Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
От КАТ Варна ни съветват как да се движим безопасно през зимата
Автор: Екип Varna24.bg 12:18 / 26.11.2015Коментари (0)696
© Varna24.bg
Продължава традиционната акция "Зима", която изостря вниманието на водачи и пешеходци, участващи в движението по пътищата на България през зимния сезон, към тяхното безопасно поведение и шофиране, както и към толерантността им на пътя.

Тази година тя беше организирана в три етапа. В първия етап вниманието на пътните полицаи беше насочено приоритетно към спазване на законовите изисквания от страна на велосипедистите и на водачите на превозни средства с животинска тяга. 

През втория акцентът беше поставен върху правилното поведение на пешеходците на пътя и на водачите на моторни превозни средства спрямо тях. 

В рамките на последния трети етап фокусът пада върху водачите на моторни превозни средства и техническата изправност на автомобилите, както и готовността им за движение в зимни условия. 

Краят на тази седмица 27 ноември е определен като Ден без жертви водачи и пътници в моторни превозни средства.
Във връзка с акцента на третия етап служителите в сектор "Пътна полиция" при ОДМВР - Варна съветват водачите да не пестят средства за пълната изправност на автомобила през зимата.

Светителната система на автомобила трябва да е в пълна изправност. Ако фаровете не са правилно регулирани и светят ниско, платното ще бъде осветено на по-късо от необходимото разстояние. Това многократно увеличава риска в последния момент да бъде забелязан пешеходец, каруца, велосипед или друго превозно средство без сигнализация и да бъдат блъснати.

Водачите непременно трябва да си осигурят подходящи за сезона гуми. От стабилността на автомобила на пътя зависят живота на водача и живота на хората, които се возят в него.

Амортисьорите са крайно важни за стабилността на автомобила, особено по неравни настилки и на завои и затова трябва да бъдат прегледани от опитни механици. Ако амортисьорите вече не са ефективни, трябва да бъдат подменени. Внимание трябва да се обърне на състоянието на акумулатора и спирачната течност.

Желателно е да се подменят остарелите и втвърдени пера на чистачките; водачите да се снабдят с вериги за сняг, които да са в багажника до края на зимата; да бъде проверена изправността на отоплението и на устройството за измиване на предното стъкло, както и на това за подгряване на задното. 

Резервоарът за измиване на предното стъкло трябва да бъде зареден с незамръзваща течност; концентрацията на антифриза в охладителната система също трябва да бъде проверявана.

При превключване от дълги на къси светлини преди разминаване с насрещен автомобил скоростта трябва да бъде намалена дотолкова, че да може да се спре в случай, че има препятствие, превозно средство или човек пред автомобила. 

Преди разминаване с насрещно движещ се автомобил водачите попадат в т. нар. "тъмна зона". В нея видимостта е на съвсем късо разстояние пред автомобила.

Възможно е именно в тази зона да се движи човек, каруца или да има неправилно спрял, аварирал или несигнализиран автомобил и да се попадне в критична ситуация или пътна злополука. 

Ако преди разминаване водачът на насрещно движещия се автомобил превключи от дълги на къси светлини прекалено отдалече (на повече от 150 метра разстояние), водачите не трябва да превключват веднага на къси светлини. Това ще ги постави в ситуация да се движат на къси светлини в т.нар. "тъмна зона" в доста дълъг участък, което увеличава риска от пътен инцидент.

При пътуване по тъмно с автомобил водачите трябва да бъдат в очакване за това на платното да се намират: пешеходец, който се движи неправилно, отдясно по платното, а не по банкета, при това трудно забележим, с тъмни дрехи; неправилно движещ се, криволичещ колоездач без светлоотразителна жилетка, чийто велосипед е без изправен фар и без светлоотразители. Голяма е вероятността да застигнете каруца, почти незабележима поради липсата на фенер и светлоотразители или пък със закрита от товара светлоотразяваща сигнализация.

Трудно видими обекти може да се срещнат не само в населените места, а и по пътищата между тях, дори твърде далече от селищата, включително и по първокласните пътища, където движението на пътни превозни средства с животинска тяга е забранено.

Ако преди разминаване с насрещни автомобили водачът е заслепен от техните фарове се налага непременно намаляване на скоростта до момента на разминаването и даже малко след него. Само с такова "презастраховане" се осигурява необходимата безопасност при намалената видимост.

Препоръчително е винаги да се избира такава скорост, която да позволи да се реагира и спре, без водачът да загуби контрол над автомобила в осветяваната от фаровете зона.
 
Край спирките на автобуси, тролейбуси и трамваи е най-голяма вероятността пред автомобила внезапно да се появи забързан или тичащ пешеходец, който не се е огледал, преди да пресече. Слизащите от превозните средства на масовия градски транспорт много често пресичат, без да се огледат.
Когато настилката е хлъзгава (мокра, заснежена или заледена), в районите на спирките движението трябва да е още по-бавно. 

Добре е преди спирката скоростта плавно да бъде намалена и максимално да се увеличи страничната дистанция от заобикаляния спрял автобус, тролейбус или трамвай.

При управление на автомобила по хлъзгава настилка, покрита с утъпкан заледен сняг, при застигане на пешеходци, които вървят по платното поради непочистени от снега тротоари, водачите трябва отдалеч плавно да намалят скоростта и да увеличат максимално страничната дистанция при заобикалянето им.

Децата и възрастните често навлизат внезапно на пешеходните пътеки, като не са преценили реално скоростта на приближаващия автомобил и възможността на водача да спре. Всяка зима има нещастни случаи със загинали при злополуки деца, блъснати от автомобили, когато са се пързаляли по наклонена улица и внезапно, при невъзможност да спрат, са излезли с шейни пред движещи се автомобили на кръстовище в края на своята "писта".

Когато вали дъжд и на пътя се образуват големи локви, е налице опасност от попадане в т. нар. аквапланинг. При него гумите не успяват да отведат водата, която се намира между тях и асфалта. Пред гумите се събира вода. Когато налягането на водата надвиши това на гумите, те губят контакт с пътя и колата започва да се плъзга. Слоят вода се превръща в пързалка, а автомобилът не може да спре, ускори или завие. В резултат на това колата може да поднесе, да се завърти или да излезе от пътя. Аквапланингът се появява при много вода на пътя, движение с висока скорост и изтрити грайфери на гумите.

Препоръчително е често да бъдат проверявани гумите и тяхното налягане; износването им и дълбочината на протекторите.

В късна есен, сутрин много участъци от пътищата се покриват със слана или скреж. В районите около водните басейни може изведнъж да се попадне в мъгла. Гъстата мъгла и заскрежаването на дърветата в студено време вече е предупреждение, че върху платното може да се е образувал тънък слой поледица. Участъците върху мостовете се заледяват най-рано от цялото протежение на пътя и поради специфичните въздушни течения.

Дори при сух път настилката на мостове е възможно да бъде покрита с тънък и трудно забележим лед. Още по-голяма е вероятността от това, ако в момента има мъгла и температурите са ниски. 

Препоръчително е движението в тези участъци да е предпазливо. Дистанцията от автомобила отпред трябва да се увеличи и не трябва да се предприемат изпреварвания.
Когато при отрицателни температури настилката е суха, автомобилът не трябва да се управлява с максимално разрешената скорост, тъй като има голяма вероятност на северен склон, в гориста местност, на сенчест участък, изведнъж водачът да попадне върху заледена настилка. Там снегът и ледът се запазват много по-дълго от участъците, огрявани от слънцето през деня. 
 
Опасно е се задействат рязко спирачките и да се отнема изведнъж газта, защото може да се стигне до загуба на управление на автомобила.

При попадане върху лед е важно да се запази самообладание и плавно да се намали скоростта с помощта на двигателя, при включена предавка.

При първите снеговалежи се получават големи затруднения за движението, образуват се колони, понякога се налага водачите и спътниците им да престояват с часове в задръствания. Затрудненията се дължат основно на неподготвени за зимата автомобили, с износени и неподходящи за сезона гуми, без вериги против буксуване. Мнозина бедстват в студа и заради това, че са потеглили с недостатъчно гориво, без подготовка за усложнения на метеорологичните и пътни условия. 

Опитът показва, че през зимата трябва да се тръгва на път с пълен резервоар, с топли дрехи, храна и вода за всички в автомобила. 

Ако се предвиждат обилни снеговалежи, ако автомобилът не е добре подготвен за зимни пътувания, както и ако опитът на водача зад волана при зимни условия е недостатъчен и няма резервен по-опитен водач, по-добре пътуването да бъде отложено, ако то не е крайно наложително! 

Ако автомобилът закъса или се повреди, пътниците не трябва да излизат и да се движат около него, защото рискуват да бъдат блъснати от преминаващ автомобил. 

Ако бъде застигната дълга неподвижна автомобилна колона на заснежен път и при снеговалеж и по всичко личи, че има неизвестни затруднения в началото на колоната, да не се проявява нетърпение, всички водачи трябва да изчакат движението да се нормализира. Причината за колоната може да е катастрофа, закъсали автомобили или регулярно технологично спиране на движението от пътната полиция и пътните органи за разчистване на участъка. Често шофьори на автомобили с по-висока проходимост не изпълняват разпорежданията за ненавлизане във временно затворен участък заради снегонавявания, не след дълго закъсват и се налага за тяхното изтегляне да се отклонява почистващата техника.

При образували се колони на магистралите поради временно спиране за разчистване на снега или закъсали автомобили, е недопустимо навлизането и спирането в аварийните ленти - така се блокира достъпа на автомобили на полицията, пътните служби и Спешна помощ.

 









Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Бум на коклюш в България
Парламентарни избори 2024
Лято 2024
Гергьовден 2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: