Биляна Якова: Варна е първият град в страната, в който е въведена изцяло автоматизираната билетна система в градския транспорт

Автор: Пламена Николова
Коментари (31)
08:30 / 07.01.2021
12321
Варна е първият град в страната, в който е въведена изцяло автоматизираната билетна система в градския транспорт, коментира в интервю за Varna24.bg Биляна Якова, ръководител на първата фаза по проекта Интегриран градски транспорт.

-Госпожо Якова, новата година във Варна започна с редица промени в обществения транспорт. Какви са те?

-Варна е първият град в страната, в който е въведена изцяло автоматизираната билетна система в градския транспорт. В другите градове - София, Бургас, работят само смарт картите и все още не са въведени машините за продажба на билети. Нека не забравяме, че билетната система във Варна работи още от 2017 г,. като в началото стартирахме линия по линия, а след това тя заработи във всички превозни средства.  

До 31.12.2020 г. ползвателите на градския транспорт имаха възможност за няколко опции да си купят билет - от машината, кондуктор или шофьор. През целия този период имаха време да се адаптират и свикнат да ползват оборудването, което е част от автоматизираната билетна система. Контролът по редовността на пътниците се осъществява от контрольори, които са служители на ОП "ТАСРУД", това също не е нововъведение, тъй като те изпълняват дейността си от доста време.

Една от промените в обществения транспорт от началото на новата година е, че вече има целодневен билет, който важи от момента на закупуване до полунощ в същия ден. Цената на целодневния билет е 4,00 лв. Другият обновен продукт е предплатена електронна карта /пластика/, като от 1 януари 20201 г. цената на картата е 10,00 лв. и се получава 1,00 лв. бонус.  

-Имаше ли достатъчно информация за гражданите относно предстоящите промени?

-Да, разбира се. Както споменах, билетна система в гр. Варна работи от 2017 г. до настоящия момент. Още тогава във всяко превозно средство имаше промоутъри, които обясняваха на гражданите как да си купят билет, съответно как да си валидират електронната карта. През изминалите години периодично е изпращана подробна информация до медиите, отговаряли сме на сигнали и запитвания от граждани. В края на тази година организирахме нова кампания - отпечатахме и разлепихме стикери в превозните средства, на които кратко и ясно е описан процеса по закупуване на хартиен билет, закупуване и презареждане на електронна предплатена карта и валидиране. (Приложено може да ги видите в електронен формат). Предстои да стартира и още един канал за покупка на превозни документи, за която ще Ви информирам допълнително. 

-Нека да обясним отново какво трябва да направят гражданите, ако искат да пътуват спокойно в градския транспорт?

-Билетите се закупуват от машини за продажба на билети /МПБ/, разположени на спирките, както и от превозните средства.  

При закупуването на билет от МПБ разположен в превозното средство - валидността на билета започва да тече от момента на закупуването му и важи за посочения в него час. През този период с билета могат да се извършват прекачвания. При всяко прекачване е необходимо да се валидира билета на валидатора в съответния автобус или тролейбус, като се постави в отвора на валидатора.

Препоръката ми е потребителите, които ползват редовно градския транспорт, да си купят карта, с която ще получат 1 лв. бонус при зареждане на карта от 10,00 лв. Ако по-рядко ползват градския транспорт, препоръчвам да си подготвят точна сума, при възможност монети.

Всички машини за продажба на билети, които са монтирани по спирките на града, са заредени с електронни карти. Картата се получава безплатно от машината и може да се презарежда при изчерпване на заложената сума. Към настоящия момент картите могат да се зареждат за 10 лв. Банкнотите трябва да са от 5 лв. или 10 лв. и да не са прегънати.

-Какви отзиви получавате, има ли установени проблеми или трудности?

-Към настоящия момент повечето от отзивите са положителни, разбира се има и хора, които си правят политически пиар и търсят само негативното във всяко нововъведение. Всички знаем, че идват избори, но се надявам опитите за привличане на внимание да не минават през умишлено изкривяване на фактите. Истината е, че при всяка новост има трудности, но те се решават много бързо и своевременно. Правя сравнение с кафе автоматите, които ги има в целия град. Нима на някой не му се е случвало машината да не му пусне кафе, въпреки, че е пуснал съответната сума или да не пусне бъркалка или захар? Някой успявал ли е сутрин да си вземе кафе с банкнота от 10,00 лв. или 20,00 лв.? Убедена съм, че повечето граждани виждат предимствата на автоматизираната билетна система и я използват още преди 1-ви януари 2021 г.

За случаите когато  има проблем с неиздадена карта, невалидна карта, невърнато ресто, има създадена процедура и организация, която е следната:

Потребителят  се свързва с дежурния диспечер в ОП "ТАСРУД", за целта може да подаде сигнал на безплатния телефонен номер 0800 40 280, в колко часа и в кое превозно средство е настъпило събитието. Дежурният диспечер извършва проверка на случая с техници и други лица, които са необходими и предприема действия по съдействие на потребителя.

Предизвикателство към гражданите е да свикнат да работят с машините за продажба на билети.  Препоръчвам да се прочетат инструкциите, залепени на машините и да обърнат внимание на стикерите /пиктограми/ къде се поставят монетите, тъй като нашите наблюдения са, че монети се поставят във валидатори, в място за поставяне на карта или банкноти, което не е редно и по този начин устройствата се повреждат.

Понякога забелязвам, че има доста вандалски прояви от недобросъвестни граждани, които пъхат хартийки, бъркалки от кафе, жълти монети, сламки и др. в устройствата, което нарушава тяхната работоспособност. Апелирам гражданите да не извършват подобни вандалски актове и да пазят оборудването.

-Колко са закупените предплатени карти за пътуване?

-С точни цифри не бих могла да отговоря, но  както казах, автоматизираната билетна система работи от няколко години, много карти са продадени и има ежедневно презареждане и закупуване на нови карти. Пак казвам, препоръчвам  на пътниците, които редовно ползват градския транспорт, да си закупят предплатени карти.   

-Какви са предимствата на тези карти?

-Предимствата са много, някои от тях са: На всеки 10,00 лв. се получава бонус от 1,00 лв.; Таксуването с електронна карта отнема много по-малко време спрямо закупуване на хартиен билет от МПБ; Валидността на електронен билет активиран с електронна карта започва да тече от момента на валидиране; Спестява се времето за изчакване пред МПБ; Избягва се всеки път боравенето с пари, което е особено важно в настоящата епидемична обстановка; и др.

-Остават ли в сила хартиените карти за пенсионери и ученици?

-За всички категории пътници, които имат право на  карти на преференциални цени от “Градски транспорт" ЕАД, условията за закупуването и ползването на картите не се променят. Учащите, пенсионерите, хората с трайни увреждания и техните придружители ще продължат да получават и ползват картите си по досегашния ред. Същите ще продължат да се издават от “Градски транспорт" ЕАД – Варна, както и  свободните абонаментни карти за гражданите, които желаят да ползват услугата.

Виж коментарите (31)

Още по темата (520):
22.04.2024 Ще могат ли варненци да купуват билети от контрольорите?
18.04.2024 "Градски транспорт" с информация за варненци
16.04.2024 Зам.-кмет: Биляна Якова е отговорна за милиони левове, изхарчени в ущърб на варненци!
16.04.2024 Местната власт във Варна с важно решение за "Градски транспорт"
16.04.2024 Чиновник във Варна твърди, че се саботира билетната система и се нанасят щети на бюджета на Общината
04.04.2024 Важно за всички варненци, които използват линия 9 от градския транспорт!
Още новини от Новини от Варна:
Внимание! Голям клон падна и затвори важен булевард във Варна
Ето кога пускат фонтаните във Варна
Кметът на Варна кани партии и коалиции. Вижте защо
Зам.-кмет на Варна разреши затлачен от години казус
Няма да повярвате какво открадна жена от Варненско
Великденско яйце радва варненци в Морската градина


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).