Проф. Симеон Ананиев: В момента в БДЖ се получават милиони за изминати влак/км и най-печеливши са линиите, в които има един вагон и един локомотив

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
14:11 / 22.11.2024
1630
България е една от малкото страни в ЕС, която не е либерализирала железопътния си пътнически транспорт и решението за предстоящото разделяне на БДЖ на три лота е една добра първа стъпка в реформирането на пътническия железопътен транспорт у нас. Това коментира в предаването "Утрото на фокус" на Радио "Фокус" с водещ Ася Александрова председателят на Клъстер "Зелен Транспорт" проф. д-р Симеон Ананиев.

Държавните железници са най-големият начин за преразпределение на обществени средства и неглижирането и нереформирането е изгодно за тези, които се страхуват да не изгубят много лостове за преразпределение и за усвояване на средства, смята експертът, като даде пример с това, че жп инфраструктурата у нас е в ужасно състояние, БДЖ е в ужасно състояние, но парите за тях са усвоени.

"Това е един от т.нар. бастиони, които властимащите и разпределящи средствата искат да запазят и го дават като социална политика – всички искат да дадат за хората, ама откъде ще дойдат парите и кой ще ги направи…? В момента в железниците се получават милиони в България за изминати влак/км, и най-печеливши за БДЖ са линиите, в които има един вагон и един локомотив, защото получава субсидия на влак/км и това се брои влак.“

Решението за подобряване на пътническия железопътен транспорт в България според проф. д-р Симеон Ананиев е в това да се допуснат повече участници в пътническите железопътни превози по подобие направеното в товарни превози, като създаването на вътрешна конкуренция ще даде възможност за развитието на пазара в добра посока. Разделянето на железопътния пътнически транспорт на три лота, предложено от Министерство на транспорта, е въпрос на експертна оценка и стъпка в правилната посока, като според него е добре да се създаде и обществен съвет, в който да участват всички заинтересовани страни, да изразят своите становища и да се премине към следващата стъпка – взимането на добре обосновано решение за развитието на железопътния пътнически транспорт у нас.  

Друга възможност е отдаването на концесия на жп линиите, посочи още той: "Ако направим концесия на жп линията, има възможност за участие в Програмата за свързване на европейските столици, т.е. високоскоростният влак, който вече по проект е стигнал до Букурещ и трябва да мине и през София. И по-добре е това да стане по-рано, по-експресно и най-вече да бъде насочено към хората.“

Виж коментарите (0)

Още по темата (355):
23.04.2025 Подписват спешно за 35 нови влака
07.04.2025 Вицепремиерът Караджов: Започваме сериозно преструктуриране на БДЖ-Товарни превози
04.04.2025 Над 80% от пътническите влакове ще бъдат обновени до август 2026, новите мотриси ще са със специални системи за безопасност
28.03.2025 Важно за пътуващите с влак между Варна и София
27.03.2025 След владетелите е ред на възрожденците: БДЖ избира имена на новите
локомотиви
07.03.2025 Мартин Ангелов оглавява "Холдинг БДЖ" ЕАД
Още новини от Национални новини:
Киселова от Пещера: Само единни можем да съхраним и предадем след...
Заловиха тираджия, за когото се предполага, че е убил човек в Про...
Ген. Константин Попов за отбраната на континента: Европа закъсняв...
Въвеждат ограничения за движение и обходни маршрути за камиони и ...
Адвокатът на Иван: Разплака се, иска да види майка си
Разследване тече и в дарк нет заради убийството на Магдалена


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).