Кино и филми
Кулинарни
Телескопът "Хъбъл" откри огромно планетарно "бебе"
Автор: Екип Varna24.bg 14:34 / 05.04.2022Коментари (0)701
© Twitter
Американската космическа агенция (НАСА) обяви, че космическият телескоп "Хъбъл" и наземният телескоп "Субару" в Хавай са заснели газова протопланета, чиято маса е 9 пъти по-голяма от тази на Юпитер. Това е най-младата протопланета, откривана някога.

Това е огромно планетарно "бебе", което все още е в "утробата", близо до младата звезда AB Aurigae, която има 2,5 пъти по-голяма маса от тази на Слънцето, 60 пъти по-ярка е и е само на 2 милиона години, в сравнение с около 4,6 милиарда години на нашата Слънчева система. Екзопланетата и нейната звезда се намират в съзвездието Ениохус, на около 508 светлинни години от Земята.

До момента са потвърдени повече от 5000 екзопланети и според НАСА AB Aur b е една от най-големите открити. Размерът ѝ е такъв, че може да се счита не за планета, а за кафяво джудже - междинна категория между нормална звезда и планета.

Досега планети в процес на формиране, т.е. протопланети, са наблюдавани само около друга звезда. Почти всички известни екзопланети се движат на разстояние от своята звезда, пропорционално на разстоянието Слънце-Нептун. Но AB Aur b се движи по орбита, три пъти по-голяма от тази на Посейдон и 93 пъти по-голяма от разстоянието Земя-Слънце, според Ройтерс.

Изглежда, че ембрионалната планета се развива по начин, различен от сегашната теория за това как се създават газови гиганти като Юпитер.

Създаваната планета, разположена в огромен "майчин" протопланетарен диск от прах и газ, кара учените да заключат, че има повече от един начин за създаване на планети от юпитеров тип. "Природата е интелигентна и може да създава планети по няколко различни начина", казва водещият изследовател, астрофизикът Тейн Къри от Изследователския център "Еймс" на НАСА.

Преобладаващата теория за образуването на газови планети е тази за "възходящо развитие" чрез постепенно увеличаване на първоначалното малко каменисто планетарно ядро чрез добавяне и сливане на все повече материали и газове в матричния диск. Противоположен е процесът "отгоре-надолу", при който първоначалният голям диск около родителската звезда се охлажда и гравитацията го разчупва на едно или повече протопланетни парчета - нещо, което изглежда се е случило и с АБ. Aur b.

"Новото откритие е силна индикация, че някои планети газови гиганти биха могли да се формират чрез механизъм на нестабилност на диска", каза Алън Бос от Научния институт Карнеги във Вашингтон.

Лято 2024
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Кабинетът "Денков - Габриел"