Проф. д-р Стоян Маринов: Западни пенсионери могат да възродят и удължат туристическия сезон във Варна

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (6)
08:49 / 09.11.2015
2114
Бивши и настоящи студенти от
Икономически университет:
виж още
Намерете бивши съученици, състуденти, колеги и стари приятели! Регистрирайте се или влезте в профила си.
Проф. д-р Стоян Маринов - декан на Факултет "Управление" към ИУ Варна пред Varna24.bg

-Проф. Маринов, какви мерки трябва да бъдат взети за възраждане и удължаване на туристическия сезон във Варна?

-Говорим за морския ваканционен туризъм, там основните промени, които виждам и ще се случват са свързан с подобряване на инфраструктурата. Основните артерии, които водят от летището до комплекс Златни пясъци са вече оправени, продължава да се обсъжда идеята как да направим така, че парите, които община Варна вече втора година заделя за стимулиране на по-ранни и по-късни чартъри да бъде реализирана. Защото виждаме всички, че сезона през последните няколко години се скъсява, а целта е да бъде удължен. Стигнали сме до следния извод как може да стане това. Първо трябва да атакуваме сегмента трета възраст на западноевропейските пазари и нашите хотели на Златни пясъци и Св.Св. Констанит и Еена, които имаме и имат СПА центрове да направят един клъстър и заедно с община Варна да направим така, че да заинтересуваме туроператорите и така, както беше 80-те години още през март и април да пристигат по един два самолета с цел балнеология, СПА и уелнес туризъм. Това е едната посока, другата посока е създаването на нови събития в града от рода на фестивали, но такива, които да не се случват юли и август, а пред и след сезона. В Икономическия университет имаме екип, който работи по един научен проект на тази тема-"Проектиране на спортни и развлекателни събития пред и след сезона" с оглед превръщане на Варна в по-атрактивна дестинация. Защото ако няма такива събития града не може да привлече туристи. По отношение на СПА иуелнеса румънците са единствените които идват през април и май, но нашата цел е със самолети да докараме туристи тук и вярвам, че ще се случи. Защото вече две години общината заделя почти 400 000 лв. и не можем да ги усвоим поради това, че Европейския съюз не ни позволява директни субсидии на частни фирми, но търсим вариант и ще измислим начин с общи усилия хотелиери, туроператори и община да разширим сезона в неговите крила.

-Как ще бъде овладян проблемът с кадрите?

-Това е много важен проблем. На конференция в София преди седмица аз направих изказване, че държавата трябва по-сериозно да се отнесе към обучението на кадрите по туризъм в смисъл, че трябва да се регламентират правилата, по които се обучават кадри. Защото на много места се обучават кадри по различни планове и програми. Често се допускат изкривявания. Това означава, че са нужни ясни държавни изисквания, правила и регламенти. Второто нещо, което е много важно - за обучението на един студент по туризъм държавата дава субсидия от 693 лв., толкова, колкото за един счетоводител. Преди няколко години субсидията беше съм 1200 лв, но я редуцираха. Когато обучаваш кадър по туризъм има разходи за пътуване, за консумативи-тренираме ги по кулинарно изкуство и барманство, необходимо е да се закупуват храни и напитки и е недостатъчна субсидията. В това отношение искаме да се завиши, с ясната уговорка, че това завишение ще се използва конкретно за практическа подготовка. Така ще създадем по-професионални кадри. По отношение на изтичането им тук вече бизнесът трябва да се позамисли да коригира заплащането и условията на труда, защото те са факторите, които отблъскват нашите хора и ги гонят да търсят препитание в чужбина. Там заплащането от два до три пъти по-голямо.

-Имахте свежи идеи по отношение на рекламата?

-Да, смятам че е добре да помислим за т.нар. родшоута, които много дестинации правят, но трябва да се действа съвместно с големите туроператори. В Германия, Великобритания, Франция, Белгия съответно фолклорни състави тръгват на турне в рамките на 10-15 дни в големите градове, изнасят се концерти, паралелно с това се прави рекламна кампания на съответната дестинация. Но това трябва да става на национално равнище. Не може само община Варна или община Бургас сами да си го позволят. Трябва консорциум между общините с помощта на министерството на туризма да организира подобни рекламни кампании. И времето за това е непосредствено след нова година, януари и март, когато стават записванията. На големите изложения е добре да участваме с подобни състави, за да има движение и емоции, които туристите да свързват с България. Защото сега участваме доста постничко на изложенията.

-Пожелания и препоръки към Министерство на туризма имате ли?

-Те действат активно, променят нормативната база, може би трябва да бъдат и по-активни и по-организирани по отношение на тези маркетингови кампании. Да се участва целенасочено и да ангажират повече заинтересовани страни, за да може да се представи огромното разнообразие, което предлагаме. Не е достатъчно само служители на министерството да подпират щандовете, а ефекта го няма и не е такъв, ако се реализира с това, за което говорехме - с едно по-масирано участие на общините.


Виж коментарите (6)
Още новини от Новини от Варна:
Абсурди заради зелената зона във Варна: Ще може ли мъж да ползва ...
Внимание! Голям клон падна и затвори важен булевард във Варна
Ето кога пускат фонтаните във Варна
Кметът на Варна кани партии и коалиции. Вижте защо
Зам.-кмет на Варна разреши затлачен от години казус
Няма да повярвате какво открадна жена от Варненско


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).