Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Доц. Светослав Косев: Създадохме три творби, специално за Варна и младежкия фестивал FUNCITY+ в гостуващата изложба с добавена реалност
Автор: Пламена Николова 11:19 / 12.08.2021Коментари (0)1572
Изложба "Взаимодействие с добавена реалност", как да видим? Изтегляте приложението, насочвате камерата на телефона си към картината и виждате нещо неподозирано

Доц. Д-р Светослав Косев, декан на факултета по изобразително изкуство към ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий“  и гл.ас. д-р Атанас Марков, работят по проекта "Взаимодействие с добавена реалност“ в арт групата "Co-Interactive“. Изложбата, която ще бъде представена във Варна по време на фестивала ФънСити представя AR технология, използвана в изобразителното изкуство. АR или добавената реалност е комбинация между реално обкръжаващата ни среда и компютърно-генерирани обекти (звук, видео, графика и други), която се постига посредством определен софтуер, използван на смартфон, таблет или специални очила.        

- Доц. Косев, ще гостувате във Варна с уникална изложба по време на младежкият фестивал ФънСити, споделете малко повече за тази изложба?

- Изложбата първоналачно беше представена в София. Това, което ще представим във Варна е една част от това, което беше показано в столицата, където презентирахме три големи проекта, които сме разработили с глав. ас. д-р Атанас Марков,  а това е само последната част, добавената реалност. Специално за Варна подготвихме още три произведения, които не са представяни, подготвени специално за варненската публика. Самите творби са мои, а добавената реалност е дело на колегата Марков. Новите произведения са на морска тематика. Самият плакат за изложбата във Варна също е с добавена реалност. Там присъства герба на града и логото на фестивала.

- Това е нов метод на работа, иновативен подход за страната?

- Да, към момента в България съм сигурен, че не е представен проект с добавена реалност, който е свързан с изобразително изкуство. Досега добавената реалност се използва най-вече в поредици, свързани с образованието. Това не е нещо абсолютно ново, но ние го използваме за създаване на изкуство, а в това сме абсолютни новатори. Преди 3 години беше направен подобен проект, но като цяло, това, което показваме ние, е съвсем нова  естетика. Като произведение на изкуството реално погледнато е абсолютно уникално.

- Трябва ли да се използват новите технологии, за да бъде съвременното изкуство възприемано от младите хора и те да бъдат привлечени като аудитория?

- Очевидно да, защото ние не очаквахме, че ще постигнем такъв ефект с тези произведения и дори започнахме да ги правим с идеята да има какво да остане като спомен от изложбите, които правим. Не беше преднамерен ефекта, който постигнахме впоследствие. Реално погледнато, използваме този тип технлогии като приложения за мобилен телефон, а това се оказа доста привлекателно за хората и постигна сериозен ефект, който не очаквахме.

- Ще се справят ли по-възрастните зрители, които не са толкова запознати с новите приложения?

- Това е приложение, което е качено в платформите за одобрение на Google play и Iphone и всеки може да си го изтегли, стига да има достатъчно интернет на телефона си, тъй като ще бъде в градска среда. Приложението е около 100 МВ и може да бъде ползвано впоследствие, тъй като ние предлагаме и картички, които са умалено копие на произведенията, които ще бъдат представени в градската среда. Ако някой желaе, може да си вземе такава картичка и да си я гледа и впоследствие. Единственото условие е човек да разполага със смартфон или таблет, който има камера, а това вече е нещо масово използвано. Без видеокамера няма как да бъде наблюдавана добавенaта реалност, иначе самото призведение може да бъде наблюдавано.

- Какви са съвременните тенденции при образованието в изкуството, това, което се преподава в България достойно ли е на световно ниво за уважение?

- Смятам, че да. Във ВТУ, където преподаваме смятам, че сме на достатъчно високо ниво, достойно за уважение в световен мащаб. Технологиите навлизат все повече в икуството и ние се стараем да сме в крак със световните тенденции. Ние не само следваме тези тенденции, но ги развиваме в посока уникална за нашата страна. Ние не само ползвме практиките, постигнати в световен мащаб, а сме и новатори.

- Варненските ви студенти отличават ли се с нещо характерно?

- Определено. Варна е един от градовете, които имат при нас регулярен и постоянен достъп на студенти и това се дължи и на училищата в морската столица, които имат специалности с изобразително изкуство. От там идват уникални кадри, които впоследствие имат много добра реализация в различни поприща. Част от тях намират успешна реализация в игровата индустрия, предимно в София и чужбина, както и като творци, които са неповторими сами по себе си.

Не случайно в нашия факултете, а и като световна тенденция, се налага интересът към специалностите, свързани с компютърните технологии. За съжаление това обаче дава недобро развитие по отношение на класическите специалности като скулптура, графика, живопис. Тези специалности малко страдат.

- Нужно ли е според вас да бъдат увеличени часовете по изобразително изкуство в училище, да бъдат въведени нови практики на обучение, така че повече деца да развият своя потенциал?

- Определено трябва да се увиличат часовете по изобразително изкуство и приложните изкуства. Имам доста голяма практика към МОН, където разработвам някои от програмите по изобразително изкуство. Имам наблюдение върху това, че часовете бяха драстично намалени и всичко, което се опитваме да вкраме в този начин на преподаване в настоящия момент е много трудно. Практиката започна отдавна, това намали и броя на квалифицираните преподватели по изобразително изкуство в училищата, особено в по-малко населените места. Часовете, предвидени по изобразително изкуство се запълват с други дейности и това омаловажава важността на това обучение. Определено трябва да бъдат увеличени часовете в средното образование, защото това развива лява и дясна половина на мозъка при подрастващите поколения. Не можем да очакваме, че всички ще станат художници, но това дава баланс в развитето на всяка една личност и развива творческия потенциял. В други държави режисура и драматургия също са част от обучението  в средното образование, което също е свързано със стимулиране на творческото развитие на подрастващите.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Матури 2024 г.
Парламентарни избори 2024
Стрелба в Москва
Природни стихии
Избори в Турция
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре (413) 14%
Добре, но можеше и по-добре (387) 13%
Не се справи (568) 19%
Пълна трагедия (1595) 54%

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: