Обсъждат два варианта при полагането на тръбопровода във Варненското езеро

Автор: Пламена Николова
Коментари (3)
15:35 / 13.01.2021
3235
Два варианта за полагане на тръбопровода във Варненското езеро в частта на фарватера обсъждат специалисти – изкопна или безизкопна, съобщи на брифинг днес зам.-кметът Христо Иванов, предаде репортер на Varna24.bg.

Първият предвижда извършване на хоризонтален сондаж, за да може да бъде прокарана тръбата на съответната дълбочина през специфичния терен на дъното. Другият вариант е осигуряване на оборудване, което може да направи съответния изкоп в този терен. Христо Иванов припомни, че от септември м.г. е възстановена експлоатационната дейност на тръбопровода във Варненското езеро и отпадните води се изтласкват до пречиствателната станция за отпадни води "Варна“. Съоръжението временно бе положено на 25-30 метра западно от мястото, където трябва да бъде изкопана траншеята, заради нехарактерен геоложки състав на дъното. Това бе установено при удълбочаване на фарватера от и за сметка на  ДП "Пристанищна инфраструктура". Дейностите в района бяха временно преустановени, извършени бяха допълнителни геоложки проучвания, които приключиха в края на годината. В момента уточняваме технически варианти за финалното изпълнение на проекта, така, че тръбата да бъде поставена под дъното, на предвидената в проекта дълбочина, поясни Христо Иванов.

Съоръжението е изградено от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и въведено в експлоатация през 2011 г. Предназначението му е да прехвърля отпадъчните води от кварталите "Аспарухово“ и "Галата“ през Варненското езеро в канализационната система и ПСОВ-Варна. Община Варна е предала цялата документация по случая с аварията в езерото на разследващите органи, припомни още Христо Иванов.  

По повод разпространена информация за инцидент на кораб с котва през 2015 г. фактите са следните:

На 16.07.2015 г. корабът Maxal Raise, плаващ под флага на Антигуа и Барбуда, при маневра за излизане от пристанище Одесос ПМБ във Варненското езеро, получава авария в главен двигател. Той отдава аварийно котва, за да бъде спряно неконтролираното му движение в района на транспортиращия тръбопровод в езерото. При това действие котвата е закачила тръбопровода в район извън фарватера на канал 1 в северна посока, т.е. извън зоната, където по-късно става аварийно прекъсване на тръбопровода. Това става ясно от писмо от Морска администрация – Варна, изпратено до Община Варна на 17 юли 2015 г., където са посочени координати на мястото на котвата.

На 17.07.2015 г. Община Варна предявява имуществени претенции към корабопритежателя "Максал рейз“ и към корабния агент "Акватранс“ ООД, за евентуални нанесени вреди на съоръжението. Мотивите са, че ще бъдат необходими средства за отстраняване на котвата или за поправяне на евентуални вреди върху съоръжението.

На 17.07.2015 г. със заповед № В-З-100/17.07.2015 г. на Агенция "Морска администрация“ корабът е задържан.

На 21.07.2015 г. е извършен водолазен оглед,  възложен от ВиК, документиран с видеозапис. Обследван е участък от 100 метра, който е бил видима част от тръбата, около мястото, където е останала котвата. Установено е, че има надирания по тръбата, но тя е здрава и няма технически нарушения по нея. Това бе обяснено на 27 май 2020 г., по време на пресконференция край Варненското езеро, когато инж. Христо Николов, главен инженер на "Хидроремонт ИГТ“, заяви пред журналисти, че котвата е на друго място, извън фарватера и че не е причинила аварията.

На 21.07.2015 г. в Община Варна е представено писмо от "БРИТ глобал спешълити“ за разбирателство, чрез което се обезпечава отговорност за нанесени вреди. Следва издадена заповед В-З-106/21.07.2015 г. за освобождаване на кораба.

През юни 2020 г. – заради ремонта на тръбопровода, Община Варна е уведомила "БРИТ глобал спешълити“, че ще се предприеме действия по изваждане на аварийно отдадената котва и веригата. Не е получен отговор от "БРИТ глобал спешълити“.

През юли 2020г. е извършено изваждане на аварийно отдадената котва и верига, като стойността на извършените дейности е в размер на 26 928.65 лева с ДДС.

На 16.07.2020г. е представена искова молба до Окръжен съд- Варна за възстановяване на направените разходи от Община Варна, както и за  водолазните дейности - в размер на 1717.67 лв към ВиК- Варна.

Виж коментарите (3)

Още по темата (57):
18.01.2024 Съдът насрочи разпоредително заседание по делото за замърсяването на Варненското езеро
04.12.2023 Иван Портних: Не съм построил тръбопровода в езерото, ще съдействам на правосъдието
04.12.2023 Повдигнаха обвинение на Портних: До 10 години затвор грозят бившия кмет заради замърсяването на Варненското езеро
22.11.2023 Кметът Благомир Коцев се захваща с тръбата във Варненското езеро
15.04.2022 Иван Портних: Промяната за Варна е спряното развитие на града
15.04.2022 Портних за обвинението: Нито съм избирал изпълнител, нито съм строил, защото тогава не съм се занимавал с политика 
Още новини от Новини от Варна:
Внимание! Голям клон падна и затвори важен булевард във Варна
Ето кога пускат фонтаните във Варна
Кметът на Варна кани партии и коалиции. Вижте защо
Зам.-кмет на Варна разреши затлачен от години казус
Няма да повярвате какво открадна жена от Варненско
Великденско яйце радва варненци в Морската градина


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).