© Varna24.bg | | С 1 милиард лева са се увеличили разходите в периода 2009 - 2012 година в най-важните предприятия от железопътния сектор, заяви на пресконференция днес министърът на транспорта, информационните технологии и съобщения Данаил Папазов. Той окачестви управлението на двете дружества през последните три години - Български държавни железници /БДЖ/ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/, като запушване на дупки при липса на планиране.Нетните загуби на Холдинг БДЖ от 2005 г. до 2008 г. са под 2,5 милиона лева, а за периода от 2009 г. до 2012 г. вече достигат почти 193 милиона лева, посочи министър Папазов. По думите му тази негативна разлика е постигната на фона на сериозни съкращения от 4 701 човека в периода 2009 г. - 2012 г. на служители от дружествата към Холдинга. В същото време анализът сочи сериозно нарастване на предоставената субсидия през годините. От 2005 година до 2008 година Холдингът е субсидиран общо с 420 милиона лева, а от 2009 до 2012 година - със значително повече средства - 676,6 милиона лева.
Общият извод, според министър Данаил Папазов е, че Холдинг БДЖ и неговите дружества не са се управлявали правилно и са натрупали огромни задължения към НКЖИ и към кредиторите. Почти нито една препоръка от плана за спасяване на БДЖ, не е спазена с изключение може би единствено на съкращенията на персонала.
Във връзка с лошото финансово състояние на Холдинг БДЖ, непрекъснато намаляват приходите на НКЖИ от инфраструктурни такси. През от 2005 г. дружеството е имало приход от 147,6 милиона лева, а през 2012 г. намаляват до 87 413 хил. лева. В същото време драстично се увеличават предоставените средства от държавния бюджет за развитие и експлоатация на железопътната инфраструктура - от 41 милиона лева за 2005 г. на 217 милиона лева за 2012 г. В същото време от 2010 година до 2012 година в НКЖИ са направени съкращения на 20% от персонала.
Министър Папазов подчерта, че сред мерките за оздравяване на двете железопътни дружества, са прекратяване на приватизацията на "Товарни превози" и преструктурирането му, изчистване на задълженията на "Холдинг БДЖ" ЕАД към ДП "НКЖИ" по схемата дълг срещу собственост на три етапа до 2014 година, продажба на сгради и имоти.
Министър Данаил Папазов представи програма за оздравяването на двете дружества която включва: • Изчистване на задълженията на "Холдинг БДЖ" ЕАД към ДП "НКЖИ" по схемата дълг срещу собственост на три етапа: - До 15.07.2013 г. - 12 000 000 лв. - До 31.12.2013 г. - 25 000 000 лв. - До 31.12.2014 г. - 60 000 000 лв. • Продажба на сградите и имотите на ДП Национална компания "Железопътна инфраструктура", прехвърлени от "Холдинг БДЖ" ЕАД по схемата дълг срещу собственост на три етана: - До 31.12.2013 г. - 10 000 000 лв. - До 30.06.2014 г. - 25 000 000 лв. - До 30.06.2015 г. - 60 000 000 лв. • Прехвърляне на жп мостовете на Фериботен комплекс Варна от ДП"НКЖИ" към ДП "Пристанищна инфраструктура" в срок до 31 декември 2013 г. • Продажба на неоперагивни активи и скрап • Преструктуриране на БДЖ "Товарни превози" ЕООД чрез: - Краткосрочен план - края на 2013 г. - Средносрочен план - края на 2014 г. - Дългосрочен план - края на 2017 г. • Дислокация на ръководството и администрацията на "Холдинг БДЖ" ЕАД, БДЖ "Товарни превози" и БДЖ "Пътнически превози" от сградата на ул. Иван Вазов на Централна жп гара София и жп гара Подуяне до декември 2014 г. • Осъществяване на структурна оптимизация и стриктен контрол върху дейността на ДП Национална компания "Железопътна инфраструктура". |