Институтът за пазарна икономика се обърна към председателя на Народното събрание и други политици, разпращай становище относно доходите на медицинските специалисти.

"Фокус" публикува текста на становището:

Във връзка с внесения от група народни представители проект на решение на Народното събрание за предприемане на действия за трайно повишение на доходите на медицинските специалисти, бихме искали да изразим следното становище:

ИПИ отдавна работи за намиране на решения на проблема с недостига на медицински специалисти в България, особено що се отнася до критично ниския брой на медицинските сестри. Данните показват, че за последните десет години България е "изгубила“ 10% от медицинските сестри. Броят на сестрите спрямо населението е един от най-ниските в ЕС. Съотношението на медицински сестри спрямо лекари вече е под 1:1, или повече от два пъти по-ниско спрямо средната стойност в ЕС. Най-голям е проблемът в болничната помощ, като част от болниците в България не успяват да привлекат достатъчно на брой медицински сестри, за да осъществяват нормално текущата си дейност. Това се отразява негативно на качеството на здравните услуги, предоставяни на пациентите; на условията на труд на медицинските специалисти; на мотивацията им за работа; на нивата на стрес, води до претоварване и грешки. До момента опитите на държавата да реши проблема са безрезултатни. Предложенията на ИПИ могат да бъдат разгледани в нашето изследване "Десет решения на проблема с недостига на медицински сестри“, достъпен на уебсайта на института.

Както правилно е отбелязано в мотивите на представения проект на решение  възнагражденията на медицинските сестри, акушерки и млади лекари са в основата на проблема с недостига. Пазарните стимули, които диктуват естествено нарастване на заплащането за онези професии там, където има ниско предлагане на труд, не работят в достатъчна степен в здравеопазването. Поради това ИПИ подкрепя политика за осезаемо и адекватно повишаване на възнагражденията на тези групи медицински специалисти. Считаме, че по-доброто възнаграждение ще доведе до по-голям брой медицински специалисти по здравни грижи, повишен интерес към професията, намаляване на претоварването на наличните екипи и общо подобряване на условията на труд. Запознахме се и с получените в комисията становища и съвсем естествено виждаме преобладаваща подкрепа за мерките в проекторешението, въпреки частичната съпротива от страна на съсловните организации към предприемането на действия, насочени към отделен сегмент  медицински специалисти.

Същевременно бихме искали да отбележим нуждата от по-задълбочен анализ на предложенията за увеличение на възнагражденията, поне в следните насоки:

– В проекта на решение липсва финансова обосновка за това колко ще струва на бюджета увеличението на възнагражденията на медицинските сестри и акушерки до 90% от средната работна заплата за страната, а за лекари без специалност – 125% от нея. По наши оценки само за увеличение на брутното възнаграждение на всички медицински сестри до целевата стойност ще са необходими между 250 и 300 млн. лв. годишно. Източникът на този ресурс може да бъде както държавния бюджет, така и бюджета на НЗОК. Категорично не подкрепяме идеята на някои съсловни организации за увеличаване на здравната вноска за финансиране на тези възнаграждения (или на други разходи). По наша оценка в системата е наличен достатъчен ресурс при поддържане на ефективност на разходите и финансова дисциплина.

– Липсва яснота за механизма, който ще гарантира, че средствата, предвидени за увеличение на възнагражденията, ще стигнат именно до сестрите, акушерките и лекарите без специалност. Наблюдавали сме поне няколко неуспешни опити да се увеличат възнагражденията на медицинските специалисти по здравни грижи досега през промяна в остойностяването на клиничните пътеки или през опити да се договарят минималните нива на възнаграждения в колективния трудов договор.

Използването на механизма на увеличение на минималните заплати е възможно, но то засяга всички заети на съответната позиция в лечебните заведения в страната. Това от своя страна ще постави в риск част от лечебните заведения за болнична помощ.Фиксирането на минималната заплата за медицински сестри, акушерки и лекари без специалност към минималната работна заплата за страната по предложението на КТ "Подкрепа“ може да доведе до освобождаване на медицински специалисти до здравни грижи от лечебни заведения, които не успеят да покрият законовия минимум в някои региони на страната, където местният пазар на труда се характеризира с по-ниски средни възнаграждения. Спорно е доколко нивата, предложени от синдикатите (2,5 пъти за медицинските сестри и акушерките и 3,5 пъти за лекарите без специалност) отговарят на икономическите условия. В тази връзка предлагат ли синдикатите да се фиксират и възнагражденията и на лекарите със специалност? Ами на останалите медицински специалисти в системата?

– Липсва яснота за времевия ангажимент. В проекта на предложение се споменава началната дата – 01.06.2025 г., от която заетите във второстепенните разпоредители към МЗ и заетите в ясли и детски градини да получат увеличение на минималните възнаграждения до съответно 90% и 125% от средната работна заплата, но не и тези, работещи в общинските болници.

Проектът предвижда още разработване на мерки и действия за увеличаване на минималното основно възнаграждение на всички медицински сестри и акушерки до 90%, но не и на младите лекари без специалност. На трето място се предвижда разработване на средносрочна и дългосрочна стратегия за повишаване на възнагражденията на всички изброени категории медицински специалисти.

Времевият хоризонт на всяка от тези мерки и целта, която се преследва, са объркващи. Според нас такова значимо увеличение за конкретните видове специалисти трябва да бъде много ясно разписано – както времево, така и с конкретни източници и стойности.

ИПИ е на разположение за дискусия и сътрудничество по тази и други теми, свързани с реформи в сектор Здравеопазване.