Кампания "Зона с 30 км/ч в града" на ул. "Преслав" в творческия квартал на Варна – "Таляна"

Автор: Пламена Николова
Коментари (0)
14:05 / 15.08.2019
1829
Кампания "С 30 км/ч в града" ще се проведе в квартал "Таляна" по случай Деня на Варнa. Тя цели популяризиране на модели на безопасност на движението по пътищата, особено в централните части на града, където се наблюдава по-висока концентрация на инциденти между пешеходци и превозни средства.

ЗОНА 30 км/ч представлява зона за успокоено движение, където хората могат да се придвижват удобно и безопасно, било то пеша или с колело, а решението е удачно и за децата, младите и възрастните хора и хората с ограничена мобилност. Качеството на средата и безопасността на пешеходците са от решаващо значение.

Според информацията, предоставена от МВР - Пътна полиция, това е “Една ефективна мярка за намаляване на пътнотранспортните произшествия с тежки последици в населените места е изграждането на зони с ограничение на скоростта на движение до 30км/час. Тези зони същественно се различават от останалите пътища в населените места и имат следните характеристики:

- в тях се отделя значителна територия за пешеходци и велосипедисти;

- в зоните се влиза и излиза през ясно означен вход като врата;

- пътищата и прилежащите територии в зоната се проектират по такъв начин, че съдействат за снижение на скоростта;

- използват се различен тип пътни покрития, за да се открояват местата за движение на различните участници в движението."

Въвеждането на това ограничение на скоростта в населените места доказано води до следните ползи:

1. намаляване броя на загиналите и тежко ранените от ПТП, тъй като рискът това да случи при тази скорост е много малък;

2. намаляване на шума;

3. намаляване на вредните емисии;

4. по-бързо и по-безопасно придвижване на уязвимите участници в движението;

5. качеството на живот като цяло също се подобрява с оглед на намаленото ниво на шума, улесненото пресичане на улиците и намаления обем на вредните емисии;

Къде и кога започва да се въвежда “зоната" като инфраструктурно решение?

В момента тази зона е въведена в населените места на по-голямата част от страните на Европейския съюз. В Германия се въвежда през 1980г., в Швейцария през 1989г, във Франция 1990г., във Великобритания 1992г., в Италия 1996г. и т.н. В Германия има изградени над 17 000 зони "30км/час".

В Холандия са обхванати над 30 000км. от уличната мрежа в населените места, което представлява повече от половината от уличната мрежа с потенциал да се преустрои. След въвеждане на “зони 30", вместо разрешените до тогава 50км/час, в Холандия е постигнато намаляване на средния брой на нараняванията с приблизително 25%.

На първата световна министерска конференция по проблемите на безопасността на движението в Москва, редица лектори съобщиха за ефекта от въвеждането на “зона 30" и необходимостта от разширяване на нейното приложение;

В проекта за Стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата на Европа за периода 2011-2020г. на Европейския съюз “зона 30" е записана като стратегическо мероприятие.

В България тази ефективна мярка "3она 30" не се прилага поради липса на нормативна уредба и съответни стандарти за изграждането ù. В този смисъл в проекта за насоки за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата бе записана отделна точка за “Зона 30".

Във всички литературни източници се твърди, че “зоната 30км/час" е едно ефективно и ниско струващо мероприятие, което започва с правилното проектиране на уличната мрежа и градската среда.

ЗОНА 30 в квартал "Таляна"

Квартал "Таляна" беше обособен преди няколко години в централната част на Варна с визията да се развива като район на творческите индустрии. Той беше обект на изследване на пешеходната проходимост в рамките на проект “CityWalk" на Община Варна. В резултат бяха направени препоръки да се вземат мерки за намаляване на предпоставките за транспортни произшествия и за подобряване на достъпността за пешеходци в района. Една от предложените пилотни мерки в проекта е да се приложи ограничаване на скоростта на движение на автомобили до 30 км./ч в целия квартал.

Информационни и образователни кампании от този тип, както и отбелязването на Световния ден без автомобили – 22 септември, се реализират с цел подпомагане на Община Варна в използването на устойчиви модели на градска мобилност. Те предполагат подобряване на пешеходната и велосипедната инфраструктура и на обществената транспортна мрежа в съответствие с целите и принципите, залегнали в ключовите стратегически документи на Европейския съюз.  Един от тях е "Визия 0" на Европейската комисия – стратегически мерки, които да започнат да се прилагат с цел никой да не загива и да не бъде нараняван тежко при използване на пътната мрежа до 2030г. Дългосрочните цели са постигане на устойчива среда и подобряване на политиката на варненските власти с фокус върху развитието на публичните пространства, подкрепа на пешеходността, немоторизирания транспорт и ограничаване на автомобилния трафик.

Ограничението на скоростта до 30 км/ч е доказано работещ начин, чрез който може хора и автомобили да са заедно в града, без той да изглежда като бойно поле.

Да подкрепим прилагането му във Варна!

Виж коментарите (0)
Още новини от Новини от Варна:
Абсурди заради зелената зона във Варна: Ще може ли мъж да ползва ...
Внимание! Голям клон падна и затвори важен булевард във Варна
Ето кога пускат фонтаните във Варна
Кметът на Варна кани партии и коалиции. Вижте защо
Зам.-кмет на Варна разреши затлачен от години казус
Няма да повярвате какво открадна жена от Варненско


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).