Кино
Учени предлагат нова теория за произхода на водата на Земята
Автор: Екип Varna24.bg 16:17 / 28.08.2020Коментари (0)453
Водата покрива 70 процента от повърхността на Земята и е ключова за живота, но появата ѝ е предмет на отдавнашен научен дебат. Учени от Франция сега предлагат нова теория за произхода ѝ, предаде Франс прес, позовавайки се на публикация в сп. "Сайънс".

Дълго време се е смятало, че водата е донесена от метеорити, които са "бомбардирали" първоначално сухата ни планета. Авторите на настоящото изследване от университета на Лотарингия обаче предлагат нова теория, според която Земята винаги е била "влажна".

За целите на изследването учените са анализирали метеорити, известни като енстатитни хондрити, чийто химически състав е сходен с този на нашата планета. Те са се образували във вътрешността на Слънчевата система от същия диск от газ и прах като Земята. Оказва се, че въпросните метеорити съдържат огромно количество водород.

"Нашето откритие показва, че градивните тухлички на Земята може от самото начало да са съдържали водород. Първоначално обаче температурата е била твърде висока, за да се кондензира водата и да се натрупа в други твърди тела под формата на лед", обяснява ръководителката на изследването, космохимичката Лорет Пиани.

Енстатитните хондрити са рядкост. Само около два процента от метеоритите, открити на Земята, са от този тип. Приликата им с нашата планета обаче ги прави особено ценни за научни изследвания. Тези метеорити освен това имат същите изотопи на кислород, титан и калций като нашата планета, а новото изследване показва, че изотопите им на водород и азот също са сходни с тези на Земята.

"Открихме, че изотопният състав на водорода в енстатитните хондрити е подобен на този на водата, съхранявана в земната мантия", казва Пиани.

« Септември 2020 г. »
Лято 2020 г.
Парламентарни избори 2021 г.
Фестивалът "Откритие"