Тези промени ще засегнат милиони български шофьори

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (11)
17:42 / 25.04.2018
1939
МВР, транспортното и регионалното министерство пуснаха на сайтовете си проектите на три бъдещи закона, които засягат около 4 милиона български шофьори и техните семейства. Това са Закон за движение по пътищата (ЗДвП), Закон за водачите на МПС и Закон за превозните средства. Обсъждането ще продължи до 20 май, а до 4 май МВР ще приема предложение за поправки или нови текстове на адрес pravna@mvr.bg. Петте точки, които виждате по-долу, ще бъдат изпратени точно там.

1. Член 33 от ЗДвП да бъде променен. Да отпадне изцяло текстът в началото, който задължава шофьорите при избиране скоростта на движение да се съобразява с атмосферните условия, релефа на местността, със състоянието на пътя и т.н. Да остане само изречението: "Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението". Мотивът е, че това изключително вреден текст, който превръща в отговорни за възникването на катастрофи 95 % от българските шофьори, защото са карали с "несъобразена скорост". В същото време той освобождава от отговорност представителите на всички институции, държавни, общински и частни фирми, които отговарят за поддръжката, маркировката, знаците, светофарите, ремонта на автомобилите, обучението на водачите и прочие. И накрая – "несъобразената скорост" дава невярна информация за причините, заради които стават тежките катастрофи. И заради нея се стига до фактът, че България за 2017 г. е на второ, а за 2016 г. – на първо място в Европейския съюз по брой на жертвите на 1 млн. жители.

2. Да се напише нов текст на точка 8 в алинея 1 на чл. 163 от ЗДвП. Предложеният сега текст задължава катаджиите да водят национални регистри на шофьорите и техните нарушения и наказания, на автомобилите и на катастрофите и да създават информационни фондове за съхранение на данните. Към този текст следва да се добави изречението: "Данните за всяко пътнотранспортно произшествие, при което е настъпила смърт, се обновяват след изготвяне на авто-техническа експертиза, както и след влязла в сила присъда." Целта е в крайна сметка да се уточни причината за всяко ПТП със загинал. С наредба да се задължат катаджиите да вписват в регистъра и подробности – дали автомобилът е с летни или зимни гуми, дали шофьорът и пътниците са били с колани, има ли дупки по асфалта, какво е състоянието на маркировката, мантинелите и т.н. Тази информация да бъде публично достъпна на сайта на МВР.

3. Нова алинея на чл. 180 на ЗДвП. Този член указва какво трябва да правят пътните полицаи и водачът в случаите, когато се налага принудителна-административна мярка (ПАМ) – прекратяване на регистрацията на МПС (по чл. 179, т.3). В новата алинея следва да бъде записано задължението на МВР да възстановява служебно регистрацията на автомобила след изтичане на срока на действие на ПАМ (от 6 месеца до 1 година), да издири собственика и да му върне големия и малкия талон за регистрация и да му върне същият номер, който е бил свален. Ако това задължение не се вмени на контролните орган, тази ПАМ противоречи на Конституцията на РБ в частта й за неприкосновеност на частната собственост. Държавата изисква от всеки, който желае да продава своя автомобил, дава го дава под наем, да го за залог и т.н., този автомобил да има регистрация и нито МВР, нито друг орган няма право да отнема регистрацията за по-дълъг срок от посочения в документите за налагане на ПАМ. В момента полицията върши конституционно нарушение с това, че кара собствениците (около 15 000 души за 2017 г.) отново да минат с автомобила си през каналите на КАТ и да си извадят нови номера, въпреки че наложената ПАМ е изтекла. 

4. Втора нова алинея към чл. 180 или изцяло нов член 181 в ЗДвП. Да не се налага ПАМ за прекратяване на регистрация (по чл.179, ал.3) на моторни-превозни средства, които са собственост на юридически лица, с изключение на случаите, когато водачът е лизингополучател или управител на съответното дружество. Мотиви – по така предложените текстове следва да бъдат сваляни номерата на автобуси и тролеи от градския транспорт от 6 месеца до 1 година, ако шофьорът го хванат да кара пиян или дрогиран по време на работа, или книжката му била взета, но той е скрил това от шефовете си.

5. Нова алинея в член 17 на Закона за водачите на МПС. Този текст сочи кои шофьори следва да се подлагат на психотест, какъвто и в момента се изисква за водачите с професионални категории и таксиджиите. В новия закон за такива изследвания се пращат всички с отнети книжки за алкохол и дрога (около 5500 за 2017 г.) или изчерпани контролни точки, отделно още няколко хиляди души с влезли в сила съдебни решения за отнемане на правоспособност по различни причини, плюс неизвестен брой чужденци извън ЕС, които искат да си извадят български книжки и неизвестен брой българи, които притежават книжки от трети страни, а искат да си извадят нашенска. Накрая – на психотест ще трябва да ходят и шофьори, спрени при проверка на пътя, на които катаджия е взел книжката, защото е заключил, че "видимо" (по чл. 179, ал. 1, буква "а") са нещо нервни. Затова предложението е да остане психотестът за професионалните шофьори (изброени в точки 1,3,4 и 9), а за всички останали () той да е задължителен само в случай, че са налице медицински документи, в които се сочат проблеми с психическото им здраве.

Виж коментарите (11)
Още новини от Национални новини:
Още преди началото на летния сезон "дерат кожи" по Южното Черномо...
Василев отговори на Борисов: Нека да видим програмата му и ще гов...
Моторист е загинал при катастрофа в Лясковец
Служебният здравен министър: Имаме данни за епидемично разпростра...
Богомил Пешев: Киното създава паралелна реалност и ни дава възмож...
Нинова: Честита Цветница! Нека върбовите клонки внесат в домовете...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).