Pезервното летище на АМ "Хемус" - убийствена писта за летящите шофьори

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (3)
16:54 / 26.10.2011
4522
Pезервното летище на магистрала "Хемус" край Провадия продължава да е убийствена писта за летящите с висока скорост автомобили. Пистата край Провадия обаче продължава да е без допълнителна маркировка, видя екип на място.

Преди година там 4-ма души загинаха при челен сблъсък. По традиция и сега през пистата колите минават с не по-малко от 120 км/ч, сякаш ще поставят рекорд за скорост на Соленото езеро.

"Почти всяка седмица пътувам Шумен-Варна и тази "писта" е безумие. Винаги, когато минавам през отсечката, си имам едно наум. Първо, че някои карат като луди. Второ - зимата винаги има навявания точно на това място и е заледено. Трето - има идиоти, които правят обратен завой. Досега, за 20 години, откакто я има тази отсечка, не съм видял един самолет да кацне аварийно, но за сметка на това се изпотрепа с коли народ колкото за един самолет, пише водач на автомобил в един от форумите в интернет.

При силен дъжд и сняг от всички посоки светят дълги светлини, халогени и ксенонови фарове и при почти изтритата двойна разделителна бяла линия опасността е още по-голяма.

След миналогодишната катастрофа КАТ изпрати полицейска кола да дежури известно време, но след това отговорността остана само за шофьорите.

"Работата на полицията е само да наблюдава дали законът се изпълнява. За маркировката носят отговорност общините и съответните институции", заяви говорителката на ОД на МВР във Варна Калинка Пенчева.

От КАТ в града не отричат, че пистата край Провадия е място на чести катастрофи.

В началото на 90-те години известният милионер Дончо Провадиеца издигна на това място изискано заведение и направи обширен паркинг за тирове. След като бе погнат за кредити обаче, всичко бе изчистено от пистата. Навярно тогава военните са се сетили, че стратегическият обект от времето на Варшавския договор трябва да бъде запазен като резервен вариант за кацане на самолети.

Не знам в този участък да има летище, казва обаче проектантът на магистрала "Хемус" инж. Милан Цанев. За него военната тайна е закон, независимо от това дали сме в тоталитаризъм, или демокрация. Но е ясно, че пистата под слетия участък на магистралата е подсигурена с толкова бетон, че да приема големите съветски самолети "Антей" с танкове на борда.

"Решението на проблема още се бави, независимо че в Пловдивско вече бе поставена допълнителна маркировка на подобно съоръжение. По мое мнение подобни стратегически обекти трябва да има, независимо в кой военен пакт сме. На тази писта могат да кацат всякакви самолети", каза един от шефовете на пътностроителна фирма във Варна, пожелал анонимност.

Според началника на летище Варна Димитър Костадинов фирмата-концесионер "Фрапорт" няма никакъв интерес към резервната писта, а само към летища, през които минават пътници и товари.

През септември миналата година в Министерството на отбраната е постъпил сигнал от агенция "Пътна инфраструктура" за актуална информация за писти за излитане и кацане, част от пътната мрежа на страната. Министър Аню Ангелов информира инж. Лазар Лазаров, член на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура", че в оперативните планове на Българската армия, в частност на Военновъздушните сили, не са заложени за използване уширените пътни участъци от републиканската пътна мрежа, изградени като писти, информираха от пресцентъра на Министерството на отбраната.

"Не възразявам уширените пътни участъци да бъдат приведени в съответствие европейските технически норми", категоричен е военният министър.

"Трябва да се сложат мантинели, защото магистралата е с износено покритие и в района на пистата не е равна. Има локви, често колите се движат с висока скорост и отиват в отсрещното платно. Получават се водни възглавници. Оня ден минах оттук и видях кола, изхвърчала в храстите. При нас с камионите няма такива случаи, но автомобилите често катастрофират", каза шофьорът на ТИР Недко Димитров от Варна.

64-годишният велосипедист Ради Господинов от с. Габърница пресича летището, защото оттук минава пътят му до социалната служба във Ветрино. Вървя срещу движението в аварийната лента, но гледам да заобиколя колите отдалече, хвърчат като луди", обяснява той.

"За идния туристически сезон в началото на лятото проблемът ще бъде решен" Това обеща вчера шефът на пътната агенция Лазар Лазаров. От страна на Министерството на отбраната няма проблем, въпросът е в парите, категоричен беше Лазаров. За подобни обезопасителни мерки на ключови места били нужни около 1 милион лева.

През май миналата година е преасфалтирано южното платно на пистата, която е между 383-и и 385-и км. Изкърпени са деформираните участъци. Направена е частично и хоризонталната маркировка. За ремонтите са отишли общо 484 746, 80 лв. с ДДС, отчетоха експертите.

Според тях асфалтовата настилка е в добро експлоатационно състояние. На пистата за излитане и кацане няма регистрирани участъци, на които да се образуват локви, произшествията стават вследствие на несъобразената от водачите скорост.

Допълнително участъкът е сигнализиран и с пътни знаци за "Край на автомагистрала" и за ограничение на скоростта до 90 км/ч.

Контролът по спазването на въведеното ограничение и недопускане на обратни завои е от компетентността на сектор "Пътна полиция", напомнят от агенцията.

Източник: в. "24 часа"


Виж коментарите (3)
Още новини от Регионални новини:
Обърната кола преди село Старо Оряхово, движението е ограничено
Украинец, шофиращ кола с бургаска регистрация, се удари в мантине...
Човек е бил блъснат от влака Варна - Добрич, десетки хора останах...
Проф. Рачев каза кои два черноморски язовира са били под наблюден...
Има загинал при жестоката катастрофа на АМ "Тракия" в района на И...
Много тежка катастрофа на АМ "Тракия" 


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).