Слагат край на безплатния ръчен багаж в самолета?
Европейският съюз обсъжда нови предложения, които могат да сложат край на безплатния ръчен багаж, с който пътниците са свикнали.
Според източници на Euronews, на дневен ред при посланиците на страните членки в сряда стоят идеи за въвеждане на такси дори за малките куфари, които досега бяха безплатни.
Една от основните промени е създаването на нова категория "малък ръчен багаж“, която да може да се побира под седалката пред пътника и да се носи безплатно. Всички останали салонни чанти и куфари биха подлежали на таксуване.
Това предложение е част от по-широк проект за реформа на правата на въздушните пътници в ЕС, който ще бъде обсъден в сряда, а след това и на срещата на 27-те министри на транспорта в четвъртък.
Мярката е изключително чувствителна и все още не е сигурно дали ще бъде приета, посочват източници. През миналия месец Европейската организация на потребителите (BEUC) подаде жалба срещу няколко нискотарифни авиокомпании, обвинявайки ги в налагане на неоснователни такси за ръчен багаж.
"Съдът на Европейския съюз много ясно посочи, че ръчният багаж е неразделна част от основната цена на билета. Обикновено към нея не се начислява допълнителна такса, стига багажът да е с разумни размери“, коментира адвокатът Стивън Бергер от BEUC.
Той добавя, че "пътниците трябва да могат да вземат със себе си един багаж – малък куфар или раница“ и призовава за ясни и прозрачни правила, за да не бъдат ощетявани потребителите.
От своя страна авиокомпаниите подчертават, че европейското законодателство им дава право да разделят услугите си и да предлагат различни пакети, съобразени с нуждите на пътниците.
Кевин Хейни, директор по комуникациите на организацията Авиокомпании за Европа (A4E), заявява: "Настоящото предложение цели да хармонизира различните подходи към ръчния багаж и да внесе яснота за пътниците и авиокомпаниите.“
На политическата сцена в ЕС се наблюдава напрежение между държавите, които искат да запазят правото на обезщетение за закъснения от 3 часа и тези, които предлагат този праг да се увеличи до 4 или 5 часа. Този въпрос също ще бъде част от предстоящите дискусии.
Промените в правилата за ръчния багаж и обезщетенията могат да засегнат хиляди пътници, като някои предупреждават, че това би било стъпка назад за правата на европейските потребители.
Новите предложения за таксуване на ръчния багаж и промени в системата за обезщетения в ЕС може да променят из основи начина, по който пътуваме в Европа. Потребителите трябва да са нащрек и да следят отблизо развитието на този дебат, който тепърва ще оформи бъдещето на въздушните пътувания, предаде Блиц.