- Кризата се отрази през тази година на туризма в България. Очаквате ли през следващата година много хотели да не отворят врати или да фалират?
- Не очаквам да има много хотели, които да не отворят врати през следващия сезон или такива, които да са фалирали. Българските хотелиери са много „гъвкави" и винаги успяват да се справят със ситуацията, независимо от трудностите. Сега предстоят и важни договаряния с борсите в Англия, Германия, Холандия, Скандинавските държави и най-вече в Русия, тъй като през тази година имаше и много руснаци по планината, като отзивите от туристическия бранш са много добри. Надяваме се, този път да нямаме проблеми с визите за руснаците и правителството да реши проблема по-бързо, отколкото миналата година. Според мен туристи ще има, но проблемът идва от това, че печалбата е ниска по ред причини, от което браншът работи на много ниски цени. В условията на криза, всичките хотелиери слагат ниски цени, за да напълнят базата си, като в това има резон. Искам да цитирам и девиза на хотелиерите „Няма нищо по-скъпо от празната стая".
- Кои хотели успяха да продадат по-успешно своя продукт през тази година?
- Първа зона хотелите винаги са продаваеми. През тази година има ръст на туристите на Първа зона. По-голямата част от хотелите, които съумяха навреме да си предложат продуктите на туристическите власти, успяха да предложат цена и добри пакети, като те се котираха и тази година изкараха сезона. Даже отчетоха и ръст на туристите между 7 и 10%.
- Къде беше най-успешен туристическият сезон?
- Албена „уби рибата" през тази година, с така наречения хотел „Без име". Те излязоха с много добър проект - 10 лв. нощувка със закуска. 50% ръст на българския турист отчетоха в Албена през този сезон в сравнение с миналата година, което искам да отбележа. Това стана благодарение на управата на Албена. Те успяха много бързо да реагират и да излязат от тази апатия, която ни беше налегнала, че няма да има туристи заради кризата. Смело мога да твърдя, че курортен комплекс „Албена" беше пълен през това лято.
- Какво е нивото на българската база?
- Междувременно, според мен имаме най-добрата база в Европа. Постоянно обикалям и миналата седмица бях в Италия, а там нещата са трагични, тъй като много лошо ги е ударила кризата. Като нашите хотели и нашето обслужване няма в Европа. Единственото нещо, което спасява италианците и ги прави предпочитана дестинация, е перфектната инфраструктура и реклама. Инфраструктурата на италианците е много добре развита, както и къмпинговият туризъм. И този момент ще дойде в България, тъй като ни липсват къмпингите. Има запитване за къмпинги от Словакия, Чехия, Германия, а ние нямаме условия за къмпингуване на туристи в момента. Имаме къмпинги, но те не отговарят на изискванията. В условията на криза, всеки си пътува със собствения автомобил. Във всички европейски страни масова практика е, където и да отседнеш, да ти се отдават каравани под наем. В Европа масово е развит къмпинговият туризъм, защото е много по-евтин и хората го предпочитат, тъй като не са зависими от камериерки и си ходят на плаж, когато си поискат.
Източник: Агенция "Фокус"