В нова административна сграда в първия извън София съвременен бизнес парк Славчев наблегна на възможностите, появили се пред крайните клиенти, на среща с местната бизнес общност под мотото "Управление на промяната" и с участието на консултантите по наемане на персонал Adecco и Deloitte Bulgaria.
Инициативата под името Varna Connects е продължение на срещите Colliers Connects, започнали по-рано тази година, и цели да стимулира взаимодействието между различните бизнеси и разпространението на добри практики. Въздействията на икономическата криза, но и възможностите, които тя предполага, този път бяха на предно място в дневния ред.
Промяната може да е свързана с намаляване на офис площта за сметка на по добрата локация, намаляване на общите разходи, осигурени паркоместа, по-добри вътрешни комуникации и в резултат на това по- добър корпоративен имидж, каза Антон Славчев. "Все още има много фирми, които работят в неефективни офиси, енергоемки, с много неизползваеми площи, с недобра локация", посочи той.
Ръст в предлагането на офиси във Варна през тази година, макар и с доста по-умерени темпове в сравнение с 2008 г., отчита Colliers. През първата половина на годината той е 10%, или 14 300 кв.м, представени в сравнително малки по размер проекти, разположени главно в периферията на града.
Бизнес центърът "Комфорт" в идеалния център и "Европа офис център" край летището са сред завършените проекти през периода, които формират новото предлагане. Същевременно свободните офис площи също отбелязват ръст от 17 до 22%. Това води и до натиск върху офертните наемни нива, като се отчита спад в наемите от над 20% при офиси клас А в централната част на Варна, до 18% в широкия център и 8% в периферните райони. Завършването на бизнес центъра "Лендмарк" и очакваното приключване на строителството до края на годината на офис сградата "Централ пойнт", а по-късно и на "Варна тауърс" ще увеличат офис площите с още 26 900 кв. , което при сегашната икономическа ситуация ще доведе до нарастване на незаетостта в сектора в града и нов спад на наемите, особено при проекти, които не покриват основните пазарни изисквания, смятат от Colliers International.
Промяната и адаптирането на бизнес стратегиите към настоящите, нови пазарни условия в страната е сигурният фактор за оцеляване и стабилизиране на дейността на всяка фирма, коментират още консултантите.
"Много важно е да се обърнем назад, да преценим с какво разполагаме и как да го направим по-добро", смята Людмил Гърков, старши мениджър "Управленско консултиране" в "Делойт България". Необходимо е да се прецени мащабът, ефективното използване на ресурсите и да се акцентира върху отчетността, смята той. Много е важно да се задават правилните въпроси: жизнеспособен ли е моделът на управление, правилни ли са целите, кога искаме да сме печеливши - днес или дългосрочно, визията за промяна споделена ли е в екипа.
Според Гърков има два ключови фактора за ефективно управление на промяната. Първият е комуникацията - ясна, точна и честна с всички нива. На второ място е човешкият фактор, който е двигател на процесите и трябва да е мотивиран.
При управлението на промяната е много важно всички хора да вървят заедно, в една посока. Освен това трябва да има ясна стратегия и визия какво ще се случи след промяната, подчерта изпълнителния директор на "Adecco България" Ивайло Славов.
Според него на пазара на труда във Варна се забелязват някои обезпокояващи тенденции. Една от тях е, че много от фирмите съкращават регионалните си представителства, намаляват състава им и редуцират хората, които работят в тях, каза Ивайло Славов.
Офисите са тясно свързани с трудовия пазар, защото създаването на работни места поражда запълване на капацитетите на съществуващите и поява на необходимост от нови площи, а намаляването им оставя сградите празни и създава несигурност в приходите на собствениците.
Славов каза, че добрата новина е, че има и положителни тенденции, и клиенти, които имат бизнес планове за Варна. Това са оператори на центрове за приемане на обаждания и изнасяне на бизнес процеси и услуги в области като информационните технологии и комуникациите, които планират разрастване в региона, допълни той. Към секторите от икономиката, които в момента са стабилни, той посочи фармацията, където реално няма спад.
Другият е търговията на дребно в сегменти като супермаркети, вериги за стоки за бързо потребление. Като цяло всичко, свързано с храна напитки и стоки за бита, е стабилно, подчерта Славов. Това се дължи на все още недобре развития ни пазар, навлизането на нови инвеститори и очакването на нови играчи на пазара.
Източник: в."Строителство градът"