Депутатите в Комисията по транспорта и съобщенията отхвърлиха предложението за налагане на пълна забрана за движение на тротинетките по тротоарите и пътните платна. 

Народните представители разглеждат промени в Закона за движение по пътищата на второ четене. 

Председателят на комисията Кирил Добрев направи предложение за налагане на забраната за придвижване с тротинетките по тротоарите и пътищата, с изключение на велоалеите. 

Предложението обаче не получи необходимата подкрепа в комисията и бе отхвърлено. Въпреки това обаче - дебатите по темата бяха разгорещени: 

"Ние нямаме възможност и ресурс да контролираме и да вкараме ред и правила тротинетките", заяви председателят на Комисията по транспорт в парламента Кирил Добрев. 

"Обикновено като не можем да решим един проблем решаваме да забраняваме и това много рядко се оказва добра идея. Това предложение се появява сега, ще го обсъдим в нашата група, но ми се струва, че не бива да преминаваме към директни забрани, защото най-малкото няма да се спазва и ще създадем корупционен риск", заяви Божидар Божанов

Кирил Добрев обясни, че в много населени места кметовете на общини са наложили забрана за движението на тротинетки по пътищата. Той коментира, че в градове като Париж движението на тротинетки по пътищата е забранено. 

Халил Летифов от "ДПС-Ново начало" заяви, че опитите за регулиране на движението на тротинетки е бил неуспешен. 

"Ограничението от 26 км/ч, което сме наложили, не се спазва. Не можем и конструктивно да ги ограничим и да ги проверяваме, нито забраната да се движат с каски, по двама и по тротоара. С всеки ден стават все по-опасни и за тези, които се движат с тях, но и за останалите участници по пътищата", коментира народният представител. 

Павлин Кръстев от ДПС-ДПС попита дали при евентуално въвеждане на забраната това би означавало, че трябва да се спре изобщо производството на тротинетките у нас. Той попита каква е гаранцията, че държавата ще успее да следи за това дали все пак има хора, които продължават да се возят на тротинетки. 

Андрей Рунчев от ГЕРБ-СДС заяви, че тротинетки ще могат да се движат единствено по велоалеи, но не и по пътища и тротоари.  

Коста Стоянов от "Възраждане" заяви, че в работната група депутатите са се обединили около идеята да се ограничат тротинетките, които се предвижват с над  25 км/ч, а не да се въвежда пълна забрана. 

"По тази логика може да забраним движението на електромобили. Искаме екологичен транспорт, а забраняваме тротинетките. Много от куриерските фирми изпълняват своите функции именно чрез тротинетките. Екологията ще загуби от това", заяви той. 

По думите му в страната няма достатъчно велоалеи, по които да се предвижват собствениците на тротинетки. 

Кирил Добрев отговори на въпроси, като заяви, че няма вариант, в който тротинетките да бъдат ограничени до максимална скорост от 25 км/ч. По думите му софтуерите им се "хакват и се движат с колкото си искат". 

"Какъв е проблемът тротинетките да се движат по велоалеите, както се движат велосипедите. Когато имаме необходимата инфраструктура, имаме съзнанието - ще ги разрешим да се движат. Не могат да бъдат третирани като електромобили поради това, че нямат мигачи, нямат стопове", заяви той. 

От Министерството на вътрешните работи заявиха, че са наложили близо 1000 глоби за неправомерно движение на тротинетки по пътищата у нас. 

Явор Божанков заяви, че няма в град в страната, в който човек да се придвижи от точка А до точка Б по велоалея. 

"Казвам го като човек, който управлява такова средство. Виждам хора, които минават по тротоарите и застрашават животите на другите. Не подценявам сериозността на въпроса. Личното ми мнение е, че трябва да се ограничат до 25 км/ч технически и с режим на регистрации. Всеки сериозен бранд произвежда такива само до 25 км/ч. Пълната забрана е доста радикална стъпка", заяви Божанков.  

Финалното решение ще бъде при гласуването на текстовете на второ четене в пленарната зала.