 © | "Автомагистрала "Хемус" е приоритет за нашето правителство и ние не отстъпваме от поетите ангажименти. Продължаваме да работим активно по доизграждането на магистралата и по подготовката на строителството на недовършения участък." Това заяви министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на брифинг след представяне на трасето на магистралата в Плевен.
"Доизграждането на АМ "Хемус" има ключова роля за икономическото и социално сближаване на регионално ниво. Изграждането й ще окаже позитивно влияние върху развитието на три от районите за планиране на България - Северозападен, Северен централен и Североизточен", каза Терзиева. "Връщаме държавата в Северозападния регион", категорична бе тя.По отношение на новото трасе на АМ "Хемус" Терзиева съобщи, че общият брой на населението, което ще се възползва пряко от подобрената инфраструктура е приблизително 3 млн. души. Трафик прогнозата за 2020 г. е за близо 18 000 единици средно дневно. Участъкът от София до Велико Търново е част от Транс-европейската транспортна мрежа.
Направено е проучване на 4 алтернативи за трасета. След извършен анализ са изследвани задълбочено два реалистични варианта, които са представени детайлно през март на Консултативния съвет към МРР и днес в Плевен. Това са синия вариант, (приет през 1993) г., който преминава на равно разстояние между Плевен и Ловеч, и зеления вариант, (разработен през 2001 г.), който върви по трасето на съществуващия път І-4.
В резултат на технически, финансов, социално-икономически и екологичен анализ е предложен така наречения "син подобрен вариант".
"Трасето е симетрично отдалечено от двете големи населени места по направлението - Плевен и Велико Търново, както и между Плевен и Ловеч", подчерта Терзиева. То преминава на 15 км от центъра на Плевен и след реализацията на първия етап разстоянието за пътуване между София и Плевен ще се запази същото, а ще бъдат спестени около 15 минути. Основно преимущество пред другия вариант е едновременното обслужване на максимален брой населени места и съкратеното време за пътуване. Отчетени са нормите за опазване на околната среда и е избегнато засягането на защитени зони и територии. Според Терзиева, това е от изключителна важност, за да се избегне казуса, в който влезе проектът за обходен път на Габрово, където дълго време се обжалваше докладът за оценка на въздействието върху околната среда.
"Синият подобрен вариант" е с дължина 252 км. Индикативният бюджет е 1,47 млрд. лв. без ДДС. Вече се работи по изготвянето на доклад за Оценка на въздействието върху околната среда за изграждането на АМ "Хемус" в участъка Ябланица - Белокопитово. Избран е проектант на 60-километровия участък от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч и вече се работи по идейния проект. В ход е тръжната процедура за избор на проектант и за участъка от разклона Плевен-Ловеч до Велико Търново /85 км/. Предстои обявяване на процедура за проектиране на третия етап до Белокопитово /110 км/
Изпълнителният директор на НКСИП инж. Асен Антов информира, че до края на 2014 г. ще бъде направено и публично представяне на идейния проект - точното трасе и вариантите за пътни възли за участъка от Ябланица до разклона Плевен - Ловеч. Министър Терзиева подчерта, че държи на пълната прозрачност при тези публичните обсъждания и се ангажира лично да участва в тях.
Според министър Терзиева политиката по изграждането на магистралите върви ръка за ръка с политиката за подобряване на състоянието на малките пътища. Двете политики са приоритет и вървят паралелно. Не е спирана и не се спира работата по АМ "Хемус". През юли миналата година е завършена отсечката Шумен - Панайот Волово. "През август 2014 г. пуснахме за движение и участъка София - п.в "Яна" и започнахме строителството на нов 5-километров участъка Белокопитово - Панайот Волово", припомни министърът. До края на 2015 г. трябва да приключи рехабилитацията на виадукта "Бебреш" на АМ "Хемус". |