От Съюза на инструкторите във Варна настояват спешно да бъдат отпуснати поне две допълнителни бройки за изпитващи към ДАИ, за да бъде овладян хаоса с дългото чакане за изпит на курсистите, предаде репортер на
Varna24.bg.
Проблемът бе представен днес от Националния съюз на превозвачите и представителите на браншовата организация. Към този момент имало само 5 изпитващи във Варна, а през 2016 г. на изпит са минали 22 500 кандидат-шофьори в морския град. За сравнения беше даден Пловдив, където курсистите били само с 4000 повече, а изпитващите били 9.
След въвеждането на новите правила за провеждането на изпитите в отделни кабинки, на един изпит във Варна в сградата на ДАИ можело да се явят до 12 човека, докато досега в залата за решаване на листовки влизали по 23-ма. Налагало се кандидат-шофьорите да чакат с месеци, докато им дойде реда да се явят на изпит за книжка. Това провокирало напрежение сред 42 фирми, които предлагат шофьорски курсове във Варна чии курсанти да се явят по-напред на изпит. Отделно от това младежите често забравяли наученото и губели уменията си докато чакат.
Към момента всяка от фирмите, предлагащи обучение във Варна, има между 20 и 40 човека, които чакат за провеждане на изпит, сподели Маргарита Калинова от Съюза на инструкторите във Варна. Освен това през 2017 г. на задължителни изпити подлежали и таксиметровите шофьори, които са хиляди във Варна и се очаква това да нагнети допълнително напрежение с провеждането на изпитите.
"Държавата заяви, че ще изпитва всички, но не се ангажира с разкриването на нови кабинети и нови бройки. Проблемът е социален. От глоби и такси годишно се събират над 250 млн.лв., а няма пари за кабинети и щат", коментира Максим Петков от Националният съюз на превозвачите във Варна.
Затова от бранша настояват да бъдат отпуснати на граждански договор поне още две бройки на изпитващи, а кабинетът на ДАИ да функционира и в съботните дни, когато се налага.
Инструктори припомниха, че според нормативните разпоредби през 2006 г. например курсистите е трябвало задължително да се явят на изпит в срок до 5 дни след приключване на обучението си, а изпитващите обикаляли по фирмите и там провеждали изпитите си. Това правило е вече отменено и хаосът в системата е пълен, гневят се хората от бранша.
Те очакват скоро страната ни да развие и кандидат-шофьорски туризъм, тъй като у нас обучението било най-евтино в Европа. Докато в България срещу 650 лв. можеш да станеш шофьор, по света взимането на книжка струвало около 2000 лв. За пример беше дадена Норвегия, където курсът струвал 10 000 лв., а обучението траяло една година.