Екипът, разработил ОУП на Варна изпрати свое становище по проекта

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
10:29 / 13.10.2010
15687
Във връзка с публикуваното вчера - 12 октомври 2010 г., становище на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, относно съгласуване на предварителния проект за Общ устройствен план на община и град Варна, от ТПЦО Варна изпратиха становището на екипа, разработващ ОУП, изпратено чрез Община Варна до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията в началото на април тази година. Varna24.bg го публикува без съкращения:

След като се запозна внимателно със становището на Вашето Министерство, екипът разработващ ОУП на Община и град Варна предлага диференциран подход към повдигнатите въпроси, като ги обединява в три основни групи.
...
Трета група - обединява въпроси, свързани с проекто-предложения за обекти от национално ниво и стратегическо значение за развитието на общината и града. Става дума за:
- бъдещото развитие на гражданско летище за обществено ползване - т.1; - нова функция за територията на пристанище Варна-Изток - т.2.1;
- изнасяне на товарна гара Варна - т.4.4;
Основополагащ принцип в развитието на града е постигането на единство между развитие и опазване на околната среда. Воден от този принцип, проектанският екип на ОУП е твърдо убеден в правилността на своите позиции и затова ги защитава аргументирано както следва:
По т.1 - развитие на летище Варна:
Вече три десетилетия развитието и модернизацията на летище Варна се свързва с решаването на сериозен екологичен проблем - ошумяването на застроени жилищни територии.
За първи път този проблем e oгласен в ОГП Варна - 1982г. и след приемането на плана, се възлага изработването на т.н. Шумова карта, в която основно се проучва авиационният шум. Резултатите са тревожни. От наличните данни се вижда, че от съществуващата писта недопустимо се ошумяват 70% от обитателите на града.
От 79 - 82 dBa - 131 880 обитатели
От 82 - 89 dBa - 70 800 обитатели
Над - 84 dBa - 6 240 обитатели

На основание тези резултати, през 1990г. Община Варна възлага специализирано проучване с цел оптимизация на летище Варна и основно, намаляване на ошумяването над жилищните райони на града.
Проучването е на фирма "Институт по въздушен транспорт", която през 1991г. представя: "Алтернативни варианти за изместване на летище Варна на нови площадки". Разгледани са седем варианта:
- вариант 1- реконструкция и модернизация на летището с изграждане на
нова "V"образна писта, т.н. "коса писта";
- варианти 2, 3, 4, 5, 6 и 7 - изместване на летището на нови площадки, извън територията на общината.
Изводите на проектантите са следните:
По отношение на съществуващото състояние:
"...Геометричните размери на пистовата система не отговарят на изискванията на всички типове съвременни граждански самолети..."
"...Екологичното равновесие между летището и гр.Варна е нарушено..."
"...Съществува реална опасност от авария на самолети над застроени територии с непредвидими последици от материални щети и човешки жертви..."
По отношение на разглежданите варианти специалистите препоръчват:
"...целесъобразно е насочването към вариант 1, като най-реалистичен и който в по-кратки срокове и с по-малки ресурси ще подобри извънредно много екологическото равновесие между града и летището и експлоатационните качества на пистовата система..."
През 1995г. е изработен Генерален план на летище Варна, по възлагане на Министерството на транспорта. В него са заложени изводите и препоръките на предходната разработка. Генералният план предвижда удължаване на съществуващата ПИК и изграждане на нова ПИК по "V"образна схема.
През 1998г. е приет и влязъл в сила ТУП на община Варна, възложен от МРРБ, с финансиране от Световната банка. Директивата е: стриктно спазване на екологичните норми, което да гарантира устойчивото развитие на територията. В
ТУП на община Варна е отразен Генералният план на летище Варна с "косата писта"и съответно е съгласуван и приет от Министерството на транспорта.
През 2006г. летище Варна е дадено на концесия. Предложението на концесията е обосновано върху съществуващата писта и не предвижда териториални промени, свързани с удължаване или промяна на пистата. На база концесионния договор, през 2007г. е изготвен нов Генерален план.
Допълнителни специализирани проучвания във връзка с ОУП и отнасящи се до летище Варна, не са правени.
Но това, което в ОУП е направено, е задълбоченото и детайлно проучване на проблема с въздействието на авиационния шум върху качествата на акустичната среда. Това проучване ползва актуална нормативна уредба и нови методики, базиращи се на официални данни, по ЗДОИ, както и информация от проекта по изработване на стратегически карти за шум, задача която е стартирана от община Варна, в изпълнение на задълженията и по Закона за защита от шума в околната среда.
Към настоящия момент данните отново са обезпокоителни. Недопустимо се ошумяват над 100 000 обитатели на община Варна.

55 - 59 dBA - 51 600 обитатели

60 - 64 dBA - 32 000 обитатели
65 - 69 dBA - 21 000 обитатели

Съгласно последното изменение на Наредба №16 за авиационния шум и газовите емисии на авиационните двигатели, за летище Варна е недопустимо да се ползва от реактивни самолети, които не отговарят на изискванията. Предстои въвеждане на стандартите на Международната организация за гражданско въздухоплаване, където тези изисквания ще бъдат още по-строги.

По този повод, в неформални срещи представители на концесионера споделят, че виждат две възможности за намаляване на шума - да се въведе ограничение за самолети, които не отговарят на изискванията, или да се отклоняват полети към летище Бургас.
И двете възможности ще доведат до намаляване на полетите и спад на пътнико-потока, докато в Генералния план е заложено двойно увеличение!!!
Това ще се отрази негативно на развитието на целия Североизточен регион и особено на туризма в северното Черноморие.
В заключение:
Отдаването на концесия на летище Варна е един ограничителен параметър за предвижданията на ОУП, но това не изключва възможността за резервиране на територия за бъдещо развитие на летището с изграждане на "косата писта"и решаване на проблема с ошумяването на жилищните райони окончателно.
По т.2.1. - нова обществено-обслужваща функция за територията на пристанище Варна - Изток, след изнасяне на товарните дейности на подходящ терен.
Пристанище Варна - Изток е на повече от 100г. Изградено в най- западната част на Варненския залив в непосредствена близост до жп гара, то отдавна е достигнало своя апогей и вече петдесет години се говори за неговото поетапно изнасяне на подходящ терен.
В средата на шейсетте години на миналия век, във връзка с Агломерация Варна - Девня - Провадия е разработен "Генерален план за развитие на пристанищата, каналите и терените около тях в района на Варна - Девня". С този план пристанище Варна - Изток се предвижда да се развива като пътническо и пристанище за генерални товари, предназначени за нуждите на града, а товарите за и от страната се изнасят в западна посока.
Съгласно ОГП 82г. и ЗРП на ЦГЧ на град Варна, част от пристанище Варна - Изток - до 5-то корабно място се предвижда за пътнически терминал и делови градски център.
Според "Актуализация на Генерален план на Пристанище Варна", възложена от Агенцията по воден транспорт през 2004-2006г., територията от 1-во до 5-то к.м. на пристанище Варна - Изток ще се развива като "...атракционно-пътническа и рекреационна зона...", свързана с градската обществена инфраструктура.
По мнение на специалистите работили по актуализацията на Генералния план, пристанище Варна - Изток не подлежи на рехабилитация защото: конструкцията не би издържала съвременните високотехнологични съоръжения, както и големи товари; няма свободна територия и акватория за развитие на нови пристанищни мощности; и най-важното, няма необходимите нормативни отстояния по Наредба №7 /за хигиенни изисквания за здравна защита на селищната среда /, съгласно която за пристанища за насипни товари и течни горива следва да се осигури отстояние от 1000м. до жилищни обекти, а за пакетирани товари - 300м.
Тук е мястото да се отбележи,че в рамките на трите години за подготовка проектиране и обсъждане на ОУП, се водиха дебати по отношение избора на терен за изграждане на новия контейнерен терминал, но за приобщаването на територията на пристанище Варна - Изток към централната зона на града е на лице абсолютен консенсус. Идеята е приветствана от гражданите на Варна, от неправителствени организации, от външни консултанти /специалисти от Генуа и Барселона, където подобен проект вече е реализиран/, както и от заинтересованите ведомства - Пристанищна администрация и Агенцията по воден транспорт.
За това община Варна застава зад този проект и предприема редица мерки за ускоряване на процедурите по реализацията му. В уверение на това са представените по-долу решения на Общински съвет Варна по темата.
Решение на ОбС Варна №4511-2(49)20, 22.12.2006г. /виж приложение№1 /, с което ОбС задължава Кмета на Община Варна да възложи план за изменение на ТУП и ОУП на Варна, в който се определя теренът за изграждане на нови терминали според Актуализацията на Пристанище Варна и превръщане на територията на пристанище Варна - Изток в градска среда за широко обществено ползване.
Решение на ОбС Варна №5094-3(56)02, 03.08.2007г. /виж приложение №2 /, с което ОбС приема "Основни предложения на ПП на ОУП по отношение на "...т.7.Изнасяне на дейности на ж.п. и воден транспорт от централната зона на града и предоставяне на техните терени за рекреационни, търговско-делови, културно-развлекателни и други подобни дейности,"
Решение на ОбС Варна №5291-2(57)19.09.2007г. /виж приложение №3/, с което възлага на Председателя на ОбС и Кмета на Община Варна да извършат необходимите действия и проведат съответните преговори с МТ и други заинтересовани министерства и ведомства с цел провеждане на процедура по замяна на собственост между Община Варна и държавата, а именно замяна на земя представляваща частна общинска собственост №1874/31.08.2000г. С площ 157дка, за изграждане на новите терминали на Пристанище Варна, със земя, представляваща държавна собственост, включена в териториалния обхват на пристанище Варна Изток.
Решение на ОбС Варна №596-2(8)25.06.2008г. /виж приложение №4/, с което упълномощава Председателя на ОбС и Кмета на Община Варна за подписване на Меморандум между Министерски съвет на Република България и Община Варна относно изработване на общи позиции и предприемане на съвместни действия, свързани с изграждането на нови терминали на Пристанище за обществен транспорт с национално значение Варна, преместване на пристанище Варна - Изток и превръщане на територията му в градска среда за широко обшествено ползване.
Решение на ОбС Варна №649-2(9)25,28.07.2008г. /виж приложение №5/, с което приема изготвения ПП на ОУП, като отговарящ на основните насоки на устройствената политика на Общински съвет Варна.
Решение на ОбС Варна №945-2(9)09,11.12.2008г. /виж приложение №6/, относно подготовка за международен конкурс за придобиване на устройствена концепция за изграждането на градска среда за широко обществено ползване на територията на пристанище Варна - Изток.
Меморандум подписан за Министерски съвет от Министър на Транспорта и Министър на МРРБ, за Община Варна от Кмет на Община Варна и от Председател на ОбС Варна /виж приложение №7/: "...Страните по този меморандум се споразумяха да предприемат съвместни действия във връзка с изграждането на нов контейнерен терминал на Пристанище Варна, преместване на пристанище Варна - Изток и превръщане на територията му в градска среда за широко обществено ползване".
По т.4.4. - изнасяне на товарна гара Варна.
Проекторешението за изместване на товарната жп гара в западна посока се базира на разработения през 1973г. Генерален план на жп възел Варна, който предвижда развитие на жп гара Варна - Запад, ситуирана северно от жп линия №2, между линията и площадката на бившия Домостроителен комбинат, като връзката с републиканската жп мрежа се осъществява през жп гара Тополи.
Актуализацията на Генералния план на жп възел през 90-те години на миналия век не променя съществено резервираните територии по плана от 1973г.
В ТУП 98г. товарна гара Варна се изнася от централната градска част като задължително условие по Наредба №7 на МЗ за хигиенни изисквания за здравна защита на селищната среда. За нова товарна гара е резервирана територия в пълно съответствие с Генералния план.
Новият ОУП на Община Варна се разработва в условията на хармонизиране с Европейските директиви. Затова бъдещото развитие на жп възел Варна се определя от Стратегията за интегриране на българската железопътна инфраструктура в Европейската мрежа за интермодален транспорт. В тази връзка бъдещият жп възел Варна се разглежда като интермодален. Предвид новото съдържание на функциите на Интермодалния терминал /ИМТ/, от проектантите на ОУП е потърсено компетентното мнение на Дирекция "ЖП Администрация" към МТ относно ситуирането на бъдещия ИМТ. /виж приложение №8 и 9/
Консултациите с изтъкнати експерти /препоръчани от МТ тогава/ се обединяват в становището, че най-подходящия терен за изграждане на ИМТ е площадката за нова товарна гара, предвидена в Генералния план за развитие на жп възел Варна.
Като предимства на това предложение се изтъкват: достатъчна по размер площ, отдалеченост от жилищните територии на изискуемото отстояние, близост до индустриална зона, възможност за създаване на удобни връзки с жп инфраструктура, възможност за пряка връзка с новия пристанищен терминал, удобен автомобилен достъп - перспективното трасе за връзка между автомагистрала "Черно море" и автомагистрала "Хемус" чрез изграждане на нов мост над Варненското езеро тангира площадката за терминал, близост до Летище Варна, възможност за изграждане на товарно селище /виж приложение №8 и 9/.
Като положителен принос се оценява корекцията направена в ОУП с разполагането на площадката южно от жп линията. Така се спестяват два надлеза, както и изместването на съществуващия път Варна - Девня.
В заключение, ОУП не би отговорил на очакванията на гражданите на Варна, не би спазил нормативната уредба на Република България и най-вероятно не би получил положителна екологична оценка ако се откаже от:
- резервиране на терен за изграждане на "косата писта";
- изнасяне на товарна гара извън централната градска зона и резервиране на терен за изграждане на нова товарна гара;
- изнасяне на пристанище Варна - Изток, нова обществено-обслужваща функция за територията му и резервиране на терен за нов пристанищен терминал.


Виж коментарите (0)

Още по темата (228):
20.01.2013 Хората от Евксиноград излязоха на протест заради високите данъци
03.12.2012 Възлагат изработката на 5 подробни устройствени плана във Варна
18.10.2012 Грандиозни проекти за пешеходните зони на Варна
17.10.2012 Близо 400 000 лв. дължи общината на авторския колектив на ОУП на Варна
19.09.2012 Утвърдиха трите основни зони за градско възстановяване и развитие на Варна
19.09.2012 Обсъждат трите зони за развитие на Варна
Още новини от Новини от Варна:
НАП с важна информация за дирекцията си във Варна
Както Varna24.bg предвиди: Местният парламент във Варна е недовол...
Зам-кмет на Варна участва в градски еко-фестивал под надслов "Все...
Тази важна професия празнува във Варна
Варненски съд отсече: 7 години затвор за мъж, отвлякъл партньорка...
Любим учител от Варна е вицешампион в най-голямото куиз състезани...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).