Първа стъпка към намиране на българско лекарство за рака!
Автор: Екип Varna24.bg 12:16 / 22.03.2019Коментари (2)812
Учени от Българската академия на науките установиха, че екстракт от канабис убива ракови клетки. Това се случва след инвитро експерименти на Института по молекулярна биология.

Тези резултати обаче не са крайни заключения и проучванията продължават. Експерименти се правят и с други растения, дори с градински охлюви.

"Първите резултати са много впечатляващи. Те са свързани с изследвания на екстракти от нискотоксични природни субстанции, като това, което търсим, е евентуална противотуморна активност", каза Ива Угринова, директор на Института по молекулярна биология.

Извлекът от растението канабис се оказал с много висока биологична активност и изключително токсичен за раковите клетки. В това учените виждат голяма възможност за задълбочени изследвания по темата.

При изследванията си учените са използвали чист канабидиол - активно вещество на канабиса. В България обаче достъпът до това растение е силно рестриктивен и това затруднявало учените, които сами трябвало да правят тези извлеци и били принудени да го купуват.

"Надявам се с тези резултатите те да добият по-лесно съответните лицензи, за да могат да работят с по-богат набор от вещества. Освен с канабис работим и с мащерка, гинкобилоба и др. Работим и с извлеци от охлюви и рапани", добави Угринова. "Съвсем на скоро започна в световен мащаб да се работи с канабидиола. Има данни и от други лаборатории, че то проявява активност. Ние сме първи в тази история, което е похвално", допълни директорът на института.

По нейните думи целта на проучването е да се достигне субстанция със статут на хранителна добавка. Крайната цел била тя да се превърне в лекарствен продукт, но това бил "един изключително дълъг път". "Работим от януари месец – съвсем в началото сме. Това се случва благодарение на една великолепна инициатива на Министерството на образованието и науката – така наречените национални програми за научни изследвания", каза Угринова.

В научната програма участват 9 института на БАН и 5 университета – СУ "Климент Охридски", МУ София, МУ Пловдив, ПУ "Паисий Хилендарски" и НСА. Проектът е мултидисциплинарен - с тези вещества работят не само химици и фармаколози, а и много биолози. "Изследванията са много мащабни, ние се занимаваме основно с противо-туморна активност, но мои колеги изследват подобни субстанции за антивирусна активност, за антибактериална активност, за антипаразитна активност", поясни Ива Угринова.

В момента учените използват клетъчни моделни системи на 3 вида рак – рак на млечната жлеза, рак на шийка на матката и рак на белия дроб. Във факултета по фармация работят с рак на кожата. Програмата цели да бъдат открити средства, които да третират конкретно заболяване.

"Това е великолепна първа стъпка към намиране на българско лекарство за рака. Ако финансирането ни продължи – бихме могли да стигнем до такъв лек, но пътят е минимум 14 години. Програмата ни гарантира финансиране за 4", споделя директорът. Поради тази причина са насочили усилията си към нещо с по-ниска категория от лекарство, за да може реално да се излезе с краен продукт и "да има смисъл от похарчените средства". Според Угринова, ако резултатите са добри може би ще повярват в тях и ще ги финансират допълнително.

"Този проект в личен план е една моя сбъдната мечта. Аз и всички мои колеги сме безкрайно благодарни на програмата за тази невероятна възможност" сподели тя.

Източник: Нова тв

Aнонимен
на 22.03.2019 г.
+1

Лаборантите хем изследвали канабинола,хем самите пробвали и пак пробвали и пак....станало им доста веселко и даже забравили какво точно правят :D
Aнонимен
на 22.03.2019 г.
+2

алоооо хората от години го изследват и прилагат,само наще умници сега откриват топлата вода
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
« Август 2019 г. »
Икономическа зона "Тракия"
Първа лига, сезон 2019/2020
Десетокласник опита да убие охранител във Варна
Черно море в Първа лига, сезон 2019/2020
Теч в завод "Полимери" в гр. Девня
Как се справи общината с почистването на снега?

Варненци във facebook