Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Портних: Само за 2 г. се случи голяма трансформация с градския транспорт на Варна
Автор: Екип Varna24.bg 09:38 / 17.06.2016Коментари (0)1598
© Varna24.bg
Интервю на "24 часа" с кмета на Варна Иван Портних:

-Г-н Портних, преди дни представихте инвестиционната програма на община Варна, какви са основните акценти в нея?

- Това е инвестиционната ни рамка по Оперативна програма "Региони в растеж". Активно продължаваме да работим за осигуряване на финансиране за важни за града проекти по всички останали, които се отварят в новия програмен период. Така не само ще запазим, но и ще ускорим темповете на развитие на Варна. Горд съм да отбележа и факта, че Варна е една от първите общини не само с одобрена програма по "Региони в растеж", но и с междинно звено, което ще координира дейностите. Средствата, осигурени само по тази оперативна програма, са 127,7 млн. лв., от които 85,6 млн. лв. са финансовите параметри на проектите от основния списък, а 42 млн. лв. - на резервните проекти.

Тези инвестиции са разпределени в няколко приоритета: за енергийна ефективност - 2,8 млн. лв., за втори етап на проекта "Интегриран градски транспорт" - 29,3 млн. лв., за градска среда (ремонт на улици, естетизация и модернизация на междублокови пространства) - 25,2 млн. лв., за социална и културна инфраструктура - 12 млн. лв., за образователна инфраструктура - 16,3 млн. лв. Всички обекти, включени в инвестиционната програма, са част от "Интегрирания план за градско възстановяване и развитие" на Варна, изготвен и одобрен още преди 3 г.

- Какви са сроковете, в които тези пари реално ще бъдат инвестирани в града?

- Имаме мобилизация до средата на следващата година или най-късно до края на лятото на 2017-а да сме готови с обектите от основния списък. Така ще имаме възможност да получим и допълнително финансиране от минимум 50% от първоначалното и да реализираме допълнителни проекти на стойност над 40 млн. лв.

- Откъде започвате?

- Вече започнахме - с мащабните инвестиции в район "Аспарухово". Инфраструктурата в този район е особено важна за града в момента, тъй като той все по-стремително се развива на юг. Със средства от държавния бюджет започна ремонтът на Аспарухов мост, който след приключването на първия етап в началото на тази седмица ще продължи тази есен и следващата пролет. Вече върви подмяната на водопровода под булевардите "Мара Тасева" и "Първи май".

Всички основни пътни артерии в района ще бъдат основно ремонтирани, а някои - и разширени. Предстоят сериозни инвестиции в разширяването и облагородяването на Аспаруховския парк.

- Повечето от варненските булеварди бяха основно ремонтирани през последните 2 г. Значи ли това, че е дошъл ред на малките улици, на кварталите, чиято инфраструктура беше сякаш забравена през последните десетилетия?

- Ремонтът на булевардите направи връзката на по-крайните квартали с центъра бърза и удобна. Сега сме заложили цели микрорайони за благоустрояване - ремонт на улиците, тротоарите, междублоковите пространства, зелените площи... Такива проекти ще бъдат реализирани във "Владислав Варненчик", в "Младост", до Колхозния пазар, в центъра. И действително приключваме с булевардите: освен за тези в "Аспарухово" сме предвидили 7 млн. лв. за ремонт на бул. "Левски" - от ул. "Подвис" до бул. "Осми приморски полк". Тук ще бъде изградена велоалея, а и ще бъде решен един много сериозен проблем - ще бъдат ремонтирани автомобилните и пешеходните подлези.

Не сме забравили кв. "Виница" - предвиждаме общински средства за втория етап от реконструкцията на бул. "Цар Борис III". Във втория етап на проекта за "Интегриран градски транспорт" са включени още северната част на бул. "Приморски", автоподлезът под Фестивалния комплекс, началото на "Цар Освободител" покрай Морската градина, натоварени откъм трафик, в това число и на обществения транспорт, улици като "Дунав", "Козлодуй", "Бачо Киро", както и довършването на ул. "Съборни".

- Във втория етап на проекта "Интегриран градски транспорт" са заложени и 5 млн. лв. за "доставка на подвижен състав". Колко още нови автобуси са това?

- Зависи от цените, които успеем да договорим след обявяването на обществената поръчка, и от нуждите на "Градски транспорт". В града има цели райони с недостатъчен обществен транспорт и други, в които пък по-ефективни биха били по-малките автобуси.

Амбицията ни е до края на 2017 г. по улиците на града вече да няма стари автобуси. И това е съвсем реална перспектива - виждате само за 2 г. каква голяма трансформация се случи с градския транспорт на Варна. Вече е факт сериозното нарастване на приходите на градския превозвач.

Това се случи, след като "Градски транспорт" обслужването на всички автобусни линии във Варна. Оказа се, че досега - години наред, печелившите линии са били обслужвани от частния превозвач "Транстриумф", а периферните и нерентабилните - от общинската фирма.

Колите на "Градски транспорт" са навъртели за година 7 млн. км пробег, което е два пъти повече от "Транстриумф".

Частната фирма обаче е реализирала два пъти повече приходи. Въпреки всички спекулации и умишлено насажданите настроения сред работещите във фирмата първоначалните анализи ясно показват, че с увеличените приходи "Градски транспорт" ще може не само да покрива натрупаните стари задължения от около 5 млн. лв. и да обезпечава дейността си, но и да инвестира в обновяване на автопарка.

Важно е да припомним, че след като през май "Градски транспорт" пое обслужването на всички автобусни линии, в общинската фирма преминаха на работа голяма част от шофьорите от "Транстриумф".

А кондукторите и контрольорите дори не достигат - има свободни работни места там въпреки предстоящото въвеждане на новата билетна система. Тя ще заработи, след като приключи фискализацията на устройствата, и основната й цел е да даде на варненци възможността да пътуват с един билет в повече от едно превозно средство.

След пускането на автоматизираната система за продажба на билети известно време тя ще работи паралелно с кондукторите и контрольорите, докато варненци свикнат с нововъведенията. Със средства от "Региони в растеж" ще се разшири обхватът на системата за осигуряване на приоритет на превозните средства на масовия градски транспорт.

Системата за информация на пътниците в реално време пък трябва да обхване всички линии и спирки в града.

- Нерешен остава проблемът с нередовното сметоизвозване. Кога ще бъдат подписани договорите с новите фирми по райони?

- Въпреки многото спекулации по темата с избора на новите сметопочистващи фирми фактите са следните: при обявяване на поръчката тя беше приета в Агенцията за обществени поръчки без забележки. При обявяване на критериите нямаше нито една жалба по тях и самата процедура. След обявяването на избора на изпълнителите на 5-те района за три от тях няма жалби. В два от районите обжалват малки фирми, които и в момента чистят там и с това обжалване си удължават с 2-3 месеца дейността. Но най-важното тук е, че заложеният в старите договори срок от 15 г. е недопустим.

Заради този дълъг срок Варна се оказа със стара техника за сметопочистване, със стари съдове, с нарушена периодичност на извозване на боклука. Затова в новите договори сме заложили 5 г. максимален срок на обслужване, строги изисквания за нови съдове и нова модерна техника - задължително със сертификат Eвро 5, за по-често сметосъбиране, включили сме и нови дейности, за които досега общината не е плащала. Имаме пълна готовност за сключване на договорите. Според процедурата новоизбраните фирми имат 3 месеца, за да си доставят договорената техника и новите съдове. Това означава, че до ноември те трябва да са влезли в града. Дотогава, за съжаление, положението не е добро.

Непрекъснато налагаме финансови санкции - над 1,5 млн. лв. за последните 2 г., но това няма голям ефект върху фирмите, които си отиват. Убеден съм, че с новите процедури и с новите изисквания, които залагаме в договорите, проблемът с боклука във Варна ще бъде решен трайно.

- За съжаление, още един "вечен" проблем е на дневен ред тази седмица - Офицерският плаж отново е забранен за къпане заради замърсяване на водата от Шокъровия канал. Какво е решението?

- Дългогодишният проблем със замърсяването на Офицерския плаж ще бъде решен с изграждане на пречиствателно съоръжение на Шокъровия канал, който е основен замърсител на плажа. Проектът, за който бяхме заложили пари в общинския бюджет, вече е готов и в момента се съгласува с различните институции.

След издаване на разрешението за строеж ще кандидатстваме за финансиране от Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда. Във вторник разговаряхме с министъра на околната среда и водите Ивелина Василева и имаме уверението ѝ, че Варна ще бъде подкрепена за този така важен проект. До началото на следващия активен сезон пречиствателното съоръжение трябва да е готово.









Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Изграждат Синя зона за паркиране във Варна
Матури 2024 г.
Дете от Враца бе простреляно в главата
Евровизия 2024
Парламентарни избори 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: