Това ли е пробивът? Учени откриха слабото място на коронавируса!
Автор: Екип Varna24.bg 20:33 / 19.10.2020Коментари (0)1208
© iStock
Учените са открили уязвимото място на трите свързани коронавируса – причинителя на COVID-19, атипичната пневмония (SARS) и близкоизточния респираторен синдром (MERS), към което могат да се прицелят новите лекарства срещу тези болести. Това е механизмът, чрез който протеините на вирусите се прикрепят към рецепторните протеини на здравите клетки, пише научното списание Science.

"Изследвайки тези три коронавируса, можем да предскажем лекарство, което ще бъде ефективно както срещу настоящата пандемия, така и срещу коронавирусите, които могат да се появят в бъдеще“, коментира Педро Белтрау, един от авторите на работата, служител на Европейския институт по биоинформатика.

В своето проучване над 200 учени от 6 страни анализираха генетични, биохимични, вирусологични и други данни за частиците на вирусите и клетките, които те заразяват. По време на работата изследователите идентифицират няколко ключови клетъчни процеси, които са общи за всичките три коронавируса.

По-специално учените обърнаха внимание на човешкия протеин Tom70. Обикновено участва в активирането на имунната система и сигнализацията, че вирусът е навлязъл в тялото. Данните на учените показват, че вирусният протеин Orf9b се свързва с Tom70 и потиска неговата активност. Orf9b се намира в два коронавируса - SARS-CoV-2, който причинява COVID-19, и SARS-CoV-1, който причинява SARS.

Използвайки криоелектронна микроскопия, учените са изследвали структурата на Tom70 с много висока разделителна способност (до 3 ангстрема). В резултат на това те предположиха как точно вирусният протеин потиска активността на Tom70. Тези заключения обаче, според авторите на работата, трябва да бъдат проверени в експерименти.

Друга част от изследването беше посветена на търсенето на протеини, които са ключови за размножаването на коронавирусите. Учените са открили 73 от тези протеини, някои от които вече са се появили в по-ранни изследвания от този вид.

Въз основа на получените данни учените проведоха ретроспективно проучване на историята на случаите на повече от 740 хиляди американски пациенти с коронавирусна инфекция. Изследователите проследяват степента, до която определено лекарство, което действа върху откритите протеини, влияе върху хода на коронавирусната инфекция.

Оказа се, че сред пациентите, които са приемали нестероидно противовъзпалително лекарство индометацин, тежките случаи на COVID-19 са по-редки, отколкото сред тези, които приемат подобното лекарство целекоксиб. В сравнение на класическите антипсихотици (например халоперидол) с атипичните антипсихотици, първите се представят по-добре: сред пациентите, които са приемали лекарства от първата група, случаите на механична вентилация бяха два пъти по-малко, отколкото сред тези, които приемаха атипични антипсихотици.

"Нашата работа показва как резултатите от молекулярния анализ могат да бъдат използвани на практика за лечение на коронавирусна инфекция и други вирусни заболявания“, заключи Белтрау.

Още по темата: общо новини по темата: 6500
24.11.2020 »
предишна страница [ 1/1084 ] следващата страница

« Ноември 2020 г. »
Избори за президент на САЩ 2020 г.
Грипна епидемия обхвана страната
Майка закла двете си деца в Сандански
ТВ и шоу сезон 2020/2021 г.
Първа лига, сезон 2020/2021