Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
По този проект е построена гарата във Варна
Автор: Иван Сотиров 16:56 / 13.02.2024Коментари (0)7413
©
Burgas24.bg ще ви разкаже историята на гарата в Бургас. Повечето бургазлии знаят, че по същия проект е построена и гарата във Варна. Мястото й е избрано неслучайно – намира се в южната част на Бургас до главната градска комуникация и подходите към пристанищния район.

Строежът е трябвало да започне през 1906 година, но терените не са отчуждени и разчистени. Това налага "първата копка“ да се забави до 16.VI. 1908 г. Окончателно сградата е завършена през август 1929 г.

Архитектурният проект се изработва от арх. К. Маричков и арх. Н. Костов.  Авторското ръководство се упражнява предимно от арх. Н. Костов.  "Предприемач на строежа е Г. Геров, а изпълнител на строежа в основи, сутерен, включително направата на цокъла, е майстор Пандо Апостолов - македонец, преселил се в София. Поради финансови трудности и спорове между предприемачите и държавата, строежът се проточва и забавя. На 6.VI.1911 г. започва довършването на приемната сграда на гарата. Строежът се контрактува с "Петър Николов и син“, с държавен надзирател Костадин Пантофчиев. Но през 1913 г. с протокол, утвърден от министъра на железниците, началник-счетоводителят, архитектът на отделението и архитектът на секцията приемат ликвидацията на предприемаческото предприятие "П. Николов и син“.

След приключване на Първата световна война, на 1 април през 1922 г.  започва трети етап за завършване на бургаската гара.  Работата се възлага на предприемача Младен Димитров и техническия ръководител арх. Светослав Славов. В този етап работят майсторите Петър Данданов, Георги Стратиев, декоратор-бояджията Никола Ляпчев от Бургас и каменоделецът Огнян Стефанов; стоманобетоновите работи се довършват от инж. А. Банков. Окончателното завършване и предаване на сградата става на 27 август 1929 г. от предприемача инж. Дим. Kapaкocmoв u инвеститорския контрол арх. Калчев от София“, се разказва в книгата "Архитектурата на Бургас 1878-1940“ с автор арх. Атанас Сиркаров.

Приемната сграда е решена като челна гара във формата на буква "Г“. Главният вход е откъм север по дългата страна, а изходът е откъм по-късата страна на изток. Това решение е свързано с градоустройствената разработка на две площадни пространства, по-голямото от които е пред изхода, обединяващо и подхода към пристанището.

В план разпределението е ясно и задоволява функционалните изисквания. Помещенията са степенувани правилно, касовото хале е централен възел. Около него чрез коридор са обединени всички работни помещения. Вторият по важност комуникационен възел е изходното хале с принадлежащите му обслужващи работни помещения.  

"Сградата е на два етажа и сутерен със застроена площ от 2088 м2, застроена кубатура - 22 978 м3. По обем и силует тя е монументална. Подчертава пространството на двата площада, а после сполучливо се включва в общия ансамбъл. Външният архитектурен образ при всичките трудности, които предлага несиметричното ъглово решение, е сполучливо балансиран чрез стройната, часовникова кула при изхода на сградата. Степенуването на елементите, тържественост на входа, малко понижено внимание към изхода, подчертаване на касовия вестибюл. В обема на сградата и ъгловия градски Вертикален акцент с кулата, като перспективна градоустройствена задънка на главната улица - Всичко това говори за една изключителна искреност на твореца, за едно значително архитектурно произведение“, се разказва още за красивата бургаска гара в книгата на арх. Сиркаров.

Сградата е под влиянието на западноевропейската архитектура, но всичко е изразено сдържано и с мярка. Конструкцията е масивна. Сутеренът е в каменна зидария, чиято лицева част над терена е обработен гранит от кариерата "Монопетра“. Подовите конструкции са от железни греди, стоманобетон, гредоред, а подовите настилки са от мозайка, мозаечии плочки, чамово дюшеме. Покривното покритие е от ламарина.

Приемното здание има всички достойнства на ценно архитектурно произведение от първата четвърт на XX в. Сградата е важен представител на етапното развитие на икономиката и архитектурата на Бургас от периода 1878-1920 г.

Сградата върна своя блясък след ремонт през 2016 година. Бе съхранен духът на сградата, но в същото време тя стана в пъти по-удобна и комфортна за пътуващите. Основното предизвикателство тогава бе да се последва оригиналният замисъл и в същото време да бъдат добавени нови функционалности.  Бяха изградени  охладителни и отоплителни инсталации.  С ремонта е изцяло осигурена и изискващата се инфраструктура за хора в неравностойно положение. В гаровия комплекс бе направена и специална стая за майки с деца. Перонните покрития бяха изцяло реновирани, настилките на самите перони също бяха подновени.

Гарата бе конструктивно усилена, съгласно новите еврокодове, които са за такъв вид строителство. Реставрирани бяха мазилковата и каменна декорация, дъбовите обшивки в интериора, медната обшивка на куполите, подмяна е цялата дограмата.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Евроизбори 2024
Бум на коклюш в България
Специализирани полицейски операции в страната
Парламентарни избори 2024
Великден 2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: