Читателски
Астероид ще носи името Варна
Автор: Пламена Николова 15:39 / 04.08.2021Коментари (0)686
Международният астрономически съюз е одобрил името Варна за астероида с номер 510466, съобщи доц. Веселка Радева от Морската астрономическа обсерватория и Планетариум на Морското училище във Варна. Той обикаля около Слънцето за 2 години и 9 месеца по почти кръгова орбита. Намира се в основния астероиден пояс между Марс и Юпитер. Най-близко до Слънцето се приближава на 1.8 астрономически единици, което е приблизително 271 милиона километра.

Астероидът Варна е открит в астрономически изображения, направени на 24 ноември 2011 година, с телескопа Pan-STARRS 1, който се намира в обсерваторията Халеакала на Хаваите от доц. Радева и Ани Фукита от Четвърта езикова гимназия "Фр. Ж. Кюри". Откритието е направено по време на научно-изследователска работа на ученически екипи, ръководени от доц. Радева по Международната програма за проследяване и търсене на астероиди през 2011 година.

След направени 179 наблюдения до 2021 година е уточнена орбитата на небесното тяло, а проф. Патрик Милър, ръководител на Международната програма за проследяване и търсене на астероиди, е отправил покана за даване на име на астероида 510466, открит от българския екип. Учениците, ръководени от доц. Радева, са направили над 300 предварителни открития на нови астероиди, като на над 10 от тях са уточнени орбитните параметри и те също ще получат български имена. Имената на астероидите се одобряват от Работна група за наименоване на малки тела в Слънчевата система към Международния астрономически съюз.

« Септември 2021 г. »