Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Отписа ли Зодиак 13-те пленени български моряци?
Автор: Екип Varna24.bg 13:34 / 06.05.2010Коментари (0)4109
©
Пирати - тази дума като че ли остана малко забравена на фона на операциите на МВР със звучни имена, политическите скандали и престрелки, и меренето на рейтингите на отделните политици. Като че ли никой в страната не се сеща вече пети месец, че 13 български граждани продължават да са с неизвестна съдба в плен на сомалийски пирати на борда на два кораба „Сейнт Джеймс парк" и „Ейшън Глори". По правило още от предишните подобни случаи на отвличане на български моряци в Сомалия темата занимава медии и властимащи няколко седмици, след което като че ли всички забравят, че някъде по света българи са заложници, лишени от елементарни човешки условия на живот.

Всъщност в последните месец-два информация къде вярна и къде не за съдбата на българските моряци, пленени в Сомалия, изтичаше повече от руски и украински сайтове и журналисти. В същото време това, което единствено се тиражира у нас като информация за съдбата на двата кораба с българи на борда, пленени в Сомалия, е, че се водят преговори. Тук е добре да припомним, че при предишния такъв случай с плавателния съд „Маласпина касъл", също отвлечен от пирати в Сомалия, целият проблем бе решен за близо месец, след което моряците бяха освободени. Сега вече пети месец двата кораба „Сейнт Джеймс парк" и „Ейшън Глори" са в плен, а причината за дългия им престой в сомалийските пристанища не е много ясна. От фирмата мениджър на двата кораба „Зодиак" обясняват, че проблемът вероятно е в скъпия товар на автомобиловоза „Ейшън Глори" - леки коли за Саудитска арабия.

Каква е тогава причината за забавянето на преговорите и на другия кораб „Сейнт Джеймс парк". Неговият товар не е толкова скъп, а собственикът пак е един и същ.

Дали въобще се водят преговори - това съмнение изказаха на няколко пъти и български, и чужди морски експерти пред различни интернет издания, най-често руски и украински. От „Зодиак" бяха категорични, че подобни твърдения са безмислици и дори посъветваха роднините и близките на моряците да не четат такива информации в интернет. Това обаче не реши проблема на 13-те българи в Сомалия. А информациите, че плавателните съдове са в окаяно техническо състояние и моряците ни са останали почти без храна започват да звучат все по-достоверно на фона на неизвестността, която идва от източния африкански бряг.

В ефира на Дарик, Ваня Тенева - съпруга на готвача на отвлечения "Сейнт Джеймс парк" Светлозар Тенев разказа, че моряците ядат изгнил ориз и брашно, които пиратите им дават. Според моряците от кораба фирмата-собственик на плавателния съд „Зодиак" отказвала да преговаря с пиратите. В края на месец април свършило и горивото на кораба. За да не умрат от глад, българските моряци ловели риба, с която се изхранвали. Храната на борда свършила още преди месеци.

Броени дни преди началото на 2010 година сомалийските пирати отвличат танкера „Сейнт Джеймс парк". Корабът пътува от Испания за Тайланд и на борда му има петима български моряци - Светлозар Тенев, Емил Дянков, Николай Колев, Ивайло Русев, Стефан Ангелов. И петимата ни сънародници са наети от фирмата „Зодиак шипинг", която е собственик и мениджър на плавателния съд. В първите часове след отвличането естествено се правят аналогии с последният подобен случай - този с кораба „Маласпина касъл", който беше отвлечен с почти изцяло български екипаж. В този случай проблемът беше разрешен след близо месец, а всички български моряци се завърнаха живи и здрави у дома. Вместо това, обаче, само пет дни по-късно - на 1 януари, друг кораб пак с българи на борда - автомобиловозът „Ейшън Глори", и пак на същата фирма „Зодиак", беше похитен от сомалийските пирати.

Този път експертите говореха, че стоката, превозвана от този кораб, е доста по-скъпа, а именно - корейски леки автомобили, карани за Саудитска Арабия. На борда на „Ейшън Глори" също имаше българи - 8, начело с капитана Велико Великов. По ирония на съдбата именно той на няколко пъти е разказвал пред свои познати, че не се бои от пирати. Веднага след като става ясно, че два кораба на „Зодиак шипинг" са в плен на пиратите, от фирмата започват да търсят начини за преговори със сомалийските корсари. Това обаче е трудно, тъй като все още не е ясно дали и двата кораба са в плен на едни и същи хора - според информация на международни източници пиратските кланове, които отвличат, са няколко. В крайна сметка се оказва, че в действителност вероятно двата плавателни съда с български моряци на борда са отвлечени от различни кланове, които се занимават с пиратство, а преговорите за откупа и свободата им ще продължат дълго.

Експерти предположиха преди време пред Дарик, че вероятно преговорите ще приключат до средата на март или най-късно до началото на април. След това би следвало парите да бъдат хвърлени от прелитащ ниско самолет или хеликоптер и корабите „Сейнт Джеймс парк" и „Ейшън Глори" да бъдат освободени. Това обаче не стана. Последната информация, касаеща живота и състоянието на 13-те българи излезе преди броени дни. Според нея отвлеченият кораб „Ейшън Глори", на който има български моряци, е останал без една от котвите си, а цялото техническо състояние на машините е критично. Информацията беше изнесена от комисаря за защита на правата на човека от парламента на Украйна Нина Карпачова след среща с близките на моряците. Тя е заявила още, че Украйна ще предприеме стъпки за защита на правата на сънародниците си. Според украински медии пиратите държат всички моряци на мостика през деня и нощта. Ужасните жеги достигат до 40-60 градуса по Целзий, а храната на борда свършила още в средата на март. Моряците разчитали на милостинята на пиратите. Ситуацията се усложнявала и от факта, че корабът е с повреден генератор и няма питейна вода. Пленените моряци били принудени да използват техническа вода, в резултат на което повечето от тях са получили нарушения в храносмилането. На борда няма и лекарства, посочи още Карпачова. По думите й котвата е загубена при една от акциите на пиратите, не е ясно и какви са запасите от гориво.

За да бъдем максимално точни обаче се свързахме с управителя на фирмата „Зодиак", наела моряците във Варна, капитан Продан Раданов. Пред Дарик той заяви, че има информация, че и в момента се водят преговори. Проблемът, според капитан Раданов, бил в това, че за пръв път два кораба са собственост на една и съща компания и вероятно това е увеличило доста размера на исканата сума. Управителят на „Зодиак" съобщи още, че по информация от централата на фирмата в Лондон моряците и от „Сейнт Джеймс парк" и от „Ейшън Глори" са добре и се намират на борда на двата кораба в сомалийско пристанище.

Ето какво разказа пред Дарик капитан Раданов.

Kапитан Раданов: Това, което публикуват на сайта, по него се водят преговори.

Защо при други кораби преговорите приключват толкова бързо, а при тези два кораба се бавят толкова много?

Kапитан Раданов: Не мога да ви кажа, мога да ви дам само предположение - че една и съща компания има два кораба. Досега такъв случай не е имало. Нямам представа за цената, но това за мен е единственото предположение.

Информациите, които излизат по руските сайтове...

Kапитан Раданов: Спрях да ги чета, защото досега всичко, което е излязло, не се е потвърдило. И за капитана имаше, и за престрелки имаше, и за какво ли още не. Може да има нещо, но не ги чета, защото за мен е безсмислено. Това е информация, която няма как да се провери, само можем да гадаем и да ни обърква повече.

Каква ви е информацията за състоянието на хората?

Kапитан Раданов: Живи и здрава са до момента. Колко са здрави, това е отделна работа. Времето е доста и при всички положения има някакви лишения, казват, че са здрави.

Те къде се намират - на борда на корабите или на брега?

Kапитан Раданов: На борда, поне такава е информацията.

И така до момента не е много ясно каква точно е съдбата на 13-те отвлечени в Сомалия българи. Няма яснота и кога ще приключат преговорите и с какъв край. В същото време, според световната статистика, 2009 година отбелязва рекорд по пиратски нападения. В световен мащаб са извършени близо 350 атаки, от които над 170 са дело на сомалийски пирати. Похитени са над 40 плавателни съда, а 639 души са взети за заложници. По неофициални данни на сомалийските власти около 12 хиляди души са в "пиратския бизнес", който носи печалби от милиони долари, платени като откупи. Само за справка това е около една втора от числеността на българската армия. Да се извърши операция на международните сили на сушата обаче е доста трудно, тъй като за това е необходимо решение на най-високо ниво. Практиката обаче показва, че всяка отделна държава се грижи основно за собствените си хора и кораби, и рядко се интересува от пленени моряци от чужди националности.

Експерти прогнозират, че проблемът с пиратите ще се задълбочи, ако не бъде атакуван със затягане на мерките за сигурност и изправяне на виновните пред съда. Всъщност за пръв пъти Сомалийските пирати попаднаха в светлината на прожекторите преди години, когато направиха най-големия удар в историята на морското разбойничество, отвличайки саудитски супертанкер, натоварен с петрол на стойност 100 милиона долара. След това морските разбойници не се посвениха да ударят и кораб на една от най-мощните държави в Европа - Украйна. Пиратите привлякоха вниманието и когато плениха украински товарен кораб, превозващ огромен военен товар, включително 33 танка. Всички случаи обаче приключиха не с военна намеса на съответната засегната страна, а с преговори и плащане на откуп.

Всъщност безредиците и анархията в Сомалия започват през далечната 1991 г., когато военните свалиха бившия диктатор Мохамед Сияд Баре. Това доведе до вълна от незаконен риболов и изхвърляне на токсични индустриални отпадъци в сомалийски води от чуждестранни кораби от Азия и Европа. Това стана възможно заради липсата на каквато и да е власт в държавата, годна да протестира срещу тези действия. Към края на деветдесетте години на миналия век местни рибари и доброволни бойци сформираха групи, наречени с имена като "Сомалийска брегова охрана" и "Национална доброволческа брегова охрана", които прогонваха или задържаха кораби от Южна Корея, Италия, Испания, Тайланд и други държави. Все още обаче пиратството не бе на мода в тази част на света. Постепенно, виждайки колко е лесно да се плени кораб, тези патриотични групи се превърнаха в пиратски банди, като впоследствие усъвършенстваха методите си на действие, станаха по-дръзки и разшириха обхвата на нападенията.

Експерти разказват, че тактиката на пиратите обикновено е една и съща от много време насам. Понякога пиратите стрелят над носа на нападнатия кораб, за да уплашат моряците. Често екипажът на нападнатия съд предприема защитни действия - плава на зиг-заг или пръска пиратите с маркучи. Повечето кораби обаче са невъоръжени, за да спазват международната практика на корабоплаването, така че моряците обикновено се предават бързо, щом пиратите се изкачат на палубата. Повечето от заложниците, дори и тези от българските екипажи на „Маласпина касъл" и „Алфа БГ" - двата кораба, станали жертва на морските разбойници и после освободени, разказват, че като цяло към тях се отнасят добре, тъй като пиратите ги възприемат като обикновени мъже, въвлечени в голямата игра - измъкването на откуп от милиони долари от собствениците на отвлечения кораб.

Така или иначе засега съдбата на 13-те българи на борда на двата кораба, заложници в Сомалия „Сейнт Джеймс парк" и „Ейшън Глори" остава неизвестна. Ясно е само едно, че неяснотите около съдбата на екипажите стават твърде много, което дори е опасно за сигурността им. Защото липсата на пари може да изнерви пиратите и да ги доведе до крайности. Може би е време и страната ни да вземе отношение по проблема. Така, както биха направили доста други държави, ако пленените моряци бяха техни граждани.

Източник: Дарик




Още по темата: общо новини по темата: 46
11.05.2010 »
08.05.2010 »
06.05.2010 »
11.07.2009 »
03.06.2009 »
27.05.2009 »
предишна страница [ 1/8 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Бюджет 2024
Откриха тяло на мъж в запален автомобил в кв. "Драгалевци"
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Изграждане на Национална детска болница в София
Парламентарни избори 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: