Кино и филми
Кулинарни
Според датско проучване: Всички синеоки хора са роднини
Автор: Екип Varna24.bg 11:40 / 27.12.2016Коментари (0)1478
Всички хора със сини очи по света могат да се похвалят с роднинска връзка с Брад Пит или пък с Никол Кидман. Разбира се, става въпрос за много далечна връзка, но на практика генът на синеоките хора е тръгнал от една и съща мутация, възникнала у един човек преди между 6 и 10 хиляди години.

Това изследване на Университета в Копенхаген припомни тази седмица "Индипендънт", цитирано от dnevnik.bg. Генетичният анализ на учените от Факултета по клетъчна и молекулярна медицина на престижния университет, публикуван в Science Daily, доказа, че изначално всички хора са имали кафяви очи. Първоначално при един единствен човек обаче генът OCA2, който задава цвета на очите, косата и кожата като стимулира производството на меланин, се е изключил частично, което е вкарало мутацията за сини очи в човешкия геном.

Мутацията не е изключила напълно този ген, защото пълното му отсъствие причинява обезветяване на кожата и косата, известно като албинизъм. По-скоро става въпрос за повреда само в част от кода, която прави възможна промяната само на цвета на очите.

И докато разликата между хората с кафяви и със зелени очи не е заради разлика точно в този ген, а заради различната наситеност на меланин в ириса, която се определя и от много други гени, при всички синеоки хора има един и същ ключ на едно и също място в ДНК-то, който е изцяло наследствен.

За да достигнат до извода, учените сравнили ДНК на хора със сини очи от различни краища на света. Учените в Копенхаген са и първите, които изобщо откриват връзката между гена OCA2 и оцветяването на ириса през 1996 г. Те са категорични, че мутацията в гените, определящи външния вид като този или пък другите причиняващи лунички, плешивост и т.н., по никакъв начин не влияят на здравето и продължителността на живота на хората, т.е. не могат да се определят като добри или лоши.

Парламентарни избори 2024
АЕЦ "Козлодуй" заведе дело шамар
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Борба за влияние в Близкия Изток