Експерт: ВИП гости за европредседателството ще подминат Варна заради по-добрата инфраструктура на Южното Черноморие

Автор: Пламена Николова
Коментари (2)
13:37 / 12.01.2018
2393
Въпреки доброто желание на бранша, работещите в туризма ще се разминат с по-високите заплати, ако скочи цената на тока, коментира за Varna24.bg проф. Стоян Маринов, член на УС на Варненската туристическа камара и декан на факултет "Управление" в ИУ-Варна. 

Проф. Маринов, можем ли да очакваме положителен ефект за варненския туризъм след като страната ни пое председателството на съвета на ЕС?

- Като цяло България при всички случаи ще има дивиденти в сферата на туризма от този факт. В рамките на председателството са предвидени доста информационни събития, свързани с възможностите за туризъм в България и предполагам, че в тези информационни събития ще участва Варна и околностите й. Разбира се акцентът е поставен повече върху Южна България и то заради по-добрата й инфраструктура. От разговорите, които съм водил с хората, правили програмата, става ясно, че те ще организират пътувания за официалните гости най-вече по отсечката София-Пловдив-Бургас, съответно Несебър. И аргумента е, че там има по-добра магистрала, която свързва София с Южното Черноморие. Не се предвижда масирано посещение на северните курорти, но те ще присъстват чисто информативно в основните събития в столицата.

Варна кога ще стане истински туристически център на четири сезона? Какво се прави и какво не се прави по този въпрос?

- Общо взето ние сме си център на четири сезона, но най-силно изразен си е летния център. С тези нискотарифни полети, които се увеличиха, се раздвижи посещаемостта на града извън летния сезон. Нищо чудно да имаме туристи от далечни дестинации, като Азия, Австралия и др., защото всичко е въпрос на достъпност. Открихме един прекрасен СПА комплекс край Варна и той се посещава масово от чуждестранни туристи, които идват за по няколко дни във Варна по линия на културно-развлекателния туризъм. С тези полети все повече стават посетителите през пролетните, есенните и зимните месеци във Варна. В това отношение като дестинация сме длъжни по отношение на събитията. Трябва да измислим повече и по-интересни събития и културни мероприятия. Туристите идват във Варна като в непознат град. Повечето от тях са били в големите европейски градове и покрай този шум положителен, който се вдига като център на председателството на Европа, проявяват интерес към София, Пловдив и Варна. Трябва обаче да помислим за разнообразяване на културните събития. Ето сега напролет имаме кулинарен фестивал "Храна и вино", есента имаме изложения и също могат да са обект на посещения. Трябва да кипи живот, за да привлечем туристи. Ще дам за пример Бургас, който има няколко много сполучливи находки в това отношение. Говоря за пясъчните фигури, които правят в началото на сезона и есента. Всяка година са на различна тематика. Трябва и ние да мислим за нови събития. 

Успя ли Варна-Европейска младежка столица да допринесе за привличането на повече млади хора от цял свят като туристи тук?

- Проблемът е в това, че не останаха трайни събития, които да се провеждат всяка година. Да, тая година покрай мероприятията на тази инициатива дойдоха млади хора от чужбина. Но ние трябва да мислим кое от всичко направено може да стане традиционно и ежегодно, за да има траен ефект. Някой от спортните младежки събития, събития свързани с новите технологии, върху които се акцентираше, трябва да станат традиция, за да има ефект.

- Какви са очакванията на бранша от лятото, което предстои? Доволни ли сте от лятото на 2017-та?

- Бизнесът е доволен. 2016-а беше много силна година. През 2017-а Турция започна да си възстановява като основен конкурент позициите. Имаше известни притеснения дали ще можем да задържим тези, които постигнахме през 2016-а. Оказа се, че не само ги задържахме, ами отбелязахме малки ръстове. Приходите от нощувки нараснаха с 10%, като самите нощувки са нараснали с 2%. Това е положително, тъй като се оказа, че от една нощувка сме получили повече приходи. Бизнесът е подходил по-разумно. На база на силната 2016-а е завишил нормално цените и е използвал високата конюнктура, за да получи от един нощувал по-висока печалба. Може би има и лека смяна на клиентелата към по-високо качество и то в по-качествените обекти. Негативна тенденция се очертава съкращаването на средния престой. Нощувките са нараснали с 2%, но пренощувалите лица са нараснали с 4 %, което значи един човек е стоял по-кратко. Това не е добре, защото има повече разходи за бизнеса и по-трудно се предлага качествен продукт. Това пък от друга страна е свързано с нискобюджетните компании. Те карат туристи, които остават за броени дни. Очакванията за 2018 г. са добри, ако съдим и от предварителните записвания. Резервациите до момента са добри. Много хотелиери са резервирали 60% от пълния обем нощувки, които са направени миналата година. Все още има време, за да се постигне обема от миналите две години. Затова се очертава добър сезон.

- Какво се прави за решаване на проблема с кадрите в туризма, с който се сблъскваме всяко лято?

- Проблемът с кадрите е много изострен в последните години. Според мен ще стои остро и през 2018 г. и е свързан основно със сравнително ниското заплащане на нашите кадри. Доста по-ниско, отколкото е в конкурентните страни като Гърция и Турция, да не говорим за Западна Европа. Вторият проблем е, че много от обектите са сезонни. При условие, че работиш четири месеца при заплата от 700 лв., а владееш два езика минимум, трудно ще останеш да работиш тук. Обсъжда се сериозно в бранша възможността за увеличаване на заплатите, както и да се оставят най-качествените кадри на целогодишна работа поне на 4 часа през зимата. Имаше добро намерение за прилично увеличение на заплащането, но ето, че се говори за увеличаване цените не електроенергията. Това означава поскъпване на продукти, които формират себестойността на хотелиерския продукт и ако скочи тази себестойност над 10%, това ще е за сметка на бизнеса. Защото не може да вдигаме цените на услугата, след като договорите са сключени предварително.

Работодателските организации се надигнаха срещу този скок на цената на електроенергията. Ако не се случи това при тази благоприятна конюнктура представителите на бранша ще дадат по-високи заплати. Защото няма как да задържим качествени кадри.

Рекламираме ли достатъчно добре Варна като туристическа дестинация според Вас?

- Да, опитваме се да го правим. Ето сега от 24 до 28 януари община Варна ще участва в изложението в Истанбул, това е най-голямото туристическо изложение в Югоизточна Европа. Там ще станат ясни някои индикации. Турция как се представя към момента. На това изложение участват много представители на дестинации конкуренти на България, там са Гърция, Испания, Италия, целия свят даже. Община Варна участва годишно в над десет важни изложения. На тях сверяваме часовника. В разговори се обменя основна информация за това, което се случва.


Виж коментарите (2)
Още новини от Новини от Варна:
Стотици варненци се включиха в кампанията за почистването на град...
Варна е вторият най-скъп град за жилищни имоти
Кметът Благомир Коцев даде сериозно обещание на министъра на тури...
Слънце и температури до 17 градуса за Варна днес
Варненки "гадаят" през социалните мрежи срещу 230 евро на сеанс
Кметът Коцев почете 109-ата годишнина от Арменския геноцид


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).