© | В началото на 1895 година е проведен търгът за строителството на варненското пристанище. Градежът е оценен на 8 290 385 лева, които са пряко осигурени от правителството.На търга за строителството участват фирми от Хамбург, Париж и българското дружество "Михайловски и Хайрабедиян". Родната фирма е избрана след като предлага 16,5% намаление от първоначалната тръжна цена или 6 922 472 златни лева.
На 7 февруари е сключен официално договорът, с което се дава начало на строителството. До 1899 година фирмата-изпълнител претърпява сериозни сътресения - след две зимни бури, които повреждат плавателния й състав и съоръжения.
"Михайловски и Хайрабедиян" почти фалира.
Следствие на това продължаването на започналия градеж се прехвърля на едно новосъздадено анонимно акционерно дружество, в което главните акционери са участниците в първото предприятие.
С учредителен протокол се поставя началото на "Безименно акционерни дружество за направа на Варненското пристанище", което довежда проекта до успешно завършване през 1906 година.
В церемонията по откриване участва лично Kняз Фердинанд I, който пристига на борда на българския крайцер "Надежда".
Денят - 18 май, не е избран случайно - това е именният ден на княза.
23 военни и граждански парахода се включват в откриването. Има кораби от Румъния, Италия, Германия, Англия, Австро-Унгария, Гърция, крайцери от Руския императорски флот и над 300 официални гости. Знаменателното откриване е дадено с 21 топовни салюта от чуждестранни военни параходи и брегова артилерия.
|