"Лудият Макс" е изключително добра филмова поредица, която вече близо половин век е актуална благодарение на създателя й Джордж Милър. Умението му да те вкара и да те направи участник в екшъна е наистина недостижима. Това коментира журналистът Владислав Апостолов в предаването
"Сториборд" на Радио
"Фокус" с водещ Благой Д. Иванов.
Австралийският франчайз дебютира през 1979 г. с първия филм от сагата: "Лудият Макс" (Mad Max) под режисурата на Джордж Милър. В този мрачен и суров филм има нещо изключително гаражно и авторско-аматьорско, смята Апостолов и определя атмосферата на филма като антиутопична и улавяща тенденциите в западната култура по онова време – усещането за разпада на реда, усещането за хаоса като една сила, която очевидно не може да се контролира.
"Първият филм е много по-груб и по-непретенциозен вариант на тази тема за изключително тънкото платно на цивилизация, което в момента, в който се разкъса и ние се озовем сред оскъдица, регресираме към първична форма на плячкосване, грабеж и насилие", обясни той и добави, че във филма има много хубав автентичен органичен черен хумор, който е като противовес на цялата бруталност. По думите му Джордж Милър взима едни клишета и ги прекарва през тази австралийска пустош, и те наистина стават уникални. "За този изключително малък бюджет, с който разполагат, чрез хореографията на екшъна, насилието, начина, по който е представен сблъсъкът на превозните средства, е направено нещо наистина абсолютно велико".
Втората част на филма "Лудият Макс 2: Воинът на пътя" (Mad Max 2: The Road Warrior) според журналиста е едно от най-великите продължения, правени някога. В него е представена една вече разпаднала се цивилизация, като режисьорът е разгърнал и обогатил вселената, почерпвайки вдъхновение от традициите на уестърна. "В "Лудият Макс 2" героят на Мел Гибсън вече е отмъстил за изгубеното си семейство и тотално завършва своята трансформация в един войн на пътя със своята пушка, със своя автомобил като символ на човека на пътя. Това е екшън архетип и поп-културен архетип със засилване на пънк естетиката,“ каза той и добави, че идеята за австралийската пустош е представена по фин и естествен начин.
"Лудия Макс 3: Отвъд Клетката на смъртта" (Mad Max Beyond Thunderdome) се появява през 1985 г. и е със сърежисьор Джордж Огилви. Тази част е малко по-слаба спрямо първите два филма, малко по-мелодраматична и детинска. "Но въпреки това не може да не сме съпричастни като ценители на качественото екшън кино към естетиката, която е пресъздадена. Джордж Милър успява да интегрира различните културни кодове и в третата част, която очевидно има големи пропуски, но пък успя да остави дълбок попкултурен отпечатък с участието на Тина Търнър и с легендарната песен We Don't Need Another Hero".
30 години по-късно се появява и четвъртата част на филма: "Лудия Макс: Пътят на яростта" (Mad Max: Fury Road) с Том Харди в ролята на Лудия Макс и Шарлийз Терон в ролята на император Фюриоза. Според Владислав Апостолов този филм е един от най-зрелищните, еуфорични, напомпващите на всяко едно ниво филми, един от най-качествените филми за последните 15 години и истински екшън шедьовър. "Филмът налага невероятен чудовищен ритъм и скорост, който не те оставя изобщо да си поемеш дъх, изобщо да се замислиш. Умението на Джордж Милър да направи персонаж, който може да се покаже за 2 секунди, но се превръща в най-запомнящото са нещо, е невероятно".
"В петата част от сагата "Фюриоза: Сага за Лудия Макс" (Furiosa: A Mad Max Saga) има много моменти, пасажи на величие, на гениалност, на виртуално хореографиран екшън, на интересни персонажи, докосва се до това, което ни показа в пълното си времетраене "Пътят на яростта". Но именно "Пътят на яростта" е твърде високата летва, която беше невъзможно да бъде достигната. И за щастие няма опит за пълна имитация. Търсейки новата формула за структура, според мен леко са объркали тона и разполагането на различните действия, връзките. И затова както структурата на "Пътят на яростта“ беше един от основите му козове и го превърна в шедьовър на драматургично ниво, естетическо, дизайнерско, така тук структурно, драматургично мисля, че има нещо объркано, има някакви проблеми", сподели журналистът.
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.