница! Нека върбовите клонки внесат в домовете...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).