Ето защо SUV и пикапите са значително по-опасни от леките автомобили
Учени от Imperial College London и… Лондонското училище по хигиена и тропична медицина са направили мащабен анализ, в който да проверят по-точно и научно рисковете от големите превозни средства като SUV и пикапи, които се радват на голяма популярност, съобщава Autocar, цитиран от Carmarket.bg.
Учените са анализирали 682 509 катастрофи и последствията от тях. Резултатът е, че SUV и пикапите (разглеждани общо като SUV) са значително по-опасни за пешеходците. Рискът от фатален край при инцидент на SUV с пешеходец е с 44% по-голям, отколкото при седан или хечбек. А при деца до 9-годишна възраст рискът скача до 130% повече.
Проучването открива, че 17% от фаталните инциденти с възрастни пешеходци и велосипедисти могат да бъдат избегнати, ако шофьорите на SUV използват по-ниски коли. В рамките на САЩ това би било равно на 620 живота годишно. В рамките на Европа, където все още се карат и доста малки коли, фаталните инциденти биха намалели с 8%.
Значи решението е лесно. Просто забраняваме SUV. Но учените не смятат така. Те казват, че проблемът не е в цялостния размер на автомобила, а формата му. Повечето SUV-ове са с много прави и високи предници. Именно това е основният им риск, тъй като ударът е по-високо и съответно е с по-голям риск от тежко нараняване.
Затова по-скоро трябва да се помисли за промяна на формата или механизми, които да направят предниците на SUV-овете по-полегати и/или точката на удар да е по-ниско. Анализът практически подкрепя и друго проучване от 2024 г., което посочва, че увеличаване на височината на предницата с 10 см. увеличава и риска от фатален инцидент с пешеходец с 22%.