Тролейбусният транспорт - най-перспективен за развитие на вътрешноградските превози?

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (13)
17:21 / 06.06.2012
2263
Правителството одобри доклад-анализ, изготвен от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, относно възможностите за икономически ефективно увеличение на участието на тролейбусния транспорт във вътрешноградските пътнически превози в България. Информацията и данните са изискани от кметовете и специализираните органи на общинските власти в 14-те градове с тролейбусен транспорт в страната.

В доклада е представена историческа справка за развитието на тролейбусния транспорт в Европа и САЩ. Направено е проучване на политиката на Европейския съюз към този вид транспорт и е отчетена нейната позитивна насоченост. Разгледано е и общото състояние и перспективите за развитие на тролейбусния транспорт в България. През 2011 г. в 14-те града с опериращи тролейбусни системи са се движели общо 430 тролейбуса по 81 линии и са превозени 95 млн. пътници. 

В документа са посочени предимствата на тролейбусите - по отношение на автобусите: екологично чист транспорт, нисък разход на електроенергия в сравнение със скъпоструващите горива, възможност на двигателите да поемат двойно по-високо натоварване, плавно регулиране на скоростта и по-висока скорост, независимо от теренните условия; в сравнение с трамваите - капиталовложенията за 1 км трасе са 60 на сто от тези за трамвая, по-висока маневреност, значително по-нисък шум при движение; предимства за операторите - висока механична надеждност и ефективност, по-дълъг живот на експлоатация, няма загуби от работа на празен ход, по-ниски разходи за единица мощност и за поддръжка.

Обществените предимства са свързани с по-голямата ефективност на централизираните електроцентрали отколкото на генератори или носители на електроенергия, които са в самите превозни средства.

Ако за основен критерий за проектиране на тролейбусни мрежи се приеме броят на населението, освен в 14-те областни центрове, всички останали областни градове биха могли да бъдат съоръжени с тролейбуси, след проучване и финансова обосновка.

Основният източник на финансиране на подобни проекти следва да бъде Европейският фонд за регионално развитие. Полезно би било обединяването на заинтересованите общини в общ консорциум с помощта на НСОРБ или Асоциацията на предприятията от градския електротранспорт в България. В такъв случай, за доставката на тролейбуси и съоръжения за изграждане на съответната инфраструктура, могат да бъдат договаряни преференциални цени. 

След отчитане на всички фактори, сравнението с автомобилния транспорт показва, че тролейбусният транспорт е по-екологичен и по-ефективен в енергийно отношение. Неговото развитие съответства на европейската транспортна политика, резултатите от международните и местните проучвания сочат, че ползите от неговото използване са по-големи от разходите. Всичко това показва, че развитието на тролейбусния транспорт в България има бъдеще, особено в условията на постоянно нарастване на цената на горивата.

Виж коментарите (13)
Още новини от Национални новини:
Загубихме легендарния Тома Томов
Михаела Барокова: 70% от анкетираните родители на деца с аутизъм ...
Пеевски защити българското духовенство, обвини Русия в опит за на...
Зам.-министър Якимов: 100 млн. евро ще бъдат насочени през ФнФ за...
Годишният доклад на ДАНС: Очакват се повече опасности за национал...
Посланикът на САЩ у нас: Не се месим във вътрешнополитическия жив...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).