Читателски
Астроном от Варна: Ще разберем хиляди истини за нашия живот, когато открием друг в Космоса
Автор: Екип Varna24.bg 09:22 / 24.02.2017Коментари (0)1074
На крачка ли сме от откритието на друг живот във Вселената - този въпрос вълнува учените от НАСА , а и не само тях, след последното откритие на 7 планети с размерите на Земята, на три от които вероятно има условия за живот. Какво означава това откритие за обикновения човек и защо откриването на друг живот в Космоса ще ни разкрие хиляди истини за нашия собствен? Интервю с астронома Ева Божурова от Астрономическата обсерватория и планетаруим "Николай Коперник" във Варна за БНР.

-Нова звездна система със 7 планети с размерите на Земята и вероятно с условия на живот. НАСА обяви за това откритие, Вие в момента даже гледате пресконференцията на НАСА. Как ще коментирате?

-До сега са открити около 3 500 планети около други звезди. Астрономите вече смятат, че планетните системи около звездите са нормално и повсеместно явление. Последното откритие е много знаменателно, защото става въпрос за откриване наведнъж на 7 планети, при това всичките 7 планети са с размери близки до размерите на Земята. Става въпрос за звезда, която се намира на 39 светлинни години от нас, което в астрономически мащаб е сравнително близо. Тази звезда е Червено джудже, тя е доста по-малка от Слънцето, значително по-хладна от него и излъчва с мощност 2 000 пъти по-слаба от мощността на Слънцето. И както през зимата, когато ни стане студено ние се примъкваме по-близо до печката, така и тези планети са достатъчно близо до звездата. Предполага се, че три от тях са в т.нар. "обитаема зона" около звездата. Това позволява върху тези планети да има вода в течно състояние - първостепенна предпоставка за зараждане на живот.

-Как може да се разбере това?

-Много е трудно да се разбере, тъй като измежду тези 3 500 планети, които до сега са открити, само няколко - едноцифрено число - са фотографирани пряко.

-А тези 7 за които сега говорим?

-Те не са фотографирани пряко. Те са открити по начин, по който са открити повечето от всички екзопланети. Случило се е така, че орбиталната плоскост или равнината , в която се движат около звездата си тези 7 планети, сключва много малък ъгъл с лъча на зрението от земния наблюдател до звездата. Съвременната техника, обаче, е способна вече да улови такива намаления на блясъка.

-Сега това като информация към момента какво означава за нас? Какво да разбираме ние обикновените хора от това откритие на НАСА?

-Поради спецификата на методите за откриване на екзопланети, най-лесно се откриват най-странните екзопланети такива, които са много големи примерно колкото масата на Юпитер или повече и са много близко до своите звезди. Но с усъвършенстване на наблюдателната техника става възможно да се откриват вече все по-малки планети доближаващи се до масата и размерите на Земята. Това беше трудността , която сега тепърва започва да се преодолява. И точно в това се състои значимостта на последното откритие.

-Търсят ли учените от НАСА планета подобна на Земята с условия за живот?

-Именно това е една от най-интересните цели! Така или иначе в основата на всичко стои главния въпрос - Сами ли сме във Вселената?. Ние по принцип не можем да дадем дефиниция на живота, тъй като разполагаме с един-единствен пример и няма с какво да го сравним. Но общия признак, от който изхождаме е сложността. Животът е неимоверно сложно явление. Несравнимо по сложност с всички други явления.

-Въпросът вече не е "дали", а "кога" ще бъде намерена следващата Земя. Това ли е най-важният въпрос пред астрономите?

-Може би...Ако не е най-важния е един от най-важните.

-Какво ще се случи когато бъде намерена "втора" Земя?

-В момента, в който ние открием друг живот, ние отведнъж ще разберем хиляди нови истини за нашия собствен живот. Тъй като, аз ви казах, ние сега и дефиниция не можем да дадем на понятието "живот" понеже няма с какво да го сравним.