"Нощта на 16-ти януари" е първата пиеса, която се поставя в България, на иначе добре познатата със своите романи и трактати американска писателка и философ Айн Ранд ("Идеал", "Изворът", "Атлас изправи рамене"). Тя формулира идеите на обективизма, или "философия за живеене на земята". Именно те са поставени на необичаен диспут в това представление, а от реакциите на зрителите зависи неговият финал. Нюйоркска съдебна зала през 30-те години. Секретарката Карън Андре е обвинена в убийството на нейния началник, а както се оказва и любовник. Но около смъртния случай има много неизяснени въпроси. В хода на делото изскачат тайни, задкулисни игри, интриги, любов и жажда за власт. И тук идва основната провокация - в ролята на съдебни заседатели чрез жребий влизат представители на публиката. Именно те трябва да решат докъде се простират границите и правата на отделната личност в отстояване на правото й на щастие. "Ние ще опитаме да дадем възможност публиката да се сблъска челно с идеите на Айн Ранд, като я преоткрие. Така се надяваме да се доближим до истинска дискусия", заявява своето намерение режисьорът Пламен Марков и го реализира с помощта на силен и убедителен актьорски състав.
Пламен Марков е режисьор с утвърдено място в българския театър, професор по "Актьорство и режисура за драматичен театър" в НАТФИЗ. Поставя както в мащабни и епически форми по исторически сюжети и източници ("Попове и вещици" - авторски спектакъл по възрожденски текстове, "Зидарите и попа" и др.), така и камерни психологически нюансирани представления с интерес към модерната и съвременна драматургия ("Бившата Мис на малкия град" от М. Макдона, "Арт" от Ясмина Реза и др.).
На сцена "Филиал" от 20 ч. Театър 199 ще представи пиесата на Ингмар Бергман "Сарабанда". В нея участват Валентин Ганев, Стефка Янорова, Малин Кръстев и Елена Телбис, а режисьор е Иван Урумов
"Сарабанда" е старинен испански танц в характерно бавно темпо, използван от композитори в различни епохи. Сарабандата е в сърцевината на последния сюжет в творчеството на Ингмар Бергман, признат още приживе за класик като драматург, сценарист, кино и театрален режисьор. Първоначално той е написан за телевизионен филм, който се появява през 2004 г. като част от поредицата "Сцени от един семеен живот".
Постановката на Иван Урумов е първата театрална среща на българската публика със "Сарабанда". Тя започва с на пръв поглед необяснимата поява на Мариане в дома на Йохан- интелектуалец в края на своя изпълнен с любовни връзки живот, оттеглил се в усамотение и изолация. Двамата са бивши съпрузи с много недоизказаност и сложни отношения помежду си. Другите образи в пиесата са Хенрик - син на Йохан от друг брак, и неговата дъщеря Карин, млада и талантлива виолончелистка. Представлението протича в срещи между четиримата, винаги по двама и никога заедно. Те разкриват сложността на човешката личност, която неизменно се изгражда, изменя, разкривява във взаимодействието с другите. Всички те са в онзи момент от живота, когато настава време за равносметки. Как в него, в плетеницата на сложното минало изглежда бъдещето? Именно съдбата на младата Карин е в центъра на тази сарабанда.
Иван Урумов поставя пиесата сякаш с диригентска палка, с плавност и прецизна отмереност, изграждайки завладяваща театрална сюита. Той разчита текста на Бергман без да търси излишни ефекти, но и без да спестява от всички негови нюанси, за което допринася чувствителната игра на актьорите.
На сцената на Кукления театър трупата на театър "Българска армия" ще играе "Жената от морето". Постановката е на Василена Попилиева, а актьорския състав включва Георги Кадурин, Гергана Плетньова, Тигран Торосян, Десислава Касабова, Йордан Ръсин и Владислав Виолинов. Началото е в 18 ч.
Години наред Елида Вангел съществува като черупка, захвърлена на дъното на тъмното море. Нейният живот е спрял в един момент от миналото, който за нея е много по-истински от настоящето и по-щастлив от бъдещето. А на брега на фиорда хората се радват на топлите летни дни, влюбват се, мечтаят - на север през лятото слънцето изгрява дори посред нощ. . .
"Жената от морето" е сред най-известните символистични пиеси на норвежкия драматург, баща на модерната драма Хенрик Ибсен. Пиесата е превръщана в опера, в балада и има няколко екранизации, в една от които участва и голямата бергманова актриса Лив Улман. Пиесата е фокусирана върху съдбата на Елида Вангел, омъжена за д-р Вангел, лекар в малък норвежки град. След години отсъствие нейната стара любов - моряк, се завръща и тя е изправена пред тежък избор.
Младата режисьорка Василена Попилиева предприема значителни съкращения в текста и създава един интимен спектакъл с опитен актьорски състав от различни поколения. В него като основна тема стои стремежът към вътрешна свобода: "свобода, която идва не с напускането, не с промяната на външните аспекти на живота, а само тогава, когато човек успее да се раздели с онова, вътре в себе си, което го държи закотвен на едно място."
Студенти от Нов български университет ще играят "Екселсиор" от 17:30 ч. в Градската художествена галерия.
Източник: Дарик