Екоинспекторите получават сигнали за замърсяване на морската вода през телефон 112 и от Европейската система за сателитен мониторинг. Близо 300 са сигналите за възможни проблеми, получени от 2005-та година досега.
Нели Кенарова, инспектор "Държавен екологичен контрол": "През последните 10 години имаме 10 по-сериозни инцидента, като при два от случаите се налага активиране на национален или областен авариен план. Последният случай, с най-голямо замърсяване, е от юни месец 2008-ма година."
Тогава от българския кораб "Адалберт Антонов" се излива се мазут, замърсяването обхваща акваторията на Корабостроителницата, Военноморската база, пристанище "Варна изток" и вълнолома от двете страни. Почистването отнема 2 седмици, а корабособственика е глобен. Глобите зависят от вида на замърсяването.
Нели Кенарова, инспектор "Държавен екологичен контрол": "Най-големи са при нефтено замърсяване, могат да достигнат до 500 хиляди. В случая с "адалберт антонов" глобата беше 150 хиляди."
Според наблюденията на екоинспекторите по-често замърсявания стават в пристанищата, основен замърсител са нефтопродуктите. Разлив до 25 тона е малък, а над 1000 тона разливът се определя като голям и се задейства националният авариен план. В пристанище Варна това не се е налагало.
Нели Кенарова, инспектор "Държавен екологичен контрол": "Наблюдават се по-скоро незначителни замърсявания, свързвани предимно с товаро-разтоварни операции с насипни товари, боядисване корпусите, външните повърхности на кораба без взимане на предпазни мерки и други."
Най-тежки са инцидентите с големи танкери, каквито в Черно море не влизат.