 © |  | "Горещата тема от миналата седмица е обществените поръчки - заяви на пресконференция във Варна председателят на ДСБ Радан Кънев. - Със сигурност ще е гореща още дълго време и особено актуална и болезнена за Варна. Защото 2 от най-големите прекратени обществени поръчки са пряко свързани с Варна - за магистрала "Хемус" и рамковият търг за градската инфраструктура, най-големият от много време насам. На предишна пресконференция тук преди месец предупредих, че АМ "Хемус" няма да стане по този договор, с тази цена, с този изпълнител. Към настоящия момент поръчката е прекратена, а строителството на автомагистралата е забавено с минимум 1 година."Радан Кънев добави, че "нагласената по съмнение в полза на Делян Пеевски обществена поръчка, нанася преки тежки вреди на Варна и целия Североизточен район на страната". За което той е предупредил.
"Същото се отнася и за градската инфраструктура. И тук трябва да се постави въпросът кой е виновен. Номерът, че се прекратяват изрядни обществени поръчки няма как да мине. Очевидно е, че става дума за поръчки с нагласена конкурсна документация, с предизвестен победител - сред най-известните олигарси в страната. Това значи, че някой е подготвил такава документация и менте обществена поръчка", каза още Радан Кънев.
Лидерът на ДСБ каза, че по данни на партията за над 1,7 млрд. прекратени поръчки може да се направи извод, че над 1/3 от всички публични поръчки са нагласени, за да обслужват олигархията.
"Дали не са 2/3 или 90% - на този етап не можем да кажем - добави той. - Но над 1/3 са нагласени да обслужват кръговете около ДПС и Пеевски при сегашното правителство. Простото прекратяване може да е добра новина, но само по себе си не е абсолютно никакво решение. Трябват 2 политически мерки. Едната е разследване на причините защо над 1/3 от парите на българските данъкоплатци за инфраструктура отиват към олигархични кръгове. Втората е законодателна инициатива, която да не допусне това да се случва в бъдеще."
Радан Кънев и колегите му от Гражданския съвет са направили конкретни предложения в парламента, които, според него, ще прекратят подобни практики.
"България да изгради силна независима антикорупционна прокуратура по румънски модел, която да включва перманентен надзор върху ключовите обществени поръчки с голяма стойност и висок обществен интерес. По думите на ген. Атанас Атанасов го нарекохме "Български ОЛАФ". Защото не може европейските данъкоплатци да имат служба, която да следи харченето на всеки цент. А най-бедните европейски данъкоплатци да нямаме такава", добави Кънев.
Той се надява управляващите да започнат да работят по румънския модел. Според него преместването на обществените поръчки по новия закон е невъзможно, защото такова понятие няма.
"Новият закон отваря 8 (минимум) нови корупционни врати. И всички бяха гласувани от обичайното мнозинство: ГЕРБ, ДПС и АБВ, с услужливото отсъствие на БСП. И гласове "против" на депутатите от РБ, независимо от отношението им към управлението в момента", анализира още Радан Кънев.
Според него именно ГЕРБ, БСП и ДПС имат интерес от тази промяна, защото имат най-много кметове.
ДСБ и Радан Кънев считат, че министърът на транспорта Ивайло Московски е най-слабият в кабинета.
"Това мога да кажа и за народните представители от Гражданския съвет на РБ. Престоят на Московски в министерството забавя драстично възможностите за развитие на българските региони", изтъкна той.
Източник: Черно море |