Жалбите и сигналите за качеството на туристическите услуги са много малък дял от всички оплаквания, постъпили в Комисията за защита на потребителите във Варна през миналата година. Това заяви за "Фокус" Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Той допълни, че този вид жалби и сигнали са около 5%. "Може би това, че през летния сезон в големите морски курорти работиха наши временни офиси и открити приемни, които имаха за цел да подпомагат туристите на терен при евентуални проблеми, които те срещат, допринася и за това да има по-малко жалби, отколкото случаи, в които ние сме търсени за консултация и за някаква превантивна мярка без да се е стигнало до някакво нарушение", каза още Димитър Маргаритов.
Комисията за защита на потребителите е извършила над 2 100 инспекции във Варненска област в туристически обекти, общо за страната проверките са 10 000.
"Съставили сме 185 акта, което показва отново съотношението между броя на нарушенията и броя на проверките", коментира Димитър Маргаритов. По отношение на това дали търговците са станали по-дисциплинирани, председателят на Комисията за защита на потребителите посочи, че има подобна тенденция.
"Те придобиват и съзнанието, че тяхната коректност и лоялност за тях самите е гаранция да имат повече редовни клиенти. Надявам се много, че това, което констатираме през 2015 година - броят на нарушенията спрямо 2014 е намалял с около 10%, да е наистина отражение на това съзнание у търговците и в някаква степен на засилената контролна дейност. Когато контролният орган е търсен и извършва много проверки, има и ефект на превенция. Не е най-важно това непременно да държим да заловим търговеца в нарушение, а с цялостното си присъствие да гарантираме на потребителите спокоен пазар, който се проектира в съзнанието на търговците, че трябва да спазват правилата на играта", коментира Димитър Маргаритов.