
ЗАРЕЖДАНЕ...
Важни промени при делбата на имот | ||||||
| ||||||
С промените се предвижда съдът да задължава страните да участват в информационна среща за процедура по медиация по дванадесет конкретно определени в закона групи граждански и търговски дела. На първо място са определени семейните дела, пише pariteni.bg. Поради естеството на връзките между лицата по тези спорове, което предполага трайни отношения, в т. ч. предвид факта, че в повечето случаи се засягат и интереси на малолетни и непълнолетни деца, е желателно да се ограничи родителският конфликт и да се запазят нормални взаимоотношенията между отделните членове на семейството, което ще бъде най-вече в интерес на децата. На второ място са делата, свързани със и произтичащи от собственост. Обичайно страните по тези дела са лица най-вече в роднински взаимоотношения и би било желателно и полезно да запазят отношенията си близки и да продължат да се отнасят с уважение помежду си. Освен това поради близките си връзки и трайни отношения е по-вероятно лицата да успеят да се споразумеят. Сходни са аргументите и по отношение на споровете за делба, тъй като същата се извършва между съсобственици, които най-често са в роднински взаимоотношения. При делбата е много важно да се проведе информационна среща, на която страните да се запознаят и да разберат какви биха били неблагоприятните финансови последици за тях, в случай че делото се разреши от съд – например държавна такса, която е върху стойността на поделяемото имущество, оценки за експертизи от вещи лица, такси в изпълнителното производство. Не без значение в случая е, че при делба на неподеляем имот например цената на имуществото при публичната продан обикновено е по-ниска от пазарната цена. Тъй като обичайно при споровете за делба има повече страни в производството, в проекта е предвидена възможност за взаимно упълномощаване или упълномощаване на трето лице. Включването на трудовите спорове в кръга от дела е с цел бързо и безболезнено уреждане на отношенията между страните, като отново стремежът е запазване на отношенията. Това би било полезно и за двете страни, особено в случаите, когато работникът или служителят бъде възстановен отново на работа. По отношение на търговските спорове се предполага, че тъй като страните са търговци и извършват дейността си по занятие, те имат интерес и по-положителна нагласа за това един спор да се разреши доброволно, бързо, безпроблемно и без допълнителни разноски. Това би имало значение за страните не само от финансова гледна точка, но и от гледна точка на фирмения имидж на компанията и бъдещето на съответния бизнес. Освен това е важно да се отбележи, че големите търговски обороти имат пряко отражение в икономиката на страната и бързото разрешаване на споровете е от изключително значение за търговския оборот. Сходни са аргументите и по отношение на облигационните дела, включени в обхвата на законопроекта. Очакванията са, че при тези 12 вида дела медиацията ще даде положителен резултат в над 30 процента от случаите, страните ще са удовлетворени от бързото и по-икономично решаване на спора им, ще има изпълняемост и стабилност на постигнатото в резултат на медиация споразумение, а делата от този вид са много на брой и въвеждането на задължителен елемент на медиация за тях ще намали чувствително натовареността на съда, пише в мотивите към проекта. В категорията дела, подходящи за доброволно уреждане на спора, не са включени дела с голям брой на страните (доколкото по-големият брой на страните е предпоставка за по-трудно постигане на споразумение), като делата за изпълнение на задължения на собствениците, ползвателите или обитателите на самостоятелни обекти в сграда в режим на етажна собственост, делата за възстановяване на направени от отделен собственик разходи за ремонт на общи части на сградата, както и за отмяна на незаконосъобразно решение на общото събрание или на незаконосъобразен акт на управителния съвет. Изрично се регламентира задължение за лично участие на страните в информационната среща, като недееспособните могат да участват чрез законния си представител, а ограничено дееспособните – с попечител. Личното участие на страните в информационната среща е изключително важно и се налага, тъй като информацията, която те ще получат, би мотивирала страните да изберат именно процедурата по съдебна медиация, каквато е целта на промените. Информационна среща се насрочва преди първото съдебно заседание или между заседанията. Дори при съгласие за започване на медиация, нейното провеждане не води до спиране на делото. Отлагане или спиране се допуска само по общо искане на страните. Предлага се финансов стимул за мотивиране на страните да използват медиация и да решат своя спор доброволно. Предлага се при одобряване от съда на споразумение, постигнато в резултат на процедура по медиация, 75 на сто от внесената държавна такса да се връща на ищеца, докато в останалите случаи на одобрена спогодба едва половината от внесената държавна такса се връща на ищеца. Разноските по производството и по спогодбата остават за страните, както са ги направили, ако не е уговорено друго. В случаите, когато страна не се е явила без уважителна причина или е отказала да участва в информационна среща, се предвижда еднократна глоба - от 50 до 300 лв. |
Още по темата: | общо новини по темата: 1324 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/221 ] следващата страница |
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg