Свистенето под капака на автомобила – сигнал за голям проблем
Дори и неопитните шофьори знаят, че ангренажният ремък трябва да се сменя периодично, за да не доведе до тежки щети за двигателя. Мнозина обаче подценяват риска от скъсване на пистовия ремък, и пренебрегват издаваното от него свистене, особено при старт сутрин. Това свистене обаче съвсем не е безобидно: пистовият ремък също може да се превърне в убиец на двигателя.
Какво е пистов ремък? Навремето автомобилите имаха множество отделни ремъци за задвижване на отделни агрегати, като най-съществен бе ремъкът на алтернатора - отговарящ за зареждането на акумулатора. В по-съвременните автомобили обаче на мястото на тези отделни ремъци има един общ пистов ремък, който задвижва не само алтернатора, но и множество други агрегати - помпата на сервото, водната помпа, климатика. Това е практично решение, но то крие и определен риск: при скъсване или разхлабване, съвременният пистов ремък може да причини много повече поразии от някогашния алтернаторен.
Ако автомобилът е с ангренажна верига, скъсаният пистов ремък може да мине под обтегача и да повреди семеринга на коляновия вал. Ако колата е с ангренажен ремък, откъснатите нишки от пистовия могат да предизвикат неговото скъсване. И в двата случая резултатът е скъп ремонт, а във втория може да се стигне до основен ремонт на двигателя или дори до бракуването му.
Свистенето изпод капака е сигурен признак, че пистовият ремък е за подмяна. Други такива признаци са отслабването на светлината на фаровете и недостатъчното зареждане на акумулатора. Износването на пистовия ремък обикновено се забелязва и с просто око: по него се появяват пукнатинки, размъкнати нишки, видими протривания.
Понякога пистовият ремък се износва доста преди обичайния срок - ако обтегачът не е изряден, ако семерингите не са центрирани или по тях има сериозна корозия, обясняват експертите от automedia. Помнете също, че попадането на всякакви течности върху ремъка - масло, антифриз и дори обикновена вода - чувствително намалява ресурса му.
Груба грешка, която обаче все още се случва в доста български сервизи, е да се замени пистовият ремък с друг с по-малък брой канали. Проследете, ако оригиналният ви ремък е, примерно 6РК, да не ви сложат 5РК - това би довело до нежелателно изместване на ремъка при движение. Препоръчително е заедно с ремъка да се замени и ролката на обтегача.