Това решиха депутатите с гласуването на промените в Закона за движение по пътищата.
В момента се допуска престой и паркиране на моторни превозни средства с допустима максимална маса до 2,5 тона върху тротоарите само на определените от собствениците на пътя или администрацията места, успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най-малко 2 метра за преминаване на пешеходци. Във всички останали случаи не се допуска престой и паркиране на моторни превозни средства върху тротоарите.
Първоначалният текст заковаваше глобата на 200 лева, но заради протести крайният вариант бе смекчен и тя ще е от 50 до 200 лева.
В текста депутатите записаха, че се санкционира спиране, с изключение на "разрешените места". За да са "разрешени места" тези тротоари, общините ще трябва да сложат знак на всеки един от тях.
С промените в закона се узаконява "синята зона" в големите градове, като думата "такса" се сменя с "цена". Причината е, че при "такса" трябва да се докаже, че парите от таксите отиват за подобряване на инфраструктура. При "цена" това не е необходимо.
Срещу тази промяна се обявиха социалистите. Таско Ерменков от БСП обвини мнозинството, че превръща паркирането в търговска дейност, а не в услуга.
По време на заседанието на НС днес коалиционните партньори ГЕРБ и РБ се скараха по въпроса кой трябва да събира парите от платеното паркиране. Съгласно предложените от ГЕРБ и РБ текстове синята и зелената зона се стопанисват от общински дружества, те могат да се отдават и на концесия.
От Патриотичния фронт поискаха да се запише изрично, че парите трябва да се събират от общински предприятия, защото при това положение те постъпват директно в бюджета на съответната община. Когато не е общинско предприятие, а общинско дружество, средствата постъпват в бюджета на дружеството и то евентуално отчислява дивидент за общината.
От БСП подкрепиха искането на патриотите, но то така и не беше прието. Георги Свиленски от левицата обяви, че градският транспорт така или иначе се субсидира от общините и няма значение дали парите ще дойдат от бюджета на общината или от общински дружество.
Не беше прието предложението на Георги Свиленски да се освобождават колите, вдигнати с "паяк" и прибрани в паркингите на паяците, срещу съставяне на акт за съответната сума, а не само срещу плащане кеш. Не беше прието и предложението му глобата за паркиране по тротоари и в паркове да започва от 20 лв., колкото е в момента, а не от 50 лв.
Свиленски напомни, че кметът на София Йорданка Фандъкова е признала, че в София няма достатъчно места за паркиране.

ЗАРЕЖДАНЕ...
Ivanka Tsvetkova 1
на 08.05.2015 г.
Така трябва! Тротоарите не са за паркиране!
Ирина Йорданова Христова
на 08.05.2015 г.
Според марката и номера на колата. По-скапаните 200 , по-лъскавите 20.
Балин Балинов
на 07.05.2015 г.
Поредната плиткоумна разпоредба.Полуграмотни,полуизучени и полуинтелигентни хора продължават да ни управляват,да пишат закони,разпоредби и укази.Откакто се помня като човек/не са малко годините вече/ в България всички проблеми се решават със забрани.Никой не си дава труда да проучи проблема и да намери решение в интерес на хората.Правилно,градинката не е място за паркиране,но гаражи няма.Паяци,скоби,глоби пред съд,община,жп.иавтогара,поща и болница,но няма паркинги.Улиците тесни,разбити,затворени,но ефективен удобен и работещ градски транспорт няма.Някой да не е съгласен с мен?
Благовест Богданов 1
на 07.05.2015 г.
четете малко, преди да плямпате всички едно и също: "Всяка община ще решава какъв точно да е размерът й в тези граници."
Еса Веднага
на 07.05.2015 г.
Няма ли първо да направят паркинг места и после да глобяват? В моя квартал, ако си паркираш колата на улицата покрай нея може да мине само мотор или колело.
bandog
на 07.05.2015 г.
Ще паркирам там ,където е най евтино с глобите никой не е казал ,че трябва да се плащат .
Vanq Petrova 1
на 07.05.2015 г.
Какво значи "от -до", какъв е критерия,ако колата е в градинката,пак вратички
Dominic Toretto 1
на 07.05.2015 г.
Икономика със данъци и глоби не се прави еййййй продажни депутати!
IKU
на 07.05.2015 г.
Супер. ......а какво следва за металните гаражни клетки, които са забити в тревните площи между блоковете. Един такъв грозен гараж заема повече място от две коли......
Eдин отбор
на 07.05.2015 г.
А с колко ще се глобяват общинските администрации наиздали сума ти разрешения за строеж, където са посочвани като места за паркиране съществуващите от преди 89-та такива? Над 85% от новопостроените жилища реално нямат никакви парко-места, но общините никой не са спрели нали?
Абсент
на 07.05.2015 г.
Аз съм много доволен. Който иска да си пълни джобовете с този закон. Ако глобите или съответно имуществените санкции се налагат коректно, ще можем отново да се похвалим с чисти тротоари. В Бургас има непроходими за пешеходци зони, както и тотално натрошени тротоари. За майка с количка е истинско изпитание на нервната система и мускулатрурата, разходка из такива места. Сума ти време го повтарям и трупам минусчета и нацупени физиономии. Това, че няма място за паркиране не означава, че може да паркирате там където е забранено. Като не може да вземе човек от дума е най-добре да му вземат 200 лева.
alexandeer
на 07.05.2015 г.
Хубаво е, да се помисли и за нови паркоместа. Просто те не са достатъчно, та да поберат всички коли.
Yordan Veselinov Tomov 1
на 07.05.2015 г.
Критерия 6те е кои колко е влиятелен а за депутатите както винаги 0 лв. глоба.
Георги Жайгаров 1
на 07.05.2015 г.
И пак "от, до"... Какъв ще е критерия? Кой колко тротоар е оставил ли ;)
moonlight
на 07.05.2015 г.
Браво! Сега остава и КАТ да се отзовават на сигнали и да си вършат работата, но силно се съмнявам... И въпреки всичко не е само до глоби, манталитетът на българина трябва да се промени. Преди години като бях в Лондон, някакъв човек паркира на 15см извън очертанието на тротоара, друг човек веднага извика тези, които отговарят за паркирането там. След няма и 10мин дойде един със скутер и зелена жилетка, направи му 3 снимки и му състави глоба от 60 паунда... Кога тук ще има ефективно действаща институция?
mircata
на 07.05.2015 г.
Чувствам как ще си платя за място пред блок-а и съседите да се спасяват. Хем ще спра да се чеша по главата всеки път като се прибера малко по-късно къде да си търся място за паркиране.
Yavor V Lulchev
на 07.05.2015 г.
Айде, със здраве!!
Слави Гулев
на 07.05.2015 г.
супер. празни тротоари пълни улици...сега и движението ще спре :)
Eдин отбор
на 07.05.2015 г.
Всъшност това е закон целящ да се напълнят нечии джобове. Не вярвам събраните глоби и "цени" от сините зони да се отразят кой знае колко и на общинските бюджети.
минавам оттук
на 07.05.2015 г.
Най-после родиха тези промени в ЗДП! Дано и Общината вече да е безмилостна към нарушителите!
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.