Най-честите сигнали, които се подават в РИОКОЗ от потърпевши граждани, са за хранителни продукти с изтекъл срок на годност или пък в срок, но с променени вкусово-обонятелни качества. Второто място на нарушенията се държи от незадоволителната хигиена.
На територията на РИОКОЗ са регистрирани и работят 2687 кръчми. Данните сочат, че съставените за годината актове се равняват на 10,23%.
Добра тенденция е, че по-малко нарушения правят големите хранителни обекти и вериги. Проблемът е с малките заведения, които все още се опитват да минат между капките и не спазват изискванията.
Честотата на проверките на служителите от отдел "Контрол на хранителните обекти" в РИОКОЗ зависи от степента на риск, т.е. по-често се обикалят заведенията с постоянни нарушения. Проверките са до 4 пъти годишно. Под теслата на инспекцията на служителите попадат и хранителните обекти със среден и нисък риск. В тях инспекторите влизат 2 пъти годишно. Винаги обаче може да има извънредни ситуации, които изискват проверка. При откриване на нов обект задължително се прави инспекция, както и при постъпили сигнали и жалби от граждани или по системата за бързо оповестяване за наличие на пазара на храни, опасни за здравето на потребителите - RASSF.
Други чести нарушения, с които се сблъскват служителите на екоинспекцията, са за допускане на работа на лица без лична здравна документация, неподдържането на документи и записи към системата за безопасност на храните (НАССР), разширен асортимент, неотговарящ на материално-техническата база и неизпълнение на предписани мероприятия.
Източник: в. "Черно море"